Kem Pengajian Kitab 2013 (Istimewa lepasan SPM/STPM/STAM/IPT dan Umum)

Istimewa bagi lepasan SPM/STAM/STPM dan umum (50 orang peserta lelaki sahaja)

Tarikh : 21 Disember 2013 – 4 Januari 2014 ( 2 minggu )

Tarikh tutup pendaftaran bila peserta telah mencukupi had iaitu 50 orang.

Tempah dan sahkan pendaftaran melalui telefon/ sms

Syarat & Yuran Penyertaan

  • Pelajar lelaki berumur 16 tahun ke atas  (terhad 50 orang sahaja)
  • RM 250 sahaja (meliputi bahan kursus, penginapan dan makan minum)

 

Tarikh & Masa Daftar Diri

21 Disember 2013  (Sabtu) jam 2.30  – 3.15 petang

Tempat Program

Madrasah Diniah Bakriah, Pondok Pasir Tumboh,

16150, Kota Bharu, Kelantan

Pengisian

  • Pengajian kitab pilihan Hidayah Sibyan (Tauhid, Feqah dan Tasawwuf)
  • Risalah Masbuk & Muafiq Dalam Solat
  • Kitab adab dalam Islam
  • Kelas al-Quran & Tajwid
  • Tazkirah dan ceramah motivasi
  • Kursus jenazah lengkap
  • Wirid dan zikir pilihan serta qiamullail
  • Hafalan surah-surah pilihan
  • Tadarrus al-Quran
  • Latihan amali fardhu ‘Ain
Keperluan Yang perlu dibawa

Pakaian harian (kain pelikat, baju Melayu atau kemaja lengan panjang)  & pakaian solat (diwajibkan bawa jubah dan serban), bantal , selimut, cadar tilam , gayung, baldi, alat tulis, salinan fotostat kad pengenalan dan gambar berukuran passport sekeping

Sila hubungi :

019- 9388902(Ust. Shairazi )

Blog : albakriah.wordpress.com

Facebook : albakriah

Web : www.al-bakriah.com.my

Advertisements

Amalan jadi penentu kedudukan di syurga

Bersama Zahazan Mohamed

Saya ingin bertanya Dr Zahazan berkaitan syurga. Benarkah syurga bertingkat-tingkat? Kerana saya berfikir sudah tentu manusia ini kedudukannya tidak sama di sisi Allah SWT. Ini kerana ada yang beramal banyak dan ada yang kurang beramal. Saya harap Dr dapat memberikan penjelasan.

Sulaiman,
Alor Gajah, Melaka

Benar. Hal ini berdasarkan riwayat al-Bukhari daripada Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: “Di syurga terdapat seratus tingkat yang setiap tingkatnya berjarak seratus tahun perjalanan.”

Abu Sa’id al-Khudri ra berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Akan dikatakan kepada seorang hafiz al-Quran ketika akan memasuki syurga, ‘bacalah dan naiklah!’, lalu dia membaca al-Quran dan naik satu tingkat setiap selesai membaca satu ayat. Demikianlah seterusnya hingga dia membaca ayat terakhir, yang ia hafal.”

Sebanyak bilangan al-Quran

Berdasarkan hadis ini jumlah tingkatan syurga adalah sebanyak bilangan ayat-ayat al-Quran. Pada riwayat lain disebutkan bahawa Aisyah ra berkata: “Sesungguhnya jumlah tingkat syurga adalah sejumlah bilangan ayat-ayat al-Quran. Maka siapa yang masuk syurga dari penghafal al-Quran, nescaya tidak ada orang yang melebihi (tingkatnya) di syurga.” (Riwayat Ahmad)
Menurut Ibn Hajar kalimah “..seratus tingkat…” ini tidak menunjukkan erti bahawa jumlah itu adalah jumlah keseluruhan syurga. Menurutnya lagi, tingkat atau darjat yang dimaksudkan dalam hadis memiliki dua makna. Pertama, makna secara kasar iaitu tingkat yang jarak antara satu tingkat ke tingkat berikutnya sama dengan jarak perjalanan seratus tahun atau sama dengan jarak antara langit dan bumi. Kedua, pengertian maknawi iaitu tingginya kedudukan seseorang pada pandangan Allah.”

Dalam hadis riwayat Ahmad daripada Abu Sa’id al-Khudri ra berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya para penghuni tingkat-tingkat syurga tertinggi itu dilihat oleh para penghuni tingkat syurga di bawahnya bagaikan bintang-bintang yang bertebaran di ufuk langit…”

Miliki kenikmatan berbeza

Kenikmatan yang akan diperoleh penghuni satu tingkat dengan tingkat syurga yang lain tidaklah sama. Setiap tingkat memiliki kenikmatan tertentu yang tidak terdapat pada tingkat di bawahnya. Dalam erti kata lain, semakin tinggi tingkat seseorang di syurga, maka semakin banyak pula kenikmatan yang diperolehnya.

Ada hadis yang menyebut bahawa serendah-rendah kedudukan penghuni syurga adalah mereka yang mempunyai isteri dua orang bidadari.

Abu Sa’id al-Khudri ra meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya penghuni syurga yang paling rendah kedudukannya adalah seorang yang wajahnya dipalingkan dari neraka ke arah syurga dan diberi Allah sebuah pohon yang sangat rendang daunnya, lalu ia berkata, “Allah telah memberiku sebatang pohon tempatku berlindung ini…(dan seterusnya).”

Disebutkan pada ayat berikutnya: “Lalu Allah mengingatkannya, Mintalah ini dan itu! Dan ketika keinginannya habis, Allah berkata: “Itu semua untukmu, selain sepuluh kali ganda lagi seumpamanya.” Kemudian Rasulullah melanjutkan sabdanya: “Lalu ia memasuki rumahnya (di syurga itu). Dan menyusul kemudian dua orang isterinya dari para bidadari syurga seraya berkata: Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkanmu untuk kami dan yang telah menghidupkan kami untukmu. Kemudian Rasulullah SAW berkata: Maka orang itu berkata, Tidak ada seorang pun yang menerima pemberian sepertiku ini.” (Riwayat Muslim). Demikianlah, wallahua’lam.

Pengasas mazhab Maliki

IMAM Malik ibnu Anas, pengasas suatu aliran dalam perundangan Islam yang terkenal dengan nama Mazhab Maliki.

Nama penuhnya Abu Abdullah Malik bin Anas bin Abi Amr bin Haris bin Gaiman bin Kutail bin Amr bin Haris al-Asbahi.

Berasal dari negeri Yaman. Salah seorang datuknya berpindah ke Madinah. Beliau seorang tokoh ilmu fikah yang terkemuka di Hijaz.

Banyak ulama besar yang mempelajari hadis daripada beliau. Mereka datang dari segenap wilayah Islam pada waktu itu.

Imam Malik dilahirkan di Madinah pada 94 Hijrah/716 Masihi dan tidak pernah meninggalkan kota itu hingga beliau meninggal dunia pada 179 Hijrah/795 Masihi, ketika berusia sekitar 85 tahun.

Ketinggian ilmu beliau dalam urusan fikah dan hadis telah diakui oleh semua ulama. Keimanannya sangat kuat. Tidak gentar kepada pemerintah. Sentiasa mengeluarkan pendapat bagi kepentingan ilmu dan agama, walaupun menyebabkan orang marah.

Kitab al-Muwattak karangannya adalah yang terbaik dalam bidang fikah dan hadis. Kitab inilah yang pertama mengumpulkan hadis-hadis ulama Hijaz, pendapat-pendapat sahabat dan tabiin. Beliau menyusunnya secara susunan kitab fikah. Dinamakan al-Muwattak, mungkin kerana para ulama masa itu telah sepakat tentang kebenaran isinya.

Khalifah Harun ar-Rasyid pernah meminta Imam Malik supaya pergi ke Iraq agar beliau dapat memerintahkan rakyat mengikut isi al-Muwattak seperti Khalifah Uthman memerintahkan seluruh rakyat memakai mashaf yang dibukunya.

Perintah ini ditolak oleh Imam Malik dengan alasan: “Menyuruh seluruh rakyat mengikut isi al-Muwattak adalah perkara yang tidak wajar, kerana para sahabat sesudah Rasulullah SAW wafat berselerak ke serata pelosok. Mereka telahpun meriwayatkan hadis di tempat mereka berada.”

Oleh itu, berkemungkinan di tempat mereka itu ada ilmu yang tidak ada dalam al-Muwattak. Pergi mengikut perintah khalifah pun tidak mungkin dilakukan, kerana Nabi SAW pernah berkata: “Ada orang kelak yang meninggalkan Madinah kerana kepentingan dunia, sedangkan Madinah lebih baik bagi mereka jika mereka mengetahui.”

Penggunaan telekung dalam solat

SOALAN:
SUDAH beberapa kali saya melihat wanita yang menunaikan solat tanpa memakai telekung. Bila ditanya kepada segelintir wanita, mereka mengatakan tidak wajib memakai telekung kerana yang wajib hanya menutup aurat. Ini menimbulkan kekeliruan, apa lagi ramai dalam kalangan muslimah yang memilih memakai telekung. Apakah dibolehkan bersolat tanpa bertelekung?

JAWAPAN

Menutup aurat adalah salah satu syarat sah solat. Aurat dalam solat ialah bahagian tubuh yang wajib ditutup ketika bersolat. Kewajipan menutup aurat ini berdasarkan apa yang ditegaskan Allah SWT di dalam al-Quran. Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang).

Ibnu Abbas mentafsirkan perkataan zi-na-ta-kum sebagai pakaian yang wajib dipakai ketika bersolat. Kajian ahli fikah menggariskan aurat wanita ketika bersolat ialah seluruh tubuhnya kecuali muka dan dua pergelangan tangan. Ketetapan ini bersumberkan beberapa hadis Rasulullah SAW.

Oleh itu. wanita yang menutup auratnya ketika solat, maka sah solatnya. Pakaian apa yang dipakainya untuk memenuhi syarat ini tidak diambil kira. Apabila seorang wanita memakai jubah atau baju kurung atau seluar yang memang menutup aurat dan memakai stoking atau kainnya labuh hingga menutup kaki, solatnya sah.

Penggunaan telekung hanya terkenal dalam kalangan muslimah Nusantara dan tidak digunakan di negara-negara lain. Ia bukan satu kewajipan. Sudah tentu sukar untuk sentiasa membawa telekung, terutama ketika bermusafir atau bekerja.

Oleh itu, memadai bersolat dengan pakaian yang dipakainya dengan syarat pakaian tersebut menutup aurat dan bersih.

Beri hak kepada yang berhak

HARI ini rata-rata pasangan suami isteri muda berhutang untuk hidup mewah. Duit plastik (kad kredit) sangat popular dalam kalangan pasangan muda di mana apabila berbelanja, mereka berbelanja secara sewenang-wenangnya. Apabila kerak lebih besar daripada periuk, tentulah ia terkeluar dan menyusahkan.

Kemewahan mereka ini sering saya curigai, adakah daripada pinjaman keluarga atau meminjam daripada ah long atau yang sewaktu dengannya, maka pasangan muda ini akan menghadapi masa depan yang payah dan menyedihkan.

Hari ini ramai isteri yang diceraikan suami terkapai-kapai tidak keharuan. Walaupun isteri bekerja, namun jika perbelanjaan keluarga dikongsi maka apabila bercerai isteri akan merasa terbeban. Lebih menyedihnya, ramai isteri yang membayar rumah dan kereta kerana pinjaman dibuat atas namanya dan ini tidak termasuk jika dia juga berbelanja menggunakan kad kredit atas namanya sendiri. Apabila bercerai, suami cuci tangan dengan mengatakan ia hanya akan membayar nafkah saraan untuk anak yang jumlahnya tidak sampai RM1,000 pun.

Jika pasangan suami isteri bekerja dan membeli harta bersama, pada pandangan saya sekiranya mereka bercerai, isteri boleh menuntut rumah tempat tinggal sebagai satu-satunya harta sepencaraian dan bahagian suami diserahkan kepada isteri sebagai mutaah. Ini bermakna, bayaran ansuran bulanan terus dibayar suami sebagai pemberian mutaah atau nafkah.

Suami pula tidak perlu membayar nafkah kerana nafkahnya ialah harga rumah. Jadi, isteri mempunyai baki wang gaji untuk menyara dirinya dan anak-anak. Jika tidak, isteri perlu menjual rumah, mencari rumah yang lebih murah untuk membolehkannya menggunakan baki wang jualan rumah itu untuk menyara mereka anak-beranak. Malah rumah baharu itu pula sepatutnya dibeli dengan harga tunai supaya isteri tidak menanggung bebanan hutang.

Harta sepencarian adalah hak isteri namun jika mahu menuntutnya, ia perlu dibuat secara bijak dan berhikmah. Suami pula jangan menggunakan harta sepencarian sebagai cara menyeksa isteri dan anak-anak. Beri hak kepada yang berhak.

HARTA sepencarian adalah harta yang diperoleh oleh pasangan suami isteri, sama ada atas usaha perseorangan atau usaha bersama dalam tempoh perkahwinan mereka. Harta yang dimaksudkan boleh jadi harta suami yang dibelinya semasa pasangan belum berkahwin dan kemudiannya apabila berkahwin, pasangan terus tinggal di rumah tersebut.

Rumah dibesarkan, ditambah itu dan ini dan akhirnya selepas 10 tahun perkahwinan, pasangan berpindah ke rumah baharu yang lebih selesa. Rumah lama milik suami disewakan sehinggalah suami meninggal dunia selepas 40 tahun berkahwin. Wang sewa rumah digunakan sepenuhnya untuk membiaya perbelanjaan keluarga yang semakin meningkat.

Apabila suami meninggal dunia, isteri berhak menuntut rumah suami tadi sebagai sebahagian daripada harta sepencarian walaupun harta tersebut dibeli sebelum berkahwin, Ini telah menjadi harta perkahwinan. Sama juga dengan harta isteri yang dikembangkan oleh suami. Misalnya, isteri mendapat harta pusaka daripada ibunya sebelum beliau berkahwin. Harta itu sebidang tanah seluas tiga ekar. Selepas berkahwin suami membangunkan sebuah kilang dan menanam pokok buah-buahan.

Hasil kilang yang lumayan dijadikan sumber kewangan keluarga yang dikongsi bersama. Jika pasangan ini bercerai atau isteri meninggal dunia, suami berhak menuntut harta sepencarian daripada hasil kilang dan bukan tanah pusaka isteri.

Mahkamah Syariah dalam penghakiman menentukan jumlah yang boleh diberikan sebagai harta sepencarian dengan meminta pihak yang menuntut membuktikannya.

Kemungkinan mahkamah memberikan hak hasil sama rata kerana tanah hak isteri dan kilang diusahakan bersama. Perkara yang perlu diambil kira oleh suami dan isteri apabila membuat tuntutan harta sepencarian ialah, pastikan harta tidak dijual atau terjual.

Hari ini harga rumah sangat tinggi terutama di kawasan bandar. Flat biasa juga mahal. Apatah lagi pangsapuri atau kondominium serta rumah teres.

Jika sepasang suami isteri berkahwin selama 15 tahun dan telah membeli rumah di Petaling Jaya. Rumah tersebut dibeli pada harga sekitar RM600,000. Selepas 15 tahun harga rumah tersebut terus melompat kepada RM1.5 juta. Pasangan ini bercerai dan mereka mempunyai anak.

Jika isteri menuntut hak harta sepencarian terhadap rumah, rumah perlu dijual dan RM1.5 juta itu akan dibahagi sama rata iaitu RM750,000 seorang.

Dengan duit ini isteri perlu berpindah ke rumah lain kerana ia telah dijual. Ini juga bermakna anak-anak yang tinggal bersamanya juga perlu berpindah ke tempat yang dia lebih mampu.

Seandainya pasangan ini mempunyai tiga orang anak yang dianggarkan berada di peringkat menengah rendah. Proses perceraian dan perpindahan serta pertukaran cara hidup memberi kesan besar kepada anak-anak.

Dalam kes ini, jika mereka duduk di Kuala Lumpur, lokasi rumah sama ada di pinggir kota atau di luar Kuala Lumpur perlu dicari kerana faktor harga yang jauh lebih murah.

Malah lebihan daripada hasil jualan itu juga boleh digunakan untuk membesarkan rumah, persekolahan atau pendidikan anak-anak kerana nafkah anak memang selalu terabai.

Dalam contoh yang saya berikan ini juga, harta sepencarian yang selalu dituntut ialah rumah, diikuti dengan tanah, kedai, kereta dan wang simpanan. Isu wang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) juga sering dibangkitkan dalam pertikaian harta sepencarian serta wang saham dan perlaburan lain.

Namun bagi pasangan yang ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’, selepas perceraian tiada apa-apa tuntutan yang dibuat oleh isteri kerana tiada apa yang hendak dituntut.

Apatah lagi, ramai pasangan suami isteri hari ini masih duduk menyewa kerana tidak mempu membeli rumah. Jika mereka bercerai dalam tempoh lima tahun perkahwinan, yang ada hanya harta milik bank atau institusi kewangan kerana semua harta dibeli melalui pinjaman.

Ada pasangan yang telah 20 tahun berkahwin dan memiliki dua buah rumah, tetapi rumah masih milik bank atau kerajaan (pinjaman kerajaan) kerana masih dibayar.

Jadi jika baru berkahwin antara lima ke 10 tahun dan masih belum memiliki rumah, apabila bercerai tiada apa yang boleh dituntut kecuali hutang.

Ada kes pasangan muda yang baru lima tahun berkahwin, mereka baru membeli dan mengambil kunci rumah. Rumah dibeli dengan pinjaman bersama. Mereka berpindah dan belum sempat membuat kenduri rumah baharu, telah berlaku pergaduhan antara mereka. Suami buat perangai dan isteri memohon cerai. Isteri beranggapan dia akan boleh terus tinggal di rumah tersebut.

Apabila kes perceraian selesai diurus, isteri mendapati suami telah membuat persetujuan untuk menjual rumah. Jika rumah itu baru dibeli dengan harga RM360,000, potongan harga rumah yang baru dibuat satu tahun tidak membolehkan jumlah hutang menurun. Rumah perlu dijual dan harganya mungkin menjadi RM450,000 tetapi hutang di bank mungkin melebihi harga tersebut. Kemungkinan pasangan ini bukan sahaja kerugian di mana mereka kehilangan sebuah rumah yang mereka beli menggunakan wang bersama tetapi juga akan berkongsi hutang.

Jika rumah dijual dengan harga RM450,000 dan hutang di bank masih berbaki RM500,000 maka pasangan perlu melunaskan lagi baki RM50,000 bagi membolehkan rumah itu dijual. Akhirnya kedua-dua tidak berumah dan tiada berharta dan anak-anak tiada tempat tinggal malah perlu membayar hutang

Wang kutu kena zakat

IBU saya menyertai skim kutu bersama kawan-kawannya dan dijangka pada hujung tahun ini dia bakal mendapat bahagian kutunya itu yang berjumlah RM12,000. Adakah ibu saya wajib mengeluarkan zakat pendapatan atas wang kutunya itu? Ibu saya juga mempunyai banyak barangan kemas daripada emas, tetapi telah dipinjam oleh kakak-kakak saya dan mereka tidak memulangkannya kembali kepada ibu, walaupun sudah lebih 10 tahun meminjamnya. Selama itu juga, ibu saya tidak mengeluarkan zakatnya ke atas emas perhiasan itu atas alasan tidak ada sempurna milik. Adakah betul tindakan ibu saya tersebut? Mohon penjelasan ustaz.

Jawapan:

Semoga kondisi saudara dan ibu serta kita semua berada dalam kasih-sayang dan rahmat daripada Allah SWT dan mudah-mudahan mendapat taufik dan hidayah-Nya, Amin. Saya juga berharap semoga jawapan yang bakal saya sajikan ini dibimbing Allah SWT dan mampu menghilangkan rasa kegalauan di hati kita semua, insya-Allah.

Baiklah, di dalam persoalan yang telah diberikan di atas, ada dua perkara yang berbeza sebenarnya yang diajukan. Pertama, soalan mengenai wang kutu dan kedua, soalan mengenai zakat ke atas emas perhiasan yang dipinjamkan kepada orang lain. Bagi soalan yang pertama, untuk menilai adakah kutu itu suatu pendapatan atau tidak, maka kita mestilah melihat kepada definisi pendapatan terlebih dahulu.

Merujuk kepada keputusan mengenai Zakat Pendapatan telah yang dikeluarkan oleh pihak Jawatan kuasa Fatwa Selangor pada 2010, pendapatan itu sendiri merujuk kepada semua jenis sumber penghasilan atau pendapatan, dan tidak semata-mata daripada sumber gajian. Maknanya, boleh jadi wang itu adalah hasil daripada (1) sumber pekerjaan, (2) bukan daripada pekerjaan dan (3) hasil sewaan.

Maka, jika dirujuk kepada takrifan pendapatan di atas, adakah benar bahawa wang kutu itu termasuk dalam kategori zakat pendapatan? Ini kerana ada juga pihak yang menyatakan bahawa wang kutu ini, hakikatnya adalah satu bentuk simpanan, kerana masing-masing menabung dalam satu tabungan yang dinamakan ‘skim kutu.’ Oleh itu, mari pula kita telusuri makna ‘kutu’.

Alhamdulillah, Dr. Zaharuddin Abdul Rahman, pakar kewangan Islam di dalam laman sesawangnya ada memetik tafsiran kutu sebagaimana yang dijelaskan di dalam Akta 28 Akta (Larangan) Kumpulan Wang Kutu 1971, iaitu:

“Kumpulan wang kutu” ertinya rancangan atau perkiraan yang dikenali dengan berbagai-bagai nama sepeti kutu, cheetu, chit fund, hwei, tontine atau sebagainya yang menurutnya peserta-pesertanya membayar yuran berkala atau selainnya kepada suatu kumpulan wang bersama dan kumpulan wang bersama itu dijual atau dibayar kepada peserta-peserta dengan jalan lelong, tender, tawaran, undi atau selainnya dan termasuklah apa-apa rancangan atau perkiraan daripada pelbagai jenis seperti kutu, cheetu, chit fund, hwei atau tontine.

Terkumpul

Menurut perbahasan Dr. Zaharuddin lagi: “Sebenarnya wang diperoleh oleh seseorang itu hanyalah wangnya sendiri yang terkumpul pada masa akan datang, cumanya keistimewaannya apabila tiba gilirannya maka sebagai ahli dia akan dapat menggunakannya secara ‘in advance’ disebabkan sumbangan wang dari semua ahli kumpulan.

Pembayaran ‘in advance’ ini daripada sudut Islam dilihat sebagai pinjaman tanpa faedah daripada semua ahli kumpulan. Bermakna, setiap bulan semua ahli kumpulan akan menyumbangkan pinjaman yang mana wang pinjamannya itu akan kembali padanya apabila tiba gilirannya.” (rujuk http://www.zaharuddin.net)

Maka, saya bersetuju dengan pandangan yang dikemukakan oleh Dr. Zaharuddin, bahawa wang kutu itu hakikatnya adalah suatu bentuk wang pinjaman. Apabila ia berbentuk pinjaman (in advance), maka di sisi keputusan fatwa di Selangor, wang yang diperoleh itu dikira sebagai satu bentuk pendapatan juga. Ini kerana, si pemilik wang kutu itu mempunyai sempurna milik ke atasnya. Oleh itu, wajiblah ia dizakatkan sebagai zakat pendapatan.

Untuk mentaksirkannya, maka campurkanlah wang kutu itu dengan semua pendapatan lain yang telah diperoleh pada tahun semasa, sekiranya sudah melebihi nisab maka buatlah tolakan sebagaimana yang dibenarkan dan dikeluarkan zakatnya sebanyak 2.5 peratus.

Bagaimana halnya jika ibu saudara bermain kutu dan dia memasukkan wang daripada lebihan gajinya yang sudah dizakatkan ke dalam kutu berkenaan? Saya berpandangan, dia masih wajib berzakat ke atas wang kutunya bagi jumlah RM11,000. Yakni tidak diambil kira jumlah RM1,000 daripada dirinya sendiri. Ini kerana, jumlah RM11,000 itu adalah dari poket orang lain yang dipinjamkan kepadanya.

Hukum menggunakan kanta ICL

MUZAKARAH Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-99 yang bersidang pada 4-6 Mei 2012 telah membincangkan Hukum Menggunakan Kanta ICL (Implantable Collamer Lens) Untuk Rawatan Mata. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa Islam amat menekankan penjagaan kesihatan tubuh badan sebagai salah satu prinsip dalam maqasid syariah.

Walau bagaimanapun, penggunaan ubat daripada sumber yang haram untuk mengubati sesuatu penyakit adalah dilarang berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: Daripada Abi Darda’ r.a, Rasulullah SAW berkata: Sesungguhnya Allah telah menurunkan penyakit dan penawar dan Dia telah menjadikan bagi tiap-tiap penyakit itu penawar, maka kamu semua berubatlah dan janganlah kamu semua berubat dengan (perkara-perkara) yang haram.

Namun begitu, dalam keadaan-keadaan dharurah atau terpaksa, terdapat kelonggaran yang diberikan dalam pengharaman ini demi untuk menghilangkan kesakitan daripada tubuh badan.

Dalam isu rawatan ICL ini, memandangkan penggunaannya bukan dalam keadaan dharurah dan umat Islam mempunyai banyak alternatif lain yang tidak meragukan daripada aspek syarak, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa hukum menggunakan kanta ICL (Implantable Collamer Lens) untuk rawatan mata yang diperbuat daripada bahan kolagen khinzir adalah tidak diharuskan.