Hukum Solat taubat berjamaah

Ustaz Ahmad Adnan Fadzil,

Soalan;

Bolehkah solat taubat di lakukan berjemaah?

Jawapan;

Terdapat khilaf dalam kalangan ulama dalam masalah melakukan solat tahajjud, dhuha, taubah, hajat, istikharah dan sebagainya secara berjamaah, iaitu solat-solat yang disyariatkan secara bersendirian. Menurut Imam an-Nawawi; asalkan suatu ibadat itu ada disyariatkan walaupun secara bersendirian, harus jika ingin dilakukan secara berjamaah. Antara dalilnya ialah;

1. Hadis Ibnu Abbas RA yang menceritakan; Dia pernah mengikut Nabi SAW mengerjakan solat malam (qiyamullail) di rumah baginda, iaitu berjamaah dengannya (Lihat; Soheh al-Bukhari; 183. Muslim; 763/181).

2. Hadis Anas bin Malik RA yang menceritakan; Aku, seorang budak yatim dan ibuku (Ummu Sulaim) telah mengerjakan solat berjamaah di belakang Nabi SAW di rumah kami. Aku  dan budak yatim berdiri di belakang Nabi SAW dan ibuku berdiri di belakang kami) (Soheh al-Bukhari; 727, 871. Muslim; 658/266).

3. Hadis Itban bin Malik RA yang menceritakan; Nabi SAW datang kerumahnya dan berkata; “Di mana tempat di rumahmu yang kamu suka aku solat di situ?”. Aku menunjukkan satu tempat. Lalu baginda bertakbir (melakukan solat) dan kami membuat saf di belakangnya (yakni turut berjamaah dengannya). Baginda solat sebanyak dua rakaat. (Soheh al-Bukhari; 424. Muslim; 263/33).

Solat-solat yang dilakukan Nabi SAW dalam hadis di atas ialah solat-solat sunat kerana baginda tidak pernah melakukan solat fardhu melainkan di masjid. Imam an-Nawawi menjelaskan; “Solat-solat selain solat hari raya, solat gerhana, solat istisqa’, solat terawih dan witir selepasnya –seperti solat-solat sunat rawatib, dhuha dan sunat-sunat mutlak- tidak disyariatkan berjamaah, yakni tidak disunatkan berjamaah, namun jika dilakukan secara berjamaah dibolehkan dan tidak dianggap makruh” (al-Majmu’, 4/55).

Sebahagian ulama hanya mengharuskannya jika dilakukan sekali sekali (bukan berterusan), iaitu untuk tujuan belajar atau membiasakan diri sahaja, bukan dengan menjadikannya sebagai kebiasaan, kerana Nabi SAW dan para sahabat tidak pernah menjadikannya sebagai kebiasaan mereka (Tamam al-Minnah, Syeikh ‘Adil bin Yusuf al-‘Azzazi (1/356).

http://ilmudanulamak.blogspot.com/

Advertisements

Status zakat terlebih bayar

Ustaz Hamizul Abdul Hamid,

Soalan: Saya membuat pembayaran zakat menerusi caruman atau potongan gaji pada setiap bulan. Setelah ditaksir oleh pihak Lembaga Zakat Selangor, ternyata zakat bulanan saya hanya sebanyak RM35.00 sahaja; namun saya telah memberikan dalam jumlah yang lebih dari itu. Soalan saya, adakah ia dikira sebagai zakat juga atau hanya menjadi seperti sedekah-sedekah biasa?

Jawapan: Terima kasih di atas komitmen saudara dalam menunaikan zakat, sehinggakan mahu membayar lebih daripada apa yang telah pun ditaksirkan oleh pihak pegawai zakat. Mudah-mudahan Allah SWT menerima amalan saudara berkenaan dan diberikan keberkatan yang berkekalan hendaknya dalam rezeki saudara, amin.

Baiklah, demi menjawab persoalan saudara, suka dinyatakan bahawa ibadah zakat itu adalah ibadah khususi, yang sudah tertentu kaedah perlaksanaannya. Sama seperti dengan ibadah khususi yang lain, seperti solat, puasa dan haji, ia telah ditentukan oleh Islam kaedah perlaksanaannya (kaifiatnya). Maka, di sini dapat kita fahami, dalam melakukan ibadah khususi berkenaan, kita tidak boleh mengubah, mengurangkan atau menokok tambah sesuatu yang tidak dikehendaki oleh syariat di dalamnya.

Maka, demikianlah kondisinya dalam ibadah zakat dan telah pun dijelaskan oleh para fuqaha bahawa, zakat adalah ibadah harta yang mestilah dilaksanakan berdasarkan syarat-syarat tertentu. Salah satu syarat perlaksanaan zakat ialah, harta itu mestilah dikeluarkan dengan kadar tertentu apabila ia mencapai paras nisab. Bagi kebanyakan harta zakat, selain haiwan ternakan, produk pertanian dan harta galian, maka kadar yang wajib dikeluarkan adalah sebanyak 2.5 peratus atau menyamai 1/40 sahaja.

Hal ini adalah bersandarkan kepada hadis Nabi Muhammad SAW: “Apabila kamu mempunyai 200 dirham dan telah cukup haul (genap setahun) diwajibkan zakatnya lima dirham, dan tidak diwajibkan mengeluarkan zakat (emas) kecuali kamu mempunyai 20 dinar (salah satu matawang zaman dahulu yang digunakan di negara Arab). Apabila kamu mempunyai 20 dinar dan telah cukup haulnya diwajibkan zakatnya setengah dinar. Demikian juga kadarnya jika nilainya bertambah dan tidak diwajibkan zakat bagi sesuatu harta kecuali genap setahun.” (Hadis riwayat Abu Dawud dan Baihaqi daripada Saiyidina Ali kwjh)

Dan begitu juga sebuah hadis yang lain: “Zakat perak, ialah seperempat puluh dari nilai harga perak itu.” (Hadis sahih Imam Bukhari daripada Anas r.a)

Untuk makluman, nilai setengah dinar (0.5 dinar) itu adalah menyamai 2.5 peratus (atau 1/40 bahagian) ke atas keseluruhan 20 dinar atau 200 dirham berkenaan (2.5% X 200 dirham = 5 dirham).

Oleh itu, seseorang yang telah ditaksirkan zakatnya dengan tertentu jumlahnya, maka itu sebenarnya dibuat adalah atas kehendak dalil di atas. Jika saudara memiliki RM100,000.00, maka zakatnya hanyalah 2.5% X RM100,000.00 = RM2,500.00; dan tidak perlulah saudara mengeluarkan jumlah yang lebih kerana memang telah tertentu bahawa zakatnya adalah jumlah yang tersebut.

Namun begitu, seperti mana yang saudara pertanyakan, apakah kondisi atau kedudukan wang yang sengaja dilebihkan? Adakah ia masih dikira zakat atau menjadi sedekah biasa?

Maka, sudah pastilah ia tidak menjadi zakat kerana zakat adalah jumlah yang tertentu. Jika diberikan dengan jumlah yang lebih, maka lebihan itu hanyalah bersifat sunat sahaja (sedekah sunat).

Hal ini boleh disandarkan kepada sebuah hadis yang sangat panjang ketika mana Nabi Muhammad SAW memerintahkan amil pada zaman baginda agar turun ke ceruk desa menaksir zakat haiwan ternakan. Di penghujung hadis itu, Nabi SAW menegaskan: “Zakat ghanam (kambing atau biri-biri) ialah ghanam yang lepas (yang meragut secara bebas atau saaimah). Mulai dari 40 ekor hingga 120 ekor, zakatnya seekor Syaatun. Dari 120 ekor hingga 200 ratus, zakatnya dua ekor Syaatun. Dari 200 ekor hingga 300 ekor, zakatnya tiga ekor Syaatun. Dari 300 ekor hingga seterusnya, tiap-tiap 100 ekor, zakatnya seekor Syaatun. Dan siapa yang mempunyai ghanam kurang dari 40 ekor (belum mencapai nisab ghanam), biarpun hanya kurang seekor (39 ekor), tidak wajib zakat baginya, kecuali kalau dia suka membayarnya (maka dia masih boleh mengeluarkannya dan pihak amil boleh menerimanya).” (Hadis sahih Imam Bukhari daripada Anas r.a)

Hadis ini menunjukkan, dalam pemberian zakat ghanam di atas, dek kerana hanya terkurang seekor kambing misalnya, maka pemilik ternakan tidak wajib mengeluarkan zakat ternakannya. Namun, Nabi SAW juga menyatakan, jika dia masih mahu memberikan kambingnya kepada pihak pengutip zakat, ia masih boleh diterima dan kala itu, sungguh pun hakikatnya ia bukanlah kambing zakat; namun ia adalah kambing sedekah yang perlu diraikan oleh amil, yakni diterima dengan baik dan didoakan ke atas pembayarnya sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam.

Demikian jugalah, dalam kes hari ini, memang ramai umat Islam yang melebihkan potongan zakat dan pihak amil wajar menerimanya, kerana memang Islam menggalakkan sedemikian.

Walau bagaimanapun, suka juga diingatkan kepada pembayar zakat bahawa kemungkinan besar mereka masih mempunyai pelbagai jenis zakat harta yang lain yang boleh dilunasi lewat potongan gaji bulanan, misalnya zakat qada yang lalu, zakat simpanan atau zakat bagi pihak orang lain (isteri atau suami yang mewakilkannya untuk menunaikan zakat dan ia boleh disekalikan dalam satu resit dan satu nama, namun semasa membuat potongan saudara sendiri memaklumi bahawa sekian jumlah adalah zakat pihak pasangan), dan dalam kaedah ini, syarak tiada halangan untuk menerimanya.

Hal ini kerana, kaedah potongan gaji hanyalah satu alternatif dalam menunaikan kewajipan zakat, dan ia diharap mampu meringankan dan mempermudahkan umat Islam demi menunaikan ibadah zakat itu sendiri.

Kesimpulannya, saudara boleh melebihkan amaun bayaran zakat berkenaan dan mudah-mudahan, ia dikira oleh Allah SWT sebagai infak yang suci dan ikhlas demi membolehkan saudara mendapat pelbagai keberkatan dan ganjaran besar yang dijanjikan Allah SWT, di dunia dan akhirat, amin.

http://www.hamizul.com

Hukum melabuhkan sarung hingga melebihi mata kaki

Saya ada dua soalan. Apakah hukum orang yang memakai seluar panjang melebihi mata kaki sebab saya dengar orang kata masuk neraka. Mohon ustaz kemukakan hadisnya. Kedua, apakah hukum seorang lelaki menyimpan rambut panjang?

Sulaiman,
Johor.

Kitab hadis banyak mengemukakan tatacara dan sopan santun berpakaian. Antara lain terdapat larangan menjulurkan pakaian hingga menutup mata kaki. Imam Malik dan Abu Daud meriwayatkan bahawa sarung seorang Mukmin hendaklah sampai ke pertengahan lutut dan tidak ada dosa bagi orang yang bersarung sehingga menutupi antara betis dan mata kakinya, sedangkan yang menutup di bawah itu, maka dia akan masuk dalam neraka.

Riwayat lain oleh Imam at-Tirmizi dan an-Nasa’i yang menyatakan, sahabat Nabi, Huzaifah menceritakan, Nabi SAW memegang betisnya dan bersabda: “Inilah tempat (batas akhir sarung). Kalau anda enggan dan mahu menjulurkannya lagi, maka sedikit di bawah lagi. Dan kalau masih enggan, maka tidak ada hak bagi sarung itu menutup mata kaki.”

Adakah dengan demikian setiap orang yang memakai sarung atau seluar hingga menutup mata kaki akan dimasukkan Allah ke dalam neraka? Jawabnya dapat disemak dalam hadis riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan an-Nasa’i yang menyatakan: “Sahabat Nabi, Ibnu Umar berkata: Nabi SAW bersabda: Siapa yang menjulur pakaiannya kerana keangkuhan, Allah tidak akan memandangnya (dengan pandangan kasih sayang) di hari kemudian. Wahai Rasulullah SAW, sesungguhnya pakaianku selalu terjulur ke bawah kecuali kalau saya memerhatikannya. Nabi menjawab: Engkau bukan orang yang melakukan itu kerana keangkuhan.”

Sifat angkuh
Atas dasar ini, ulama bersepakat bahawa ancaman itu hanya ditujukan kepada mereka yang menjulur pakaiannya kerana keangkuhan. Ada hadis mengatakan bahawa Nabi SAW bersabda: “Tidak akan masuk syurga siapa dalam jiwanya keangkuhan walaupun sebesar zarah. Lalu ada yang bertanya: Wahai Nabi (bagaimana dengan) seseorang yang suka bila pakaian indah, alas kakinya indah? Nabi menjawab: Allah indah, suka pada keindahan (yang demikian bukan keangkuhan). Keangkuhan adalah menolak kebenaran dan meremehkan manusia.” (Riwayat Muslim, Abu Sawyd dan at-Tirmizi melalui sahabat Nabi, Ibnu Mas’ud.

Bagi soalan kedua, terlebih dulu anda perlu ketahui bahawa Nabi Muhammad SAW sendiri memelihara rambut baginda serta membiarkannya tumbuh sampai ke hujung telinga. Tetapi ini tidak bererti agama menggalakkan yang demikian kerana apa dilakukan Nabi SAW merujuk kepada budaya masyarakat ketika itu.

Wajar rapikan rambut

Al-Quran memerintahkan umat Islam supaya melakukan amar makruf dan nahi mungkar. Makruf adalah sesuatu yang dianggap baik oleh masyarakat selama tidak bertentangan dengan nilai agama.

Rasul SAW memerintahkan: “Siapa yang memiliki rambut, hendaklah ia merapikannya dan menyikatnya.” Pemeliharaan ini tentunya hendaklah disesuaikan dengan perkembangan dan budaya setempat.

Jika itu ketentuan agama berkaitan rambut, maka banyak ulama yang kemudian mengaitkannya dengan selera, adat dan budaya masyarakat. Ada juga ulama berpendapat mengikuti Nabi Muhammad SAW dalam perkara yang tidak berkaitan dengan agama boleh memperoleh ganjaran daripada Allah SWT tetapi ganjaran itu kerana niat meneladani Nabi SAW.

Hukum musafir hari Jumaat

Ustaz Ahmad Adnan Fadzil,

Soalan;

Saya mohon pendapat mengenai solat bagi orang yang bermusafir. Situasi adalah seperti berikut –

1. Saya menaiki penerbangan pada hari Jumaat. Bertolak dari Kuala Lumpur jam 10 pagi dan tiba di Alor Setar jam 10.45 pagi. Adakah saya perlu mengerjakan solat Jumaat atau cukup sekadar solat Zuhur?

2. Saya menaiki penerbangan pada hari Jumaat. Semasa solat Jumaat sedang berlangsung, saya masih berada di dalam kapal terbang. Apabila tiba di destinasi, adakah cukup sekadar saya mengerjakan solat Zuhur sahaja?

Sekian, diharap ustaz dapat membantu dalam perkara tersebut. Terima kasih.

Jawapan;

Soalan di atas menyentuh hukum bermusafir pada hari jumaat. Solat jumaat sebagaimana sedia diketahui adalah wajib ke atas lelaki muslim. Telah disepakati oleh para ulama bahawa haram orang yang wajib atasnya solat jumaat bermusafir apabila telah masuk waktu jumaat iaitu apabila matahari telah tergelincir dari tengah langit pada hari jumaat. Adapun bermusafir sebelum itu, terdapat khilaf (beza pandangan) antara ulama;

a. Menurut mazhab Syafiie; haram bermusafir pada hari jumaat setelah terbit fajar (masuk waktu subuh) sekalipun waktu jumaat belum masuk, kecualilah jika yakin dapat mengerjakan solat jumaat di tengah perjalanan atau di tempat tujunya, maka tidaklah haram bermusafir. Dikecualikan juga kepada orang yang terpaksa bermusafir kerana takut ketinggalan rombongannya, harus baginya bermusafir sekalipun terpaksa meninggalkan solat jumaat.

b. Menurut jumhur ulama(mazhab Hanafi, Maliki, Hanbali); tidak diharamkan bermusafir pada hari jumaat selagi belum masuk waktunya (yakni sebelum tergelincir matahari pada hari jumaat), kerana solat jumaat hanya wajib apabila telah masuk waktunya. Saidina Umar RA pernah berkata; “Jumaat tidak menghalang dari musafir” (al-Mughni, Imam ibnu al-Qudamah). Namun demikian, menurut mazhab Maliki dan Hanbali; walaupun tidak diharamkan, makruh hukumnya.

Merujuk kepada soalan di atas; berdasarkan mazhab Syafiie kewajipan solat jumaat tidak gugur dari saudara kerana saudara bermusafir selepas fajar pada hari jumaat (iaitu jam 10 pagi), maka wajiblah saudara mengerjakan solat jumaat di perjalanan atau bila tiba di destinasi. Adapun mengikut jumhur ulama, kewajipan jumaat gugur dari dari saudara kerana saudara bermusafir sebelum masuk waktu solat jumaat.

2. Untuk soalan kedua; orang yang tidak dapat menunaikan solat jumaat, hendaklah dia menggantikannya dengan solat zohor.

http://ilmudanulamak.blogspot.com/

Martabat ibu tinggi di sisi Islam

Bersama Zahazan Mohamed

Ibu meninggalkan saya sewaktu masih kecil disebabkan bercerai dengan bapa. Kini saya berumur 15 tahun dan dibela oleh bapa serta ibu tiri. ibu kandung selalu ingin berjumpa tetapi saya rasa macam tak patut berbuat baik kepada ibu yang meninggalkan saya sewaktu kecil dan rasa terkilan kerana dibesarkan tanpa kasih sayang ibu kandung. Apa pandangan ustaz.

Humaira,
Kulim, Kedah.
Ibu melakukan pengorbanan amat besar kepada anak dan kedua ibu bapa umumnya. Allah SWT mewasiatkan kedua-duanya kepada kita dalam kitab-Nya dan Dia menjadikan berbuat baik kepada ibu bapa suatu kebajikan asasi yang dipersetujui semua agama.

Allah SWT menceritakan mengenai Yahya dalam surah Maryam, ayat 14: “Dan banyak berbakti kepada kedua orang tuanya dan bukanlah dia orang yang sombong lagi derhaka.”

Kemudian Allah SWT menyifatkan Isa menerusi kata-kata Isa sendiri sewaktu dalam buaian: “Dan berbakti kepada ibuku dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka.” (Surah Maryam, ayat 32)

Seterusnya Allah SWT menempatkan berbuat baik kepada kedua ibu bapa pada urutan kedua selepas menyembah Allah SWT: “Sembahlah Allah dan janganlah kamu menyekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa.” (Surah an-Nisa’, ayat 36)

Kemudian ibu mendapat keistimewaan luar biasa kerana dia yang bersusah payah mengandung anaknya, melahirkannya dan menyusukannya. Sebab itulah Nabi SAW mewasiatkan ibu hingga tiga kali sedangkan untuk bapa hanya sekali.
Bahkan ibu yang tidak memberikan kasih sayang kepada anaknya dan meninggalkannya sejak kecil juga mempunyai hak iaitu hak keibuan kerana ibu tetap ibu dan seperti kata orang, darah tidak akan menjadi air.

Orang yang berakhlak mulia akan mengamalkan nasihat ini: “Hubungkanlah silaturahim dengan orang yang memutuskan silaturahim denganmu. Bermurah hatilah kepada orang yang kedekut kepadamu. Berilah orang yang tidak memberimu. Berbuat baiklah kepada orang yang berbuat jahat padamu.”

Berbuat baik kepada ibu

Jika sikap ini yang patut dibuat kepada semua orang, apa lagi dengan kaum kerabat lebih-lebih lagi kedua ibu bapa. Bagaimana halnya dengan ibu yang telah dijadikan Allah SWT syurga di bawah telapak kakinya.

Sebab itu kami nasihatkan kepada saudari yang bertanya, hendaklah berbuat baik kepada ibunya dan hendaklah ia mencurahkan pengorbanan dan kebaikan kepadanya. Janganlah ia mengikut hawa nafsu serta bersikap ego.

Mudah-mudahan Allah SWT menyambungkan hubungan kedua-duanya yang telah terputus kerana ibu tetap ibu. Perlu diketahui pada ketika ini boleh jadi anak tidak memahami keadaan ibu dan mudah-mudahan dia dapat memahaminya pada masa akan datang.

Allah SWT mewasiatkan supaya anak berbuat baik kepada ibu bapanya tetapi tidak mewasiatkan ibu bapa berbuat baik kepada anak kerana hati mereka sudah dicap dengan kasih sayang kepada anaknya.

Jika seorang ibu keluar daripada kebiasaan yang sebenarnya pasti ada sebab atau faktor yang membuatkan dia bersifat ganjil. Justeru, sebagai anak, selami kenapa perkara itu berlaku dan cuba memahaminya.

Antara taat suami dengan ibubapa

SIAPAKAH yang wajib ditaati oleh seorang isteri, setelah Allah, Rasul-Nya, dan suami? Apakah ayah atau ibu, atau ada yang lain selain mereka?

Alia,
Ampang Selangor

Kewajipan taat kepada makhluk, siapa pun adanya, tidak boleh bertentangan dengan kewajipan taat kepada Allah SWT. Allah SWT dalam al-Quran menggandingkan kewajipan taat kepada-Nya dengan kewajipan berbuat baik kepada orang tua iaitu firman-Nya yang bermaksud: “Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia (Allah) dan hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa…” (al-Israk 17:23). Rasulullah SAW menjelaskan bahawa ibu mendapat kedudukan pertama, kedua dan ketiga sebelum ayah. Rasulullah SAW juga menjelaskan bahawa isteri yang baik adalah isteri yang memperkenankan permintaan suami. Untuk membuat garis bawah agak sulit kerana masih ada lagi yang perlu ditaati, selain yang disebutkan seperti ketaatan kepada pemerintah

Turutan yang diterangkan oleh Rasulullah SAW yang bersangkutan ibu dan bapa agaknya dikaitkan dengan dua perintah yang berbeza, tetapi sama dengan nilai kepentingannya. Di sini, ibu didahulukan dengan pertimbangan umum bahawa biasanya ibu lebih lemah dibandingkan dengan bapa, serta jasa ibu dalam mengandung, melahirkan dan menyusukan melebihi jasa ayah yang sekadar menumpahkan benih dengan mudah. Sedangkan, ibu harus mengandung dan melahirkannya dengan susah payah. Akan tetapi, ini tidaklah secara langsung mengharuskan seorang anak mendahului ibu daripada yang lain kerana boleh jadi dalam kes tertentu perintah ayah lebih penting untuk dipenuhi.

Apapun, ketaatan kepada makhluk – siapa pun dia – tidak boleh mengakibatkan terabainya hak seseorang. Dalam Tafsir al-Manar, Syeikh Rasyid Redha menulis: “Tidak termasuk dalam kewajipan berbuat baik kepada orang tua, mentaatinya menyangkut sesuatu yang mencabut atau mengurangi hak peribadi anak, atau rumah tangga, atau jenis pekerjaan yang bersangkut paut dengan agama atau negaranya.’

Menurut Rasyid Redha lagi, apabila kedua-dua orang tua atau salah satunya ingin memaksa pendapatnya menyangkut hal-hal di atas, maka tidaklah dianggap derhaka jika anak menolaknya – baik dari sudut pandangan akal atau agama. Ini kerana, berbuat baik dan taat kepada keduanya bukan bererti boleh mencabut hak dan kebebasan peribadinya.

Hukum cinta suami atau isteri orang

APAKAH boleh seorang perempuan itu mencintai suami orang. Adakah ia dikira berdosa.

Salmah
Teluk Mas, Melaka

SEORANG ulama pernah ditanya soalan seperti yang saudari kemukakan iaitu, “Apakah cinta itu halal atau haram? Lalu ulama itu menjawab: “Cinta yang halal itu halal dan cinta yang haram itu haram.”

Ia adalah jawapan yang didasari sebuah hadis yang masyhur iaitu, “Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas meskipun di antara keduanya itu ada perkara-perkara yang samar-samar yang banyak orang yang tidak mengetahuinya.” (Riwayat Muslim no.4178)

Di antara perkara yang jelas halalnya iaitu seorang suami menyintai isterinya atau isterinya menyintai suaminya dan lelaki yang menyintai wanita pinangannya juga wanita yang dipinang menyintai lelaki yang meminangnya.

Dan di antara perkara yang jelas haramnya iaitu seorang lelaki menyintai perempuan yang bersuami, lalu lelaki itu hatinya asyik memikirkan wanita berkenaan. Hal itu boleh membawa kerosakan rumah tangganya dan kadang-kadang ia boleh menyebabkan terjadinya pengkhianatan suami isteri.

//