Apabila cinta tidak dipupuk dalam perkahwinan

PERBINCANGAN kali ini ialah mengenai sebab-sebab kenapa pasangan bercerai. Sebenarnya, ada banyak sebab berlaku perceraian. Ada pasangan memberi alasan mudah bahawa mereka sudah tiada persefahaman, namun ramai juga yang tercari-cari alasan.

Daripada data saya sendiri alasan atau sebab-sebab perceraian adalah: (1) Tiada persefahaman (2) Ada orang ketiga/curang (3) Campur tangan keluarga (4) Kewangan (5) hilang kasih sayang. Alasan yang saya berikan bukan mengikut keutamaan. Saya akan sentuh alasan pertama dan kedua.

Pasangan yang ingin bercerai sering memberi alasan tiada persefahaman dalam borang permohonan cerai mereka. Persoalannya apakah yang menyebabkan dua insan yang saling menyintai ini tiba-tiba menjadi sebegini? Adakah mereka bergaduh sejak berkahwin hingga menyebabkan mereka yakin bahawa perkahwinan mereka tidak boleh diselamatkan lagi.

Sebenarnya apabila diselidiki, alasan ini adalah alasan paling remeh boleh difikirkan namun jika perkara remeh dikumpul bertahun lamanya, ia akan menjadi gunung dan meletup. Ketidaksefahaman ini mudah disebutkan tetapi apabila diteliti ia bukan alasan yang kukuh. Antara contoh ketidaksefahaman ialah soal di mana pasangan perlu berhari raya, pembelian barang rumah atau kereta hingga kepada soal makanan dan hiasan. Ada juga pasangan bercerai kerana mereka tidak boleh berkomunikasi dengan baik mengenai hal kekeluargaan. Banyak isu tiada kesefahaman ini bermula sebelum pasangan berkahwin.

Sebenarnya semasa bercinta, ketidaksefahaman tersebut telah ada, namun pasangan cuba untuk tidak menanganinya atau berharap ia akan hilang apabila berkahwin.

Misalnya A semasa berkenalan dengan B tahu, B sangat rapat dengan ibunya dan berharap hubungan ibu anak itu akan berkurangan apabila mereka berkahwin dan mempunya anak. A sentiasa mendahului keluarganya dalam semua hal, malah semasa bercinta lagi ia sudah berlaku.

Semakin hari hubungan A dengan keluarganya semakin rapat, sehinggakan A akan balik kampung segera kerana hal keluarga. B mulai bosan dengan perangai A dan akhirnya B memohon cerai kerana merasakan dia tidak dihargai.

A tidak pernah merasakan dia mengabaikan B namun tiada siapa dapat menyedarkan dia bahawa dia juga perlu memberi keutamaan kepada isterinya dalam keadaan tertentu dan tidak mendahulukan keluarganya sepanjang masa.

Dalam kes A dan B ini, pasangan sentiasa berhari raya pertama di rumah A kerana A anak lelaki sulung. B bersabar selama lima tahun namun kesabarannya juga mulai luntur.

Ada pasangan yang tidak dapat mencapai kesefahaman dalam hal-hal seperti makanan dan pakaian. Dalam perkahwinan mesti ada yang mengalah dan berkorban. Pada kebiasaannya isteri sentiasa mengalah atau memberi lalui kepada kehendak suami. Setahun dua isteri bersedia mengalah atau berkorban tetapi lama-kelamaan dia menjadi korban. Dia mengorbankan perasaannya sehingga dia hilang identiti dirinya kerana semua perkara mengikut kehendak suami.

Tentunya hasrat isteri mahu menjadi isteri solehah namun ia tidak datang daripada hatinya tetapi kerana keterpaksaan atas asas cinta. Apabila cinta tidak dipupuk dengan kuat dalam perkahwinan, isteri merasa dirinya terpedaya dan terkorban. Dia akhirnya hilang kesabaran dan menuntut haknya.

Sementara itu, alasan wujud orang ketiga atau pasangan curang adalah alasan paling banyak diberikan oleh pasangan yang bercerai. Pada kebiasaannya suamilah yang sering menjalin hubungan dengan wanita lain yang menyebabkan isteri merasa amat kecewa kerana suami curang. Dalam kebanyakan kes, isteri yang datang mengadu untuk memohon cerai, ada yang percaya suami telah berkahwin baru atau menyimpan perempuan.

Poligami adalah isu sensitif bagi seorang isteri maka tidak hairanlah ramai isteri yang memohon cerai sebaik sahaja mengetahui suaminya berkahwin baru. Bagi seorang wanita, ia isu kesetiaan dan kasih sayang. Maka jika suami yang berani menduakan isterinya dia akan terpaksa menghadapi masalah isterinya memohon cerai.

Namun pada abad ke-21 ini, tidak kurang juga isteri yang curang kerana telah bosan dengan suami. Memang dunia dah berubah. Jika dahulu pelanggan saya semuanya wanita, hari ini sudah ada kaum lelaki. Ini bermakna masih ada lelaki yang setia di dunia yang moden ini!

Berbalik kepada isu orang ketiga ini, kes yang stereotaip ialah suami selepas beberapa tahun berkahwin (dalam rekod saya suami mula mencari lain selepas 5 tahun kahwin). Ada disebabkan kelahiran anak, di mana isteri memberi terlalu banyak tumpuan kepada anak sehingga suami terasa terabai. Keadaan bertambah buruk apabila ada insan lain yang memberi perhatian kepada suami, terutama di pejabat.

Di sini akan bermula episod baru buat suami dan kadang-kadang isteri sangat tidak menyangka suami sanggup meninggalkannya atau menceraikannya untuk berkahwin baru.

Ramai suami yang mempunyai tabiat buruk di mana setiap kali isteri mengandung, dia menjalin hubungan dengan wanita lain. Ini berlaku kerana dia terasa tidak dilayan atau isteri terlalu uzur, kerana mengandung yang menyebabkan dia tidak dapat melayan suami, zahir dan batin.

Dalam kes seperti ini, suami akan menceraikan isterinya untuk berkahwin dengan yang baru.

Tidak kurang juga isteri memohon untuk diceraikan kerana tidak mahu dimadukan atau rasa ditipu.

Kategori kedua, suami pada usia lewat 40-an mahu merasa sesuatu yang baru (excitement). Ia dimulakan dengan aktiviti bersembang dengan kawan-kawan di kedai kopi atau main boling atau golf atau apa saja di luar rumah. Secara suka-suka suami mula melayan wanita muda untuk memastikan dia masih relevan atau ‘laku’ setanding lelaki muda. Wanita muda pula suka pada lelaki berumur yang stabil dari segi ekonomi.

Ini boleh dikategorikan dalam kumpulan sindrom 40-an yang mana suami mula merasa ingin menjadi orang bujang dan melalui zaman remajanya semula.

Bagi kes isteri yang curang pula, pada kebiasaannya isteri menjalin hubungan dengan lelaki lain ditempat kerja. Ia sering berlaku di kalangan wanita muda yang sentiasa mahu dilayan dan dibelai kekasih atau suami.

Ia juga berlaku apabila isteri merasa ‘kecewa’ dengan alam rumah tangga kerana suaminya tidak seperti yang diharapkannya atau suami terlalu sibuk dengan kerja. Akhirnya isteri melayan lelaki lain kerana dahagakan kasih sayang dan belaian.

Hari ini, isteri tidak hanya mencari pasangan untuk berlaku curang di tempat kerja tetapi melalui laman sosial seperti facebook dan twitter. Semusim dahulu, isteri-isteri seperti ini mencari pasangan di laman sembang atas talian. Mulanya hanya suka-suka, kemudian mereka berani berjumpa, sekadar menonton wayang dan akhirnya mengadakan hubungan seks.

Isteri curang lebih sukar diperangkap kerana mereka pandai main kayu tiga dan kebanyakan suami yang terlalu sibuk sehinggakan tidak dapat menghidu perangai isteri kecuali diberitahu oleh orang lain

Tokoh penterjamahan al-Quran di Barat

Oleh IBRAHIM ABDULLAH

SALMAN al-Farisi, sahabat Rasulullah SAW merupakan orang pertama kali menterjemahkan kitab suci al-Quran ke dalam bahasa lain. Dalam sejarah disebutkan, beliau menterjemahkan surah al-Fatihah secara lisan ke dalam bahasa Parsi atas permintaan orang-orang Muslim Parsi. Namun terjemahan al-Farisi ini belum mencakupi keseluruhan surah dalam al-Quran, hanya surah al-Fatihah.

Di antara tokoh-tokoh yang berusaha menterjemahkan al-Quran adalah seperti berikut. Usaha mereka ini telah membuka mata, khususnya kepada dunia Barat tentang mukjizat al-Quran yang diturunkan Allah SWT kepada umat manusia.

1. Petrus Agung (1092-1156 M): Ketua gereja Cluny, Perancis adalah tokoh Barat yang pertama kali berusaha menterjemahkan al-Quran. Dengan bantuan seorang teologi abad pertengahan berbangsa Inggeris, Robert Ketenesis (1110-1160), dan muridnya Hermannus Dalmatin (1110-1160), beliau menterjemahkan teks al-Quran ke dalam bahasa Latin yang diberi judul Lex Mahumet Pseudoprophete pada tahun 1143 masihi.

2. Louis Maracci (1612-1700 M): Seterusnya terjemahan al-Quran berbahasa Latin yang paling masyhur dan banyak menjadi rujukan adalah milik Louis Maracci, seorang berbangsa Itali. Terjemahan al-Quran karya Maracci ini disertakan teks Arab dan ulasan panjang yang berisi penolakan terhadap Islam.

3. Andre du Ryer (1580-1660 M): Orientalis berbangsa Perancis ini merupakan tokoh yang pertama kali membuat terjemahan al-Quran berbahasa Perancis. Beliau menterjemahkan al-Quran ke dalam bahasa Perancis langsung daripada teks aslinya berbahasa Arab.

Pengalamannya tinggal lama di Istanbul, Turki dan Mesir membuatnya menguasai bahasa Arab dengan baik. Karyanya ini diberi judul L’Alcoran de Mahomet.

4. Salomon Schweigger (1551-1622 M): Beliau pendeta gereja Noremberg adalah orang pertama kali melakukan penterjemahan al-Quran ke dalam bahasa Jerman. Beliau menterjemahkan al-Quran tersebut daripada sebuah terjemahan al-Quran berbahasa Itali. Terjemahan karya Schweigger ini diberi berjudul Alcoranus Mahometicus.

5. Andrea Arrivabene (1534-1570 M): Versi terjemahan al-Quran dalam bahasa Itali pertama kali dibuat oleh Andrea Arrivabene. Karya terjemahan yang diberi judul L’Alcorano di Macometto merupakan hasil penterjemahan karya Petrus Agung.

6. Hendrrik Jan Glasemaker: Beliau merupakan orang pertama yang diketahui membuat terjemahan al-Quran dalam bahasa Belanda. Beliau menterjemahkan al-Quran bersumberkan pada sebuah terjemahan al-Quran versi bahasa Perancis. Terjemahan ini diberi judul Mahomets AlKoran.

7. Alexander Ross (1590-1654 M): Beliau adalah orang yang pertama kali menterjemahkan al-Quran ke dalam bahasa Inggeris. Al-Quran terjemahan Ross ini dibuat pada tahun 1649 dengan mengadaptasinya daripada terjemahan al-Quran berbahasa Perancis, L’Alcoran de Mahomet

Keunikan pasu Alhambra

Oleh ROS MAHWATI AHMAD ZAKARIA
Kurator Muzium Kesenian Islam Malaysia

ALHAMBRA membawa maksud merah dalam bahasa Arab. Tetapi di Sepanyol, Alhambra merujuk kepada sebuah binaan Istana yang didirikan di Andalusia. Istana itu telah dibina pada abad ke-14 oleh pemerintah Dinasti Nasrid yang merupakan dinasti Islam terakhir sebelum Sepanyol jatuh ke tangan pemerintah Kristian pada tahun 1492.

Salah satu seni unik yang merujuk kepada Alhambra ialah sejenis pasu yang mempunyai sepasang sayap yang digunakan sebagai hiasan di dalam kediaman golongan bangsawan dan bangunan keagamaan seperti gereja di Sepanyol.

Pasu Alhambra adalah salah satu hasil seni seramik Islam Sepanyol yang dihasilkan di wilayah Malaga. Keunikan pasu ini adalah dari segi reka bentuk, hiasan dan kegunaan.

Kebanyakan pasu Alhambra yang ditemui mempunyai saiz besar yang berketinggian di antara 115 sehingga 170 sentimeter.

Ia mempunyai empat bahagian reka bentuk yang tersendiri iaitu bahagian mulut, leher, badan dan sayap.

Pasu ini mempunyai mulut pasu yang terbuka dan agak besar. Bahagian leher pula dibuat, sama ada berbentuk kembang ke atas ataupun lurus dan panjang yang menyambungkan bahagian badan dan mulut.

Bahagian badan mempunyai saiz yang paling besar berbanding dengan bahagian yang lain. Ia berbentuk bundar dan mempunyai bahagian bawah yang kecil.

Di bahagian sisi pasu pula dihiasi dengan sepasang sayap yang bersaiz besar. Dengan bahagian bawah yang kecil dan sepasang sayap yang besar, pasu ini kelihatan tidak stabil.

Untuk tujuan kestabilan, pasu ini boleh diletakkan di dalam lingkaran logam yang menyokong struktur pasu yang bersaiz kecil di bahagian bawah.

Dari segi hiasan, setiap bahagian di atas mempunyai hiasan yang tersendiri. Kebanyakan motif hiasan yang digunakan ialah kaligrafi, geometri dan motif alam seperti flora dan fauna.

Motif kaligrafi sering digunakan sebagai hiasan bingkai di bahagian sayap dan lingkaran di bahagian badan pasu.

Isi kandungan ayat yang digunakan selalunya terdiri daripada syahadah dan puisi yang didedikasikan kepada Allah dan juga khalifah.

Puisi merupakan sumber utama bagi kebanyakan hiasan kaligrafi di dalam seni Islam Sepanyol terutamanya yang digunakan di istana Alhambra.

Selain motif kaligrafi, motif gazel atau kijang kecil juga adalah motif utama. Kebanyakan motif gazel yang digunakan adalah dua ekor gazel yang berdiri berhadapan sesama sendiri. Kedua-dua gazel ini berdiri di atas latar skrol flora yang kadangkala dibentuk seperti motif geometri.

Dengan reka bentuk yang besar dan menarik, pasu Alhambra ini diletakkan di dalam seni bina yang bersaiz besar seperti di istana dan juga di masjid dan di gereja. Ia diletakkan di bahagian relung dinding bangunan-bangunan tersebut.

Penghasilan pasu ini ialah pada abad ke 14 dan abad ke 15 Masihi. Malangnya, selepas Sepanyol jatuh ke tangan pemerintah beragama Kristian, penghasilan seni pasu Alhambra ini telah lupus disebabkan oleh ketiadaan pembuat tembikar yang mempunyai kemahiran yang sama selepas kebanyakan dari mereka berpindah keluar dari Sepanyol selepas kejatuhan kerajaan Islam.

Selain Muzium Kesenian Islam Malaysia, pasu Alhambra juga dipamerkan di Alhambra Muzium Di Granada. Di Muzium Kesenian Islam Malaysia, pasu Alhambra dipamerkan di galeri gaya hidup Sepanyol yang terletak di tingkat dua

Memahami uruf emas

SAYA berasal dari negeri A dan mahu menunaikan zakat emas perhiasan di negeri B. Apa yang pelik, nilai berat uruf di antara kedua negeri tidak sama, dengan alasan urufnya berbeza. Jadi, apakah makna uruf sebenarnya dan apakah kepentingannya dalam zakat dan bagaimanakah ia diaplikasikan? Harap dapat penjelasan ustaz.

Jawapan

Terima kasih kerana bertanya. Sememangnya amalan zakat di Malaysia khususnya dalam bab menunaikan zakat emas perhiasan ini agak berbeza dengan negara luar.

Hal ini tidaklah pelik, kerana jika kita mempelajari usul fiqh, perbezaan di antara adat dan budaya setempat boleh menyebabkan berlakunya perubahan dalam hukum-hukum tertentu.

Pastinya perubahan ini bertujuan untuk meraikan keperluan setempat dan inilah buktinya keanjalan atau fleksibeliti hukum fikah dalam Islam. Dalam kaedah fiqh, perkara ini dinamakan al-’adatul muhakamah ataupun uruf.

Yakni, secara kasarnya dapat difahami, sesuatu hukum itu diputuskan berdasarkan adat kebiasaan setempat dengan syarat-syarat tertentu.

Namun begitu, keanjalan ini hakikatnya mestilah berada dalam ruang yang diizinkan oleh syarak dan ijtihadi sifatnya, yakni tidak bersifat qatie (yang sudah putus di dalam syarak).

Contoh lain yang lebih nyata ialah, di Malaysia adanya suatu peruntukan syarak dalam bab ‘harta sepencarian’ antara suami dan isteri yang tidak ada di negara lain, misalnya di negara Arab.

Baiklah, merujuk kepada persoalan di atas, memang antara negeri-negeri di Malaysia sendiri wujud perbezaan ini dan ia disandarkan kepada perbezaan uruf di antara negeri-negeri berkenaan.

Dalam bab pemakaian emas misalnya, secara umumnya kita sudah dapat melihat bahawa ada kaum wanita di negeri tertentu yang begitu suka memakai emas perhiasan. Sehingga ada dibuat jenaka bahawa mereka apabila berbual suka mengangkat dengan tinggi lengannya, untuk menunjukkan gelang-gelang emas yang banyak di tangannya.

Namun, ada juga kaum wanita khususnya yang lebih moden, hanya mengenakan perhiasan emas yang amat minimal di badannya. Mereka tidak gemar memakai emas yang besar dan berat, sesuai dengan cita rasa minimalis yang dibentuk hasil pendidikan dan sebagainya.

Maka, perbezaan inilah yang membentuk uruf atau ‘kadar perlepasan tertentu’ dalam pemakaian emas. Jika puan tinggal di negeri yang corak pemakaiannya sedikit, maka sudah pasti uruf dalam menentukan kewajipan zakat emas perhiasan berkenaan adalah rendah; misalnya 150 gram sudah wajib berzakat.

Namun, bagi mereka yang tinggal di negeri yang memang corak pemakaian emas perhiasannya lebih banyak, maka logiklah urufnya juga lebih tinggi, misalnya 850 gram emas baharulah wajib dizakatkan emas perhiasannya.

Apabila puan berhijrah dan tinggal di sesebuah negeri yang lain (seperti dalam kes di atas, dari negeri A ke negeri B), maka di sini puan sudah tertakluk kepada uruf di negeri B yang puan sedang diami.

Hal ini kerana, dalam pengamalan perkara yang zahir, setiap umat Islam tertakluk kepada peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa agama di negeri berkenaan. Ia demi memastikan timbulnya keselarasan dan dapat mengelakkan pertikaian.

Hal ini boleh disandarkan kepada kehendak Allah SWT bagi seseorang itu dalam mentaati pemerintah: Taatilah Allah, taatilah rasul dan pemerintah dalam kalangan kamu. (an-Nisa’: 59). Logiknya, masakan kita tinggal di negeri B; tetapi enggan mematuhi undang-undang di negeri berkenaan?

Di samping itu, keizinan Rasulullah SAW sendiri kepada Muadz bin Jabal r.a dalam memutuskan sesuatu hukum yang bersifat mendatang semasa mengutuskannya ke negeri Yaman, juga menjadi dalil bahawa umat Islam wajar mematuhi sesuatu keputusan yang akan ditetapkan oleh pemerintah, berdasarkan keperluan pada sesuatu keadaan dari semasa ke semasa.

Prihatin keperluan masyarakat Islam

Oleh DATUK ZAINUL RIJAL ABU BAKAR

MASYARAKAT Islam di Malaysia amat prihatin dengan makanan halal. Malaysia telah jauh memacu era piawaian makanan halal di dunia. Pelbagai usaha dilakukan bagi menentukan standard halal di Malaysia.

Ini disebabkan pengguna Islam di Malaysia amat menitikberatkan isu sembelihan binatang yang halal dimakan sehingga ada yang berjenaka, waima ayam curian sekalipun, ia mesti disembelih, sedangkan memakannya tetap haram.

Halal itu sebenarnya bukan setakat barang makanan sahaja. Aspek halalan toyyiba ini perlu dilihat dari aspek yang lebih makro lagi. Ia bukan sahaja setakat cara penyembelihan tetapi juga piawaian persediaan dan kebersihan, pengasingan produk halal dan tidak halal serta barang barang lain yang tidak halal.

Penumpuan kepada kaedah penyembelihan sahaja akan menjadikan kita tersasar daripada matlamat ‘halal’ tersebut. Kebersihan suatu produk halal juga penting bagi menjamin kualiti produk halal itu sendiri.

Di pasar raya besar, hotel-hotel dan kedai kedai serbaguna, pengasingan secara total antara produk halal dan tidak halal masih belum dilaksanakan lagi. Hal yang demikian menyebabkan kekeliruan di kalangan pengguna Islam tentang kehalalan sesuatu produk itu.

Apatah lagi, jenama yang dikeluarkan hampir sama dengan jenama yang halal. Perkara sedemikian menjadikan masyarakat Islam mangsa kepada peniaga-peniaga yang meletakkan keuntungan sebagai matlamat utama.

Pengendali-pengendali kaunter pula yang kebanyakannya beragama Islam pula terdedah kepada benda-benda tidak halal, memegang dan membungkusnya kerana tiada pengasingan secara total. Ia mendatangkan kerunsingan di kalangan orang Islam.

Dalam hal arak pula adalah menjadi suatu kesalahan bagi orang Islam di dalam Undang-Undang Syariah menjual dan mempamer dan sebagainya minuman yang memabukkan . Seksyen 18 Enakmenan Jenyah Syariah (Negeri Selangor) 1995 menyebut: 18(1) Mana-mana orang yang di mana-mana kedai atau tempat awam lain, minum apa-apa minuman yang memabukkan adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

(2) Mana-mana orang yang membuat, menjual, menawarkan untuk jualan, mempamerkan untuk jualan, menyimpan atau membeli apa-apa minuman yang memabukkan adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

Berdasarkan seksyen di atas bukan sahaja peminum minuman memabukkan adalah melakukan suatu kesalahan tetapi juga mana-mana orang Islam yang membuat, menjual, menawarkan untuk jualan, mempamerkan untuk jualan juga adalah merupakan perlakuan suatu kesalahan.

Jika kita lihat realiti semasa, memang ramai orang Islam yang melakukan kesalahan di bawah seksyen 18(2) ini.

Pekerja-pekerja ini terdedah kepada pendakwaan di dalam seksyen yang disebut di atas. Dalam hal yang demikian adalah dicadangkan pengasingan secara total penjualan produk tidak halal ini.

Produk ini hendaklah juga dikendalikan oleh orang bukan Islam sahaja. Hal yang sama juga berlaku kepada penganut agama Hindu kerana saya juga ada menerima rungutan daripada penganut Hindu yang terpaksa menyediakan daging lembu untuk jualan.

Lembu merupakan haiwan suci di kalangan penganut Hindu. Sudah pasti ketidakselesaan berlaku terhadap pekerja-pekerja ini kerana menyanggah seruan agama masing masing.

Sensitiviti beragama sebegini perlulah diberi perhatian serius. Peniaga mesti lebih peka terhadap keperluan beragama di kalangan rakyat Malaysia bukan sekadar ingin mengaut keuntungan sahaja.

Agama amatlah peribadi di dalam masyarakat Malaysia dan kehormatan sewajarnya patut diberikan dalam pengamalan beragama.

Keperluan beribadat juga perlu dititikberatkan oleh peniaga-peniaga. Terdapat banyak tempat ibadat untuk orang Islam yang disediakan oleh pasar raya dan hotel-hotel sekadar mengadakannya sahaja.

Ia tidak memenuhi keperluan dari sudut keselesaan, saiz dan juga jumlah pengunjung yang datang beribadat. Tidak kurang juga surau-surau yang disediakan jauh dan terpencil dari tempat tumpuan utama menyebabkan pengunjung tidak berjumpa surau yang disediakan.

Hal yang demikian, amatlah menyedihkan kerana sensitiviti beragama ini seolah tidak diendahkan oleh pihak-pihak tertentu. Seharusnya pihak berkuasa tempatan juga lebih prihatin terhadap keperluan ini dengan mensyaratkan garis panduan yang ketat semasa meluluskan suatu projek pembangunan

Gay, lesbian perguna hak asasi langgar fitrah insan

Bersama Ustaz Zaman

MANUSIA diciptakan Allah SWT dengan fitrah dan hikmah tersendiri mengikut kehendak serta keperluan mereka dalam kehidupan. Ia keperluan yang juga tuntutan fitrah bagi meneruskan kesinambungan zuriat untuk memakmurkan alam semesta ini.

Namun, ada manusia menjadikan kaum sejenis sebagai pasangan sekali gus melanggar fitrah ditetapkan Allah SWT. Ada diciptakan lelaki tetapi berkeinginan menjadi perempuan dan begitu juga sebaliknya.
Ada juga mengenakan pakaian menyerupai lelaki walaupun wanita. Inilah perkara dilarang Baginda SAW dalam hadis daripada Ibnu Abbas bermaksud: “Aku melaknat lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki.” (Hadis riwayat Bukhari)
Sebenarnya, putaran kisah kaum Lut dipaparkan dalam al-Quran kembali melanda umat disebabkan mereka semakin jauh daripada petunjuk al-Quran. Kisah kaum Lut diulang beberapa kali dalam al-Quran.

Firman Allah SWT bermaksud: “Kejijikan yang tidak pernah berlaku sebelumnya menimpa kaum Lut di mana kesukaan kaum lelaki terhadap lelaki sendiri telah memuncak sehingga masyarakat pada masa itu menjadi pincang.” (Surah Al-A’raf, ayat 80)

Hari ini ia berleluasa dan dikenali sebagai kumpulan gay dan wanita dikenali sebagai les-bian. Begitulah yang berlaku terhadap kaum Lut yang jelas meninggalkan fitrah ditentukan Allah SWT dengan menjadikan kaum sejenis sebagai tempat melepaskan nafsu.

Firman Allah SWT bermaksud: “Mengapa kamu mendatangi kaum sendiri (homoseks)? Dan kamu meninggalkan kaum wanita yang diciptakan menjadi isterimu. Sebenarnya kamu melampaui batas.” (Surah As-Syua’ra’, ayat 165-166).
Lelaki dan wanita adalah keperluan. Itulah fitrah yang tidak dapat disangkal lagi. Firman Allah SWT: “Itulah ketentuan Allah bagi menerangkan ayat-Nya kepada manusia supaya mereka bertakwa.” (Surah al-Baqarah, ayat 187)

Ayat ini menunjukkan keperluan jasad digambarkan Allah SWT tetapi malangnya mereka melanggar fitrah dengan bersandarkan ‘hak asasi manusia’ dan kebebasan demi menghalalkan tindakan.

Sejarah kaum Lut berulang dengan penampilan baru dan mendapat sokongan kuat daripada umat Islam sendiri. Tidak kurang juga yang berhujah dengan logik akal semata-mata tanpa merujuk fakta sebenar.

Ada mendakwa Islam tidak pernah mendiskriminasi golongan gay dan lesbian. Mereka juga mendakwa al-Quran menjelaskan setiap manusia adalah ciptaan Tuhan dan ia termasuk golongan gay dan lesbian.

Mereka berpandangan kononnya Islam menolak dan membenci golongan itu sama sekali tidak selari dengan konsep Allah sebagai Tuhan yang Maha Penyayang. Apakah mereka tidak pernah memikirkan segala najis dan kotoran juga adalah ciptaan Allah SWT?

Apakah sejak awal mereka dilahirkan ke dunia sebagai gay dan lesbian? Tentunya tidak kerana mereka diberi pilihan untuk memilih syurga atau neraka yang juga ciptaan Allah SWT.

Firman Allah SWT: “Dan Kami tunjukkan kepada mereka dua jalan untuk dipilih iaitu kebaikan dan kejahatan.” (Surah Al-Balad, ayat 10)

Ini menunjukkan kuasa pilihan di tangan manusia sendiri bagi menentukan kedudukan mereka di akhirat. Kita hendaklah mengetahui bahawa perbuatan terbahagi kepada dua iaitu ikhtiyariyyah (pilihan) dan idhtiroriyyah (tiada pilihan).

Gay dan lesbian adalah perbuatan pilihan individu bagi meletakkan mereka di bawah golongan itu. Islam meletakkan peraturan serta hukum untuk diikut dan dilaksanakan.

Islam menjadikan landasan dan hukum untuk memelihara penganutnya supaya tidak melakukan perkara bercanggah kehendak fitrah kerana homoseksual perkara yang menjejaskan kesihatan serta pertimbangan jiwa sihat

Hukum doakan kafir zimmi

Bersama Ustaz Zahazan

APAKAH hukum orang kafir memohon agar didoakan, bolehkah kita mendoakan mereka. Apakah cara terbaik untuk berdoa.

Saiful,
Mersing Johor.

MENDOAKAN orang kafir dengan maghfirah (ampunan dosa) dan seumpamanya yang tidak patut untuk mereka adalah haram. Namun, mendoakan orang kafir supaya mendapat petunjuk supaya dia menerima Islam, dengan kesihatan badan, keselamatan, kemajuan dibolehkan asalkan saja dia bukan kafir harbi (memusuhi kaum Muslimin).

Jika kafir minta didoakan bermakna kepercayaan terhadap agamanya sudah goyah dan mengarah kepada beriman. Di sinilah terletaknya kewajipan atas bahu saudara untuk mengajukan dakwah iman kepada orang yang memanggil saudara berdoa untuknya dalam urusan duniawi.

Oleh itu, di samping saudara berdoa untuknya dalam urusan duniawi, kewajipan saudara juga mengajaknya menerima Islam.

Dalil mengenai boleh mendoakan kafir zimmi dengan urusan dunia iaitu bukan urusan akhirat dan boleh makan minum pemberian orang kafir, asalkan bersih dan halal seperti disebut dalam kitab al-Azkar oleh al-Imam Abu Zakariyya Muhyiddin Yahya Syaraf an-Nawawi seperti berikut (yang bermaksud):
“Ketahuilah bahawa sesungguhnya tidak boleh mendoakan kafir dengan ampunan dan yang menyerupainya daripada apa-apa yang tidak layak dikatakan bagi orang kafir.

Namun, boleh mendoakan orang kafir dengan petunjuk, sihat tubuh badan, afiat (keselamatan dunia) dan yang seumpamanya. Diriwayatkan kepada kami dalam kitab Ibnussunni daripada Anas, beliau berkata:

“Pernah Rasulullah minta dituangkan air, maka datang seorang Yahudi menuangkannya. Maka Rasulullah SAW bersabda: “Jammalakallah (ertinya: Moga Allah baguskan engkau). Justeru tidaklah Yahudi itu melihat uban sampai matinya.”

Untuk pertanyaan kedua, kalau melihat banyak ayat dan hadis, kita akan memperoleh petunjuk mengenai doa.

Antaranya berdoa hendaklah dimulakan dengan ucapan ‘Alhamdulillah’ iaitu memuji Allah atas segala nikmat yang dianugerahkan-Nya selama ini sebagai pengakuan kasih sayang (rahmah)-Nya.
Maka, jika sekalipun permintaan tidak atau belum dipenuhi, ini tidak menjadikan orang yang berdoa kecewa atau berasa ketidakadilan Tuhan.

Sesudah itu, hendaklah mengucapkan selawat iaitu memohon kepada-Nya agar Nabi Muhammad SAW dilimpahi rahmat dan kasih sayang oleh-Nya sebagai kunci pembukaan. Oleh kerana Nabi Muhammad SAW adalah kekasih Allah dan melalui Baginda kita beroleh petunjuk.

Selawat membuktikan rasa terima kasih kita kepada Baginda. Dengan mengucapkannya, kita berharap akan beroleh percikan kasih-Nya. Selepas itu, barulah kita mengajukan permohonan.
Selain itu, jangan lupa mendoakan orang lain seperti disabdakan Nabi SAW dalam riwayat Muslim yang bermaksud:

“Jika seseorang mendoakan saudaranya (iaitu orang lain) tanpa pengetahuannya, maka malaikat akan berdoa ‘amin’, dan untukmu (iaitu orang yang berdoa) semoga Allah menganugerahkanmu seperti itu.”

Sesudah itu, akhiri doa dengan mengucapkan Subhanallah iaitu menyucikan Allah daripada segala kekurangan seperti sifat kedekut atau tidak adil. Wallahualam.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 458 other followers