Ramadan bangunkan jiwa Taqwa

Al-Quran dalam Surah Al Baqarah ayat 183 terungkap maksud yang jelas mengenai Ramadan dan siyam atau puasa. Ia dilakukan oleh orang terdahulu, semoga kita menjadi orang yang berjiwa muttaqin.

Membangun jiwa muttaqin amat perlu kerana orang muttaqin ialah orang yang sangat dimuliakan ALLAH (Surah Al Hujurat ayat 13). Puasa bukan sekadar menahan lapar dari awal pagi hingga ke saat terbenam matahari tetapiimpak yang utama ialah latihan pengawalan diri dalam tarbiah rohiyyah.

Rasulullah SAW sekembali dari Perang Badar menyatakan kalangan sahabat bahawa “kita baru saja kembali dari perang yang kecil (jihad al ashgar) walaupun perang itu memakan korban dan luka. Ia berlaku ketika Ramadan yang  panas terik yang membakar.

Rasulullah SAW memberitahu bahawa “kita akan berdepan dengan peperangan yang lebih besar (jihad al akbar) iaitu jihad an nafs” atau jihad hawa nafsu iaitu jihad terhadap diri sendiri. Umumnya nafsu bagi setengah ulama  dikategorikan kepada tiga tahap.

Pertama nafs al amarah bissuk, kedua nafsul lawwamah dan ketiga ialah naf al mutmainnah. Ketigatiga tahap ini ada pada manusia dan mempengaruhi pemikiran, perasaan dan cara hidup manusia.

Nafsu adalah fitrah dikurniakan ALLAH kepada manusia. Tanpa nafsu manusia hilang daya, hilang selera, hilang keinginan dan hilang kemahuan. Nafsu dalam bahasa mudah diibaratkan seperti kuda liar yang ditunggangi tiada terkawal dan boleh menyebabkan penunggangnya jatuh.

Kuda liar ini perlu dijinakkan dengan cara latihan yang berulang kali dan dipandu tali kekang. Kuda yang jinak ibarat melatih manusia berada dalam tahap nafs al mutmainnah iaitu keadaan yang tenang dan stabil supaya penunggang menguasai kuda bukan sebaliknya atau manusia menguasai nafsu bukan sebaliknya.

Oleh itu madrasah rohhiyyah terhadap fizikal diri ialah berlapar dan dahaga. Ini mendidik pancaindera supaya sentiasa terkawal daripada perkara keji dan mungkar. Ia juga mendidik hati dan emosi supaya faktor dalaman diri manusia  menjadi tenang dan melakukan sesuatu dengan penuh perhitungan dan keinsafan.

Menerusi siyam, Tarawih, tadarus, qiyam, tilawah dan Tahajud, ini memberi makna yang unggul mengenai sifat kehambaan yang tinggi supaya binaan watak insan menepati maksud ibadullah dan ibadurrahman yang membawa resam taat, tunduk, akur dan patuh terhadap larangan dan suruhan ALLAH. Asas inilah yang memberi kekuatan iman dan membangun jiwa muttaqin.

Mereka yang berjiwa muttaqin memiliki rasa-ketuhanan (Godconciousness) yang tinggi.

Contohnya seseorang itu boleh curi makan di tempat sulit tetapi keyakinan terhadap ALLAH yang Maha Melihat menyebabkan wujud daya kawalan dalam diri.

Pancaindera yang turut berpuasa adalah latihan yang terbaik bagaimana rasa-ketuhanan yang tinggi melahirkan rasa ihsan yang luar biasa. Hadis Rasulullah SAW menyatakan bahawa meski melakukan amal dengan baik, seseorang  itu tidak melihat ALLAH, tetapi jiwa muttaqin yang bertunjangkan ihsan tetap meyakini bahawa ALLAH melihat kita.

Orang yang berjiwa muttaqin memelihara diri dengan keyakinan ALLAH Maha Mengetahui dengan apa yang kita katakan, kerjakan dan amalkan. Isu mengawal diri ini adalah sesuatu yang amat penting dalam membangun jiwa  muttaqin.

Antaranya, tuntutan menutup aurat (Surah An Nur ayat 31) umpamanya, adalah sebesarbesar hikmah daripada ALLAH supaya Mukmin dan Mukminah memiliki daya kawalan yang tinggi terhadap diri. Dengan menutup aurat  umpamanya diikuti dengan tarbiyyah rohhiyyah, seseorang akan menjaga cakapnya, perbuatan dan amalannya kerana orang yang mengikuti syariat ALLAH ialah orang yang faham suruhan dan larangan-Nya untuk kebaikan manusia.

Puasa sebulan ketika Ramadan memberi kita kekuatan. Sebelas bulan yang dilalui terdapat berbagai karenah hidup yang didepani. Ibarat kereta dimasukkan ke dalam bengkel supaya enjinnya dibaiki pulih dan hasilnya, ia meluncur  laju selepas itu seperti kembalinya diri manusia dalam keadaan fitrah.

Golongan abid atau ahli ibadah berjiwa muttaqin yang bersedia hadapi faktor dalam dan luar diri supaya fitrah dirinya tercerna semula ibarat ikan di laut masin.

Semasin mana persekitarannya dagingnya tetap tawar. Ibarat kembalinya kita kepada fitrah nanti ia bakal memandu manusia supaya memiliki kekuatan iman dan takwa dan mampu menjalani hidup dengan yakin bahawa ALLAH  adalah segala-gala.

Dengan ini, mereka yang melakukan makruf dekat dengan-Nya (taqarrub Ilallah) sereta menghindari kemungkaran kerana ia berdosa dan balasan ALLAH nanti amat pedih bagi yang ingkar.

Puasa, Iman Dan Ketaqwaan

Oleh:HambaAllah

Kalau solat menjadi tanda aras dan kayu ukur penganut ajaran Tauhid, nescaya hal ini sukar kita bincangkan. Ini kerana, sukar kita melihat penganut agama, selain Islam melakukan solat.

Walaupun sesekali kita pernah terdengar dan membaca bahawa di sana, ada beberapa penganut agama Yahudi misalnya pernah bersolat seperti penganut Islam juga.

Tetapi, dalam realiti sekarang, sulit untuk kita perhatikan gerak laku solat penganut agama lain yang mirip kepada Islam.

Al-Qur’an yang merincikan solat penganut agama lain dengan penganut Islam terletak pada surah Ali Imran ayat 43.

“Wahai Maryam! Taatlah kepada Tuhanmu, dan sujudlah serta rukuklah (mengerjakan solat) bersama-sama orang-orang yang rukuk.”

Ada riwayat yang menyatakan bahawa solat yang mempunyai rukun rukuk di dalam solat ialah solat penganut Islam yang diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w. Ini kerana solat penganut Nasrani tidak mempunyai rukuk. Wallahu’alam..

Menurut sesetengah pendakwah dan penceramah yang dahulunya Kristian Nasrani, pernah menyatakan bahawa Nabi Isa a.s menunaikan solat; suatu upacara keagamaan, ajaran Tauhid yang berasal daripada Ibrahim a.s.

Bagaimanapun, ciri-cirinya yang asli telah luput ditelan gelombang putaran ganas dan keasliannya rupa parasnya telah pudar dilapah arus masa.

Puasa, lambang amalan agama samawi

Oleh kerana, dialog mengenai agama di negara kita belum mencapai tahap yang baik, maka ada beberapa hal perbincangan yang tidak dapat kita lanjutkan di sini.

Bagaimanapun, tetap sahaja ada amalan agama Islam yang masih sama dan mirip kepada ibadat penganut Islam, iaitu puasa.

Manakala, amalan-amalan lain seperti solat, zakat dan menunaikan fardhu haji tidak mirip kepada amalan penganut lain.

Seperti yang difirmankan Tuhan di dalam al-Qur’an, “Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.” (Al-Baqarah: 183)

Pertamanya, dari nas ini umat Islam dapat mengenali agama-agama lain sebagai agama samawi dengan merujuk amalan berpuasa itu. Antara agama-agama yang memiliki ciri persamaan dari sudut amalan ini, iaitu berpuasa ialah Buddha, Hindu, Kristian dan juga Yahudi. Bagaimanapun, cara bagaimana amalan berpuasa dilaksanakan, ada sedikit perbezaan.

Jenis dan martabat berpuasa itu juga berbeza-beza mengikut agama, adat budaya bangsa dan martabat kerohanian seseorang itu.

Lantaran itulah, Tuhan menyatakan di hujung ayat itu, dengan harapan, amalan berpuasa yang kita lakukan itu dapat meningkatkan martabat kerohanian kita ke darjat ketaqwaan, iaitu darjat yang teragung dan paling tinggi.

Disebutkan dalam al-Qur’an, bahawa Tuhan menyeru orang yang beriman agar mencapai darjat ketaqwaan. Ini kerana, orang yang beriman, belum tentu dapat mencapai darjat ketaqwaan. Tapi, orang yang bertaqwa, sudah pastilah mereka beriman.

“Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benarnya, dan janganlah kamu mati melainkan berada dalam Islam. (Ali Imran: 102)

Juga kepada orang yang beriman itu, Allah s.w.t meminta mereka bertaqwa dengan cara menyatakan perkara yang benar walaupun pahit didengar. Ini kerana, orang yang beriman pun belum tentu dapat menyatakan perkara yang benar.

“Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, maka Allah memperbaiki bagi amalan-amalanmu, dan mengampuni bagimu dosa-dosamu..” (Al-Ahzab: 70 – 71)

Maka, hendaklah orang-orang yang beriman itu berjuang mendapatkan tempat di martabat ketaqwaan. Ini kerana, hanya yang mampu menyatakan kebenaran itulah yang layak digelar mencapai darjat ketaqwaan.

“Wahai orang-orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan setiap orang hendaklah perhatikan apa yang telah diperbuatkan untuk hari esok (akhirat)..” (Al-Hasyr: 18)

Orang-orang yang beriman turut diseru mencapai darjat ketaqwaan dengan menyediakan amalan sebagai bekalan untuk hari akhirat mereka. Ini kerana, ramai orang beriman, tetapi seperti tidak mengendahkan amalan mereka untuk akhirat.

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dan yang salah, dan menghapuskan segala kesalahan kamu serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu. Dan Allah (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar.” (Al-Anfal: 29)

Kita biasa berdepan dengan kebuntuan hidup dalam kehidupan. Seolah-olahnya mereka gagal mengenal mana satu berlian dan permata, yang mana intan dan yang mana kaca. Mana yang betul dan salah.

Dan, kita seperti tidak berupaya mencari penyelesaiannya. Kenapa jadi begitu, walhal kita telah mengaku beriman kepada Tuhan? Mustahil Tuhan akan meninggalkan orang-orang yang beriman itu teraba-raba dalam mencari jawapan terhadap setiap permasalahannya itu.

Maka, jawapannya ialah – orang yang beriman yang ditimpa permasalahan tadi, masih tidak mencapai darjat ketaqwaan. Dan jika orang yang beriman itu bertaqwa, maka nescaya Tuhan menunaikan janjinya dengan cara memberikannya petunjuk.

Allah s.w.t mengingatkan kita dalam firmanNya, “Hai orang-orang yang beriman! Jauhi banyak berprasangka. Sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu dosa. Dan jangan kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Adakah antara kamu suka memakan bangkai saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertaqwalah kepada Allah, sungguh Allah Maha Penerima Taubat, Maha Penyayang.” (Al Hujuraat: 12)

Perbezaan lain antara orang yang beriman dan bertaqwa itu ialah insan yang beriman itu masih lagi tidak membebas diri daripada sikap prasangka, mengumpat dan mencela saudara mereka, mencari-cari keaiban orang lain untuk dihebah.

Maka, orang yang beriman dan telah sempurna jiwanya kerana kerohaniannya melompat ke darjat ketaqwaan itu, akan bersih lidahnya daripada mengumpat dan telinganya dibersihkan daripada mendengar keaiban orang lain.

Ada banyak lagi perbezaan sikap antara orang yang beriman dan bertaqwa ini. Dan, seperti yang termaklum, amalan puasa itulah antara salah satu daripada amalan yang mampu meletakkan kerohanian seseorang ke darjat ketaqwaan jika diamalkan dengan penuh keikhlasan dan kewaspadaan.

Orang yang berpuasa, digalakkan untuk tidak mencampuri urusan mendengar keaiban orang lain, selalu menyibukkan dirinya dengan zikrullah dan wirid.

Jika semua ini tercapai, maka lahirlah sikap suka menegakkan kebenaran, menyatakan yang benar di depan pihak berkuasa, kerap muhasabah tentang bekalan akhirat dan lain-lain ciri ketaqwaan yang lain.

Puasa telah menyebabkan anggota kita letih untuk melakukan maksiat dan amalan kerohanian itulah yang akan menguatkan kembali jiwa dan raga kita untuk meneruskan kehidupan.

Amalan berwirid dan berzikir di bulan Ramadhan akan menyebabkan kita kembali kepada fitrah yang suci dan asal, jika dilakukan dengan sempurna dan ikhlas menuju rahmat Allah.

Pmram

Wajib haji

WAJIB haji merupakan satu pekerjaan yang wajib dilakukan ketika mengerjakan ibadat itu. Jika tidak dikerjakan salah satu daripadanya atau dilakukan juga tetapi tidak sah, haji tetap sah. Tetapi jemaah haji tersebut dikenakan dam menurut syarat-syaratnya.

Jemaah haji tersebut juga akan menanggung dosa jika meninggalkan wajib haji tersebut dengan sengaja. Wajib haji tersebut adalah seperti berikut:

1 Berniat ihram di Miqat

Berniat ihram di Miqat bermakna lafaz niat haji mestilah dilafazkan di tempat-tempat yang telah ditetapkan oleh syarak (miqat) mengikut arah masuk Mekah dan masanya. Lafaz tersebut perlu dilafaz sama ada di tempat tersebut atau sebelum melintasi tempat tersebut.

Setelah dilafazkan niat haji, sama ada sebelum melintasi miqat atau di miqat, maka mereka perlu menjaga larangan semasa dalam ihram (13 perkara akan diterangkan selepas ini). Jika tidak dijaga maka dikenakan dam ke atasnya (dam tersebut mengikut apa yang dilanggarnya).

Miqat terbahagi kepada dua iaitu;

(a) Miqat Zamani – Miqat Zamani (masa) bagi haji ialah pada bulan-bulan haji yang bermula 1 Syawal sehingga sebelum masuk waktu Subuh pada 10 Zulhijjah.

(b) Miqat Makani (tempat) – Miqat Makani bagi haji ialah tempat untuk mereka berniat ihram. Tempat itu mengikut arah masuk jemaah haji ke Mekah. Jika dari arah Madinah, Miqat Makaninya di Zulhulaifah atau Bir Ali.

Jika dari arah Malaysia yang terus masuk Mekah maka Miqat Makaninya di Qarnul Manazil.

Miqat lain ialah Yalamlam jika dari arah Yaman, Al Jafah jika dari arah Jordan dan Zatu ‘Irqin jika dari arah Iraq.

Perlu diingat, bagi penduduk Mekah atau mereka yang sudah berada di Mekah maka niat ihram haji di Tanah Haram (Mekah, Mina dan Muzdalifah).

2Meninggalkan larangan semasa dalam ihram

Bagi jemaah haji yang berniat ihram haji dilarang melakukan 13 perkara bermula daripada niat ihram sehinggalah Tahallul Thani (tahallul yang kedua).

(i) Bagi lelaki sahaja: Memakai pakaian bersarung/ berjahit/ bercantum seperti seluar, baju kemeja, stoking, kasut yang menutup jari-jari kaki dan tumit, kain pelikat yang disarung dan sebagainya

(ii) Bagi lelaki sahaja: Menutup kepala atau sebahagian daripadanya dengan menggunakan songkok, kopiah/ serban, kain ihram dan sebagainya

(iii) Bagi wanita sahaja: menutup muka

(iv) Bagi wanita dan lelaki: memakai sarung tangan

(v) Bagi wanita dan lelaki: Memakai wangi-wangian sama ada di badan, makanan, minuman atau menghidunya ke dalam hidung

(vi) Bagi wanita dan lelaki: Memakai minyak di kepala, janggut dan semua bulu muka selain yang tumbuh di pipi dan dahi

(vii) Bagi wanita dan lelaki: Menanggalkan rambut atau bulu dari mana-mana anggota badan

(viii) Bagi wanita dan lelaki: Mengerat atau memotong kuku

(ix) Bagi wanita dan lelaki: Memotong, menebang, mengerat, mematah, mencabut atau membinasakan pokok-pokok di Tanah Haram

(x) Bagi wanita dan lelaki: Memburu, menembak, menangkap, mengurung atau membinasakan binatang buruan darat yang halal dimakan sama ada di Tanah Halal atau Haram (belalang dikira binatang buruan)

(xi) Bagi wanita dan lelaki: Berkahwin, mengahwinkan atau menerima wakil kahwin

(xii) Bagi wanita dan lelaki: Melakukan mukadimah persetubuhan

(xiii) Bagi wanita dan lelaki: Bersetubuh

3Bermalam di Mudzalifah

Bermalam di Muzdalifah bermaksud jemaah haji perlu berada di Muzdalifah pada malam 10 Zulhijjah bermula daripada melebihi separuh malam pada malam tersebut sehingga sebelum waktu Subuh (walaupun sekejap dalam masa tersebut). Masuk waktu tengah malam dikira melebihi ½ malam.

4Melontar tujuh biji anak batu di Jamrah Kubra (Aqabah) (10 Zulhijjah)

Bermaksud melontar tujuh biji batu di Jamrah Kubra pada hari ke-10 Zulhijjah. Masuk waktu melontar pada masa tersebut bermula selepas separuh malam 10 Zulhijjah sehinggalah terbenam matahari masuk (waktu Maghrib) pada 13 Zulhijjah.

5Bermalam di Mina (11, 12 dan 13 Zulhijjah)

Perkara ini bermaksud berada di Mina pada malam-malam hari tasyrik iaitu pada malam 11, 12 dan 13 Zulhijjah. Bermula hari dalam Islam pada waktu Maghrib (contoh malam ke-11 bererti malam itu malam kesebelas dan esoknya hari ke-11).

Tempoh bermalam hendaklah duduk pada malam tersebut di Mina melebihi separuh daripada waktu malam. Jika tempoh malam 12 jam maka jemaah perlu duduk di Mina melebihi enam jam lebih sedikit.

Tempoh ini berterusan sama ada pada awal malam atau pertengahannya dengan tiada putus-putus. Jika terputus-putus tidak sah bermalam pada malam tersebut.

Jika tidak sah bermalam satu malam maka dikenakan dam satu cupak beras. Dua malam, dua cupak beras. Jika tiga malam dikenakan dam tertib dan taqdir (seekor kambing atau 1/7 daripada lembu atau unta).

6Melontar ketiga-tiga jamrah (Jamrah Sughra, Wusta dan Kubra) pada hari 11, 12 dan 13 Zulhijjah

Bermaksud melontar anak batu di ketiga-tiga jamrah iaitu bermula di Sughra, Wusta dan Kubra pada setiap hari (11, 12 & 13 Zulhijjah) mengikut syarat-syaratnya

Sanggah dakwaan puasa merbahaya kepada kesihatan

Oleh: blalang

ebook fastSemalam isu hangat di Facebook mengenai seorang anak Melayu yang menghina puasa di status Facebook beliau serta mendapat sokongan kawan-kawannya yang kononnya moden sangat. Kesian pada budak ni mungkin dia kurang diberi didikan awal agama oleh ibu bapanya yang kaya harta dunia tetapi terlupa nak hantar anaknya belajar agama.

memiliki banyak hikmah dan manfaat untuk tubuh, ketenangan jiwa, dan kecantikan. Semasa berpuasa, organ-organ tubuh dapat beristirehat dan sel dalam tubuh boleh berkumpul untuk bertahan. Puasa juga boleh mengeluarkan kotoran, toksin/racun dari dalam tubuh, meremajakan sel-sel tubuh dan menggantikan sel-sel tubuh yang sudah rosak dengan yang baru serta untuk memperbaiki fungsi hormon, menjadikan kulit sihat dan meningkatkan daya tahan tubuh kerana manusia mempunyai kemampuan terapi secara semulajadi.

Puasa dapat membuat kulit menjadi segar, sihat, lembut, dan berseri. Kerana setiap saat tubuh mengalami metabolisme tenaga, iaitu peristiwa perubahan dari energi yang terkandung dalam zat gizi menjadi tenaga potensi dalam tubuh. Sisanya akan disimpan di dalam tubuh, sel ginjal, sel kulit dan kelopak mata serta dalam bentuk lemak dan glikogen.

Beberapa cendekiawan telah melakukan beberapa ujian tentang puasa diantaranya secara ringkas dibawah ini:

1. Allan Cott, M.D.,
Seorang pakar dari Amerika Syarikat, telah menghimpun hasil pengamatan dan penelitian para ilmuwan berbagai negara, lalu menghimpunnya dalam sebuah buku Why Fast iaitu berbagai hikmah puasa, antara lain: a. To feel better physically and mentally (merasa lebih baik secara fizikal dan mental).
b. To look and feel younger (merasa lebih muda).
c. To clean out the body (membersihkan badan)
d. To lower blood pressure and cholesterol levels (menurunkan tekanan darah dan kadar lemak.
e. To get more out of sex (lebih mampu mengendalikan seks).
f. To let the body health itself (membuat badan sihat dengan sendirinya).
g. To relieve tension (mengendurkan ketegangan jiwa).
h. To sharp the senses (menajamkan fungsi sense).
i. To gain control of oneself (memperolehi kemampuan mengendalikan diri sendiri).
j. To slow the aging process (memperlambat proses penuaan).

ebook fast Antara buku tulisan Allan Cott, M.D berkaitan puasa.

2. Dr. Yuri Nikolayev


Pengarah bahagian diet di Moscow menilai kemampuan untuk berpuasa yang mengakibatkan orang yang menjalaninya boleh menjadi awet muda, sebagai suatu penemuan (ilmu) terbesar abad ini. Beliau mengatakan: what do you think is the most important discovery in our time? The radioactive watches? Exocet bombs? In my opinion the bigest discovery of our time is the ability to make onself younger phisically, mentally and spiritually through rational fasting. (Menurut pendapat anda, apakah penemuan terpenting pada abad ini? Jam radioaktif? Bom exoset? Menurut pendapat saya, penemuan terbesar dalam abad ini ialah kemampuan seseorang membuat dirinya tetap awet muda secara fizikal, mental, dan spiritual, melalui puasa yang rasional).

3. Alvenia M. FultonDirektor Lembaga Makanan Sihat “Fultonia” di Amerika Syarikat menyatakan bahawa puasa adalah cara terbaik untuk memperindah dan mempercantik wanita secara semulajadi. Puasa menghasilkan kelembutan pesona dan daya pikat. Puasa menormalkan fungsi-fungsi kewanitaan dan membentuk kembali keindahan tubuh (fasting is the ladies best beautifier, it brings grace charm and poice, it normalizes female functions and reshapes the body contour).

4. Muzam MG, Ali M.N dan Husain
Berpendapat bahawa puasa juga selamat untuk pesakit yang mempunyai gangguan ulser. Penelitian dilakukan oleh Muzam MG, Ali M.N dan Husain dalam tindakan terhadap kesan puasa ramadhan terhadap sakit perut.

5. Elson M. Haas M.D.
Direktor Medical Centre of Marin (sejak 1984) mengatakan dalam puasa merupakan bahagian dari trilogy nutrision, balancing, building( toning). Elson percaya bahwa puasa adalah bahagian yang hilang “missing link” dalam diet di dunia barat. Kebanyakan orang di barat over eating atau terlalu banyak makan, makan dengan protein yang berlebihan dan lemak yang berlebihan. Sehingga ia menyarankan agar orang lain mulai mengatur makanannya agar lebih seimbang dan mulai berpuasa, kerana puasa bermanfaat sebagai: purifikasi, peremajaan, istirahat pada organ pencernaan, anti aging, mengurangi alergi, mengurangi berat badan, mengawal mental dan emosi, perubahan kebiasaan dari kebiasaan makan yang buruk menjadi lebih seimbang dan lebih terkawall, meningkatkan daya tahan tubuh.

Puasa dapat mengubati penyakit seperti Influeza, bronkitis, diare, konstipasi, alergi makanan, asma, aterosklerosis, penyakit jantung koroner, hipertensi, diabetes, obesitas, kanker, epilepsi, sakit pada punggung, sakit mental, angina pectoris (sakit dada kerana jantung), panas dan insomnia.

6. Dr Sabah al-Baqir dan kawan-kawan
Mengatakan bahawa puasa dapat mengurangi jumlah hormon melawan stress. Dia bersama kumpulan dari Falkuti kedoktoran Universiti King Saud yang melakukan studi terhadap hormon prolaktin, insulin dan kortisol, pada tujuh orang laki-laki yang berpuasa sebagai sampel. Hasilnya bahawa tidak ada perubahan signifikan pada level kortisol. Prolaktin, dan insulin. Ini menunjukkan bahawa puasa bulan ramadhan bukanlah pekerjaan yang memberatkan, dan tidak mengakibatkan tekanan mental maupun saraf.

7. Dr Riyadh Sulaiman dan kawan-kawan
Tahun 1990 dari RS Universiti King Khalid, Riyadh Saudi melakukan penelitian terhadap pengaruh puasa Ramadhan terhadap 47 penderita diabetes tahap kedua (pesakit yang tidak tergantung insulin). Dan sejumlah orang sihat. Hasil penelitian menunjukkan bahawa puasa bulan ramadhan tidak menimbulkan penurunan berat badan yang signifikan. Tidak ada pengaruh apapun yang bererti pada kawalan penyakit diabetes diabetes dikalangan penderita ini. Sejauh ini puasa Ramadhan selamat sahaja bagi penderita diabetes sejauh dilakukan dengan kesedaran dan kawalan makanan serta ubat-ubatan.

8. Dr. Muhammad Munib
Dan kawan-kawan dari Turki juga melakukan sebuah kajiselidik terhadap seratus responden muslim, Sampel darah mereka diambil sebelum dan diakhir bulan ramadhan, untuk dilakukan analisis dan pengukuran terhadap kandungan protein, total lemak (total lipid), lemak fosfat, asam lemak bebas, kolesterol, albumin, globulin, gula darah, tryglycerol, dan unsur-unsur pembentuk darah lainnya, dan didapat, antara lain bahwa terjadi penurunan umum pada kadar gula (glukosa) dan tryacyglicerol orang yang berpuasa, terjadinya penurunan parsial dan ringan pada berat badan, tidak terlihat adanya aseton dalam urin, baik dalam awal maupun akhir puasa, sebab sebelum puasa ramadhan, kenyataan ini menegaskan tidak adanya pembentukan zat-zat keton yang berbahaya bagi tubuh selama bulan puasa islam, Dengan keutamaan puasa, glikogen dalam tubuh mengalami peremajaan, memompa gerakan lemak yang tersimpan, sehingga menghasilkan energi yang lebih meningkat.

Sejak zaman dulu puasa dipakai sebagai pengubatan yang terbaik seperti kata Plato bahwa puasa adalah untuk mengubati sakit fizikal dan mental. Philippus Paracelsus mengatakan bahwa “Fasting is the greatest remedy the physician within!”

Puasa sudah diakui menjadi penyembuh terhebat dalam menangani penyakit, bahkan di Amerika ada pusat puasa yang diberi nama “Fasting Center International, Inc”, Director Dennis Paulson yang berdiri sudah sejak 35 tahun yang lalu, dengan pesakit dari 220 negara. Yang mencadangkan Puasa dalam:
(1) program penurunan berat badan,
(2) mengeluarkan toxin tubuh,
(3) puasa dapat memperbaiki energy, kesehatan mental, kesehatan fisik dan yang paling terpenting meningkatkan kualiti hidup.

Puasa Mengikut Cara Rasulullah s.a.w

Oleh: zharifjenn

Sahabat
yang dihormati Allah, Ramadhan yang kita nanti-nantikan telah tiba
untuk sekali lagi kita berada di dalamnya. Ini tanda Allah masih sayang
kepada hamba-hambanya dengan memberi sekali lagi peluang untuk kita
bertemu dengan bulan yang penuh keberkatan ini. Berpuasa adalah aktiviti
terpenting dalam bulan ini. Persoalannya bagaimana tips-tips yang
diajar oleh Rasulullah s.a.w untuk puasa kita dinilai tinggi oleh Allah?
Mari kita telusuri satu persatu. 

Rasulullah s.a.w Bersahur
Rasulullah
menganjurkan kita untuk bersahur sebelum aktiviti menahan diri dari
makan dan minum di siang hari dimulakan. Bagaimana Rasulullah s.a.w
bersahur? Bersahur bukanlah dilakukan ditengah malam, tetapi ia
dilakukan di awal pagi, iaitu waktu yang sangat hampir dengan waktu
solat subuh. Bersahur juga memberi kesegaran untuk kita menghabiskan
hari siang kita dengan berpuasa. Rasulullah s.a.w bersabda:
Dari Anas Bin Malik r.a: Rasulullah s.a.w bersabda: Bersahurlah kerana pada sahur itu terdapat keberkatan.
(HR: al-Bukhari)
Rasulullah
s.a.w juga menekankan kepada kita untuk bangun bersahur kerana ia
adalah salah satu dari cirri-ciri bersahur orang Islam. Sabdanya:
Perbezaan antara puasa kami dengan puasa ahlu al-Kitab adalah makan sahur 
(HR: Muslim)
Rasulullah Menyegerakan Berbuka
Tidak
melewat-lewatkan berbuka puasa adalah salah satu tips berpuasa yang di
ajar oleh Rasulullah. Ini kerana, perbuatan itu sangat mendatangkan
kebaikan untuk mereka yang menahan diri dari makan dan minum.
Rasulullah s.a.w di dalam hadithnya menerangkan kepada kita seperti mana yang dilaporkan oleh al-Bukhari & Muslim:
عَنْ
سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ : ” لا يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوا الْفِطْرَ
Manusia itu akan terus berada dalam kebaikan selagi mana dia menyegerakan berbuka puasa.
Perbuatan
melambat-lambatkan berpuasa puasa adalah salah satu perbuatan yang
dilarang oleh Rasulullah s.a.w. Masyarakat kita sering melihat perkara
ini sebagai satu isu remeh. Apa yang terjadi dalam rata-rata masyarakat
kita di Malaysia, ketika masuknya waktu solat maghrib (waktu untuk
berbuka puasa), mereka masih lagi berada di bazaar-bazar ramadhan untuk
membeli juadah mereka. Penjual juga masih lagi melayan pelanggan tanpa
terus berbuka walaupun azan maghrib telah berkumandang. Ibu-ibu di
rumah  pula masih berada di dapur menyiapkan juadah berbuka puasa ketika
azan  maghrib bergema. Ini kerana melewat-lewatkan berbuka puasa adalah amalan Yahudi dan Kristian.
Persiapan
seharusnya dilakukan dengan segera agar seruan Rasulullah s.a.w untuk
kebaikan umatnya dapat diamalkan sebaiknya. Rasulullah telah bersabda
di  dalam satu hadithnya yang dilaporkan oleh Abu Daud & Ibn Majah
yang  sanadnya berstatus hasan seperti yang dinilai oleh al-Albani r.h:
قال النبي صلى الله عليه وسلم : ” لا يزال الدين ظاهراً ما عجل الناس الفطر لأن اليهود والنصارى يؤخرون “
Agama
ini akan sentiasa zahir (jelas) selagi mana umatnya menyegerakan
berbuka puasa, ini kerana orang-orang Yahudi dan Kristian, mereka
melewat-lewatkannya.
Dikeluarkan dari Musannaf Abdul Razzak dan Fathul Bari (kitab syarah sahih al-Bukhari) ‘Amr Bin Maimun r.h berkata:
وقال عمرو بن ميمون الأودي رحمه الله : ” كان أصحاب محمد صلى الله عليه وسلم أسرع الناس إفطارا ًوأبطأهم سحوراً “
Sahabat-sahabat
Rasulullah s.a.w adalah manusia yang paling cepat (ketika) berbuka
puasa dan yang paling lewat (ketika) bersahur.
وعَنْ عُمَارَةَ بْنِ عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي عَطِيَّةَ قَالَ :
دَخَلْتُ
أَنَا وَمَسْرُوقٌ عَلَى عَائِشَةَ فَقُلْنَا يَا أُمَّ الْمُؤْمِنِينَ :
رَجُلانِ مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَحَدُهُمَا يُعَجِّلُ الإِفْطَارَ وَيُعَجِّلُ الصَّلاةَ ، وَالآخَرُ
يُؤَخِّرُ الإِفْطَارَ وَيُؤَخِّرُ الصَّلاةَ ..
قَالَتْ : أَيُّهُمَا الَّذِي يُعَجِّلُ الإِفْطَارَ وَيُعَجِّلُ الصَّلاةَ ؟
قَالَ قُلْنَا عَبْدُ اللَّهِ يَعْنِي ابْنَ مَسْعُودٍ .
قَالَتْ كَذَلِكَ كَانَ يَصْنَعُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ .
Dari
Abi ‘Atiyyah katanya: Aku dan Masruq telah bertemu Ummu al-Mu’minin
r.anha dan kami berkata kepadanya: “Dua orang lelaki dari sahabat
Muhammad s.a.w, salah seorang darinya mempercepatkan berbuka dan
mempercepatkan solat, manakala seorang lagi melewatkan berbuka dan
melewatkan bersolat…” Ummu al-Mu’minin berkata: “Siapakah diantara
mereka berdua yang mempercepatkan berbuka dan menyegerakan bersolat?”
Kami berkata: “Abullah iaitu Ibn Mas’ud.” Kata (Ummu al-Mu’minin):
“Perbuatan (menyegerakan berbuka) Itulah yang telah dilakukan oleh
Rasulullah s.a.w”.
Berbuka Dengan Beberapa Biji Kurma 
Antara
kaedah yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w adalah memulakan memakan
beberapa biji kurma basah ketika berbuka puasa. Ini untuk memudahkan
dirinya bersolat dalam keadaan tidak terlalu kenyang. Pernah
diriwayatkan dari Anas Bin Malik, seperti yang dilaporkan oleh Ahmad,
Abu Daud dan Tirmidzi katanya:
Rasulullah
s.a.w apabila baginda berbuka puasa, baginda berbuka dengan beberapa
biji kurma basah sebelum solat. Jika tiada kurma basah, baginda berbuka
dgn kurma kering. Jika tiada kurma kering, baginda berbuka dengan
beberapa teguk air.
Ini
adalah sunnah Rasulullah s.a.w. Ramai diantara kita yang sering
meninggalkan sunnah ini. Mereka menyegerakan berbuka puasa serta makan
dan minum sehingga kekenyangan lalu melewatkan bersolat maghrib.
Rasulullah makan dengan beberapa biji kurma, kemudian bersolat. Apabila
Rasulullah s.a.w terasa lapar, Rasulullah s.a.w makan selepas baginda
solat.
Tidur Qailulah
Nabi
s.a.w mengajarkan kepada kita agar sentiasa cergas ketika berpuasa di
siang hari dan bersemangat melakukan amal ibadat di malamnya. Antara
kaedah yang diajar oleh Rasulullah s.a.w adalah dengan tidur sebentar
sebelum solat zohor, perbuatan itu dinamakan dengan Qailulah. Ini untuk
memudahkan kita bangun di waktu malam mengerjakan amal ibadat.
Rasulullah s.a.w bersabda dalam sebuah hadith yang dilaporkan oleh Ibn Majah:
عَنْ
ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ”  اسْتَعِينُوا بِطَعَامِ السَّحَرِ عَلَى صِيَامِ النَّهَارِ
وَبِالْقَيْلُولَةِ عَلَى قِيَامِ اللَّيْلِ “
Dari
Ibnu Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w telah bersabda; Carilah kekuatan
melalui sahur untuk puasa keesokan hari dan melalui Qailulah (tidur
sekejap sebelum Zohor) untuk mendirikan ibadah malam.
Apa
yang terjadi hari ini pada sesetengah masyarakat kita, mereka tidak
menerapkan sunnah ini bahkan perbuatan mereka menyalahi sunnah ini.
Mereka terutama anak-anak muda menghabiskan waktu siangnya dengan tidur
sepanjang hari dan hanya bangun untuk berbuka puasa sahaja. Berpuasa
bukanlah bulan tidur kerana keletihan. Puasa adalah bulan untuk
melakukan seberapa banyak amalan sunnah kerana padanya pahala
dilipatgandakan.
Menjaga Lidah
Terlalu
rugi jika kita berpuasa, tetapi tidak mendapat sedikitpun pahala dari
amalan tersebut. Akibatnya, kita hanya mendapat lapar dan dahaga.
Antara  faktor berlaku kerugian rohani tersebut adalah kerana tidak
menjaga  lidah. Mengumpat, mencaci, mengeluarkan kata-kata kesat dan
lucah,  mengadu domba, banyak bercakap, berbohong, menyanyi lagu-lagu
yang lagha  juga dilakukan ketika berpuasa.
Umumnya
perbuatan ini adalah perbuatan haram untuk dilakukan walaupun bukan
pada bulan Ramadhan. Rasulullah s.a.w bersabda dalam sepotong hadith
yang dilaporkan oleh Ahmad dan al-Tabarani:
رُبَّ صَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ صِيَامِهِ الْجُوعُ وَالْعَطَشُ , وَرُبَّ قَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ قِيَامِهِ السَّهَرُ
Ramai
orang puasa, tetapi balasannya hanya lapar dan dahaga (tiada pahala)
dan ramai orang berjaga malam (beribadah) balasannya hanyalah mengantuk
(tiada pahala)
Rasulullah s.a.w bersabda lagi dalam sebuah hadith yang dilaporkan oleh Imam al-Bukhari:
وَإِذَا
كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَصْخَبْ فَإِنْ
سَابَّهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ
Apabila
seseorang daripada kamu berada dalam hari puasa, maka janganlah ia
memaki dan mengherdik orang lain. Andainya ia dicela oleh seseorang atau
dimusuhi, hendaklah ia berkata “Saya berpuasa”.
Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda lagi sepertimana yang dilaporkan oleh al-Bukhari, Abu Daud, Tirmidzi, Nasaie dan Ibn Majah:
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ
وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ
وَشَرَابَهُ
Dari
Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda : Sesiapa yang tidak
menghentikan percakapan dusta dan terus melakukannya, Maka Allah s.w.t
tidak mempunyai hajat pada orang tersebut untuk dia meninggalkan makan
minumnya.
Memberi Makan Orang Yang Berpuasa
Antara
amalan dan tips yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w untuk
meningkat  neraca kita adalah dengan cara menginfaqkan sedikit harta
dengan  menyediakan juadah berbuka puasa untuk mereka-mereka yang
berpuasa.  Terlalu besar ganjarannya seperti yang diberitahu Rasulullah
di dalam  hadith-hadith baginda yang mulia. Antaranya ialah seperti yang
dilaporkan oleh Tirmidzi dan Ibn Majah:
Sesiapa
yang memberi makan kepada orang yang berpuasa (untuk berbuka puasa),
dia akan mendapat balasan pahala yang sama seperti pahala orang yang
berpuasa itu tanpa dikurangkan sedikitpun daripadanya

Bagi
mereka yang dijemput untuk berbuka puasa bersama, wajib baginya untuk
memenuhi undangan tersebut. Ini kerana, berpuatan membelakangi undangan
tersebut dicela oleh Rasulullah dan ianya seoalah-olah telah menentang
Rasulullah s.a.w.
Adalah
sunnah mereka yang dijemput untuk berbuka puasa mendoakan orang yang
menjemput dengan doa-doa yang baik setelah selesai berbuka puasa. Antara
doa yang telah diajar oleh Rasulullah s.a.w adalah seperti berikut:
  1. Ya Allah, berilah makan orang yang memberiku makan, dan berilah minum orang yang memberiku minum (riwayat Muslim).
  2. Ya Allah, Ampunkanlah mereka, rahmatilah mereka dan berkatilah apa yang telah kau rezekikan kepada mereka(riwayat Muslim).
Doa Ketika Berbuka Puasa
Nabi
s.a.w memberitahu kepada kita bahawa berdoa ketika berbuka puasa
adalah  mustajab berdasarkan hadith-hadith sahih yang warid dari baginda
s.a.w.  Kita disyorkan untuk berdoa apa sahaja yang kita ingini ketika
menunggu  waktu tersebut. Rasulullah s.a.w bersabda seperti yang
dilaporkan  Tirmidzi, Ibn Majah dan Ibn Hibban:
إبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :ثلاثه لاترد دعوتهم : الأمام العادل , والصائم حتى يفطر , ودعوة المظلوم…
Tiga
golongan yang tidak ditolak doa mereka: Pemimpin yang adil, Orang yang
berpuasa sehingga dia berbuka, dan doa mereka yang dizalimi…
Rasulullah
s.a.w juga mengajarkan cara berdoa ketika berbuka puasa. Berikut
adalah  doa yang baik untuk dibacakan oleh kita sebagai memenuhi
tuntutan  ittiba’ al-Sunnah. Imam al-Darulqutni menilai sanad hadith ini
sebagai  hasan. Doa tersebut adalah:
ذهب الظماء وابتلت العروق وثبت الأجر إن شاء الله تعالى
Telah hilang kehausan, telah basah urat-urat dan telah ditetapkan pahala-pahala insyaAllah.
Marilah
sama-sama kita berpuasa sepertimana puasanya Rasulullah s.a.w dan para
sahabat yang mulia. Semoga puasa kita pada tahun ini mampu mengubah
dimensi hidup kita yang bercerminkan sunnah Rasulullah dalam beribadat.
Perbanyakkanlah membaca al-Quran dan berzikir, nasihat menasihati serta
berdakwah kepada Islam. Jadikan ramadhan kali ini penuh makna untuk
diri  kita dan masyarakat. Wallahu A’lam.

Taqwa: Objektif Madrasah Ramadhan

Oleh:HambaAllah

ALLAH Taala berfirman; “Wahai orang yang beriman ! diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana ianya diwajibkan ke atas orang – orang sebelum kamu , semoga kamu bertaqwa kepada Allah” [Surah al Baqarah:183] al Quranul Karim
Ayat di atas jelas menegaskan bahawa perkara asas yang ingin dicapai melalui ibadah puasa yang difadhukan ini ialah Taqwa.

Tanpa taqwa ertinya ibadah puasa yang dilakukan oleh kita tidak mencapai objektif yang dikehendaki oleh Allah Taala.

Maksud yang seerti dengannya ialah puasa kita gagal apabila kita gagal mendapatkan taqwa melalui aktiviti puasa di sepanjang bulan Ramadhan ini . Sebab semua orang memahami bahawa kejayaan dalam sesuatu kerja atau urusan ialah melihat kepada hasil atau objektif perlaksanaannya sejauh mana ia dicapai . Inilah yang iasa disebut sebagai management by objective .

Prof. Doktor Wahbah az Zuhaili (di dalam Tafsir al Munir : Juzuk kedua /muka surat 130 . Cetakan Darul Fikri Damsyik) ketika menafsirkan ayat ini menyebut nahawa Ibadah Puasa melahirkan ketaqwaan kepada Allah swt melalui beberapa faktor :

1. Puasa mendidik jiwa untuk takut kepada Allah dalam keadaan sembunyi atau terbuka . Lantaran tiada siapa yang memantau atau memerhati orang yang berpuasa melainkan Allah (seseorang boleh makan lalu berpura – pura lapar di hadapan manusia tetapi tidak dihadapan Allah. Justeru Allah Taala adalah Tuhan Yang Maha Mengetahui).

2. Mengekang keterlanjuran syahwah dan meringankan pengaruh serta penguasaannya (lantaran puasa melemahkan gelora nafsu).

3. Mencetus naluri yang peka (sensitive) dan bersifat belas simpati terhadap insan yang lain (lapar sewaktu berpuasa adalah mengingatkan kita kepada mereka yang miskin dan tidak bernasib baik).

4. Ibadah puasa memahamkan kita pengertian persamaan kedudukan taraf orang–orang kaya dan miskin (mereka di sisi Allah Taala).

5. Meletakkan kehidupan Insan dan pengurusannya di atas system (yang benar dan menepati fitrah) dan mendisiplinkannya.

6. Memulihkan struktur dalaman tubuh, menguatkan kesihatan dan membebaskan jasad dari sebarang unsur yang memudharatkan jasad .

Definisi Taqwa : Kalimah ‘Taqwa’ asal maknanya adalah mengambil tindakan penjagaan dan memelihara dari sesuatu yang mengganggu dan memudaratkan.

Menurut Syara’, ‘Taqwa’ bererti : “Menjaga dan memelihara diri dari siksa dan murka Allah Ta’ala dengan jalan melaksanakan perintah-perintahNya, taat kepadaNya dan menjauhi larangan-laranganNya serta menjauhi perbuatan maksiat”.[1]

Rasulullah SAW pernah menjelaskan hakikat taqwa dengan sabda baginda :

أَنْ يُطَاَع فَلا يُعْصَى وَ أَنْ يُذْكَرَ فَلا يُنْسَى وَ أَنْ يُشْكَرَ فَلا يُكْفَرَ

“Mentaati Allah dan tidak mengingkari perintahNya, sentiasa mengingati Allah dan tidak melupainya, bersyukur kepadaNya dan tidak mengkufuri nikmatNya”. (Riwayat Imam Bukhari dari Abdullah bin Abbas rha)[2]

Saidina Umar r.a. pernah bertanya kepada seorang sahabat yang lain bernama Ubai bin Ka’ab r.a. akan makna taqwa. Lalu Ubai bertanya kepada Umar : “Adakah engkau pernah melalui satu jalan yang berduri ? Jawab Umar: “Ya”. Tanya Ubai lagi: “Apakah yang kamu lakukan untuk melalui jalan tersebut?”.

Jawab Umar : “Aku melangkah dengan waspada dan berhati-hati”. Balas Ubai : “Itulah yang dikatakan taqwa”.[3]

Menurut Ibnu Abbas r.a. : “Al-Muttaqin (yakni orang-orang bertaqwa) ialah orang-orang beriman yang memelihara diri mereka dari mensyirikkan Allah dan beramal menta’atiNya”.[4]

Menurut Hasan al-Basri : “Orang-orang bertaqwa ialah orang-orang yang memelihara diri dari melakukan perkara yang diharamkan Allah dan mengerjakan apa yang difardhukan Allah ke atas mereka”.[5]

Berkata Abu Yazid al-Bustami : “Orang bertaqwa ialah seorang yang apabila bercakap, ia bercakap kerana Allah dan apabila ia beramal, ia beramal kerana Allah”.[6]

Martabat Taqwa

Menurut Al-‘Allamah Mustafa al-Khairi al-Manshuri, taqwa ini mempunyai tiga martabat;[7]

Martabat Pertama : Membebaskan diri dari kekufuran. Inilah yang diisyaratkan oleh Allah dengan “Kalimat at-Taqwa” dalam firmanNya : “…Lalu Allah menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya, dan kepada orang-orang mu’min dan Allah mewajibkan kepada mereka kalimat taqwa …” (Surah Al-Fath:26)

Maksud kalimah at-Taqwa dalam ayat di atas ialah kalimah : “لا إله إلا الله محمد رسول الله” atau dua kalimah syahadah. Kalimah ini merupakan kalimah iman yang menjadi asas atau punca kepada taqwa.[8]

Martabat Kedua : Menjauhkan diri dari segala perkara yang membawa kepada dosa.

Martabat Ketiga : Membersihkan batin (hati) dari segala yang menyibukkan atau melalaikan diri dari Allah Taala. Martabat yang ketiga inilah yang dimaksudkan oleh firman Allah; “..Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya dan janganlah kamu mati melainkan kamu menyerah diri (kepada Allah)…” ( Surah Ali Imran. Ayat : 102 )

Muslim yang Berjuang dan Bertaqwa

Merentasi era peradaban modern yang menyaksikan keruntuhan akhlak , moral dan aqidah ummah kini di paras bahaya , memerlukan kuasa taqwa yang tinggi untuk kembali membina struktur asas ummat Islam yang kian runtuh .

Taqwa adalah formula tepat untuk memproses penawar bagi memulihkan kecederaan iman yang sangat parah dewasa kini, khasnya dikalangan mereka yang mengaku muslim .

Kecederaan teruk di bahagian iman inilah yang meletakkan ummat Islam turut terjebak dalam kancah perlecehan akhlak , moral dan aqidah.

Saksikanlah , bagaimana dunia kini amnya dan Negara kita khasnya dilanda kehancuran peradaban Insaniyyah , sehingga hilang peri kemanusiaan sebaliknya peri kebinatangan menguasai minda sebahagian besar ummat manusia .

Menyedari reality dunia dan ummah hari ini , marilah kita mengambil kesempatan daripada ibadah puasa yang dijalani sebulan di bulan Ramadhan untuk membina syakhsiyyah muslim yang berjuang dan bertaqwa dengan mendidik jiwa , minda dan seluruh pancaindera agar tunduk dan patuh kepada Allah swt. serta siap untuk menjunjung tinggi segala tanggungjawab mempertahan dan memperjuangkan Islam di persada alam ini .

Kitalah selayaknya memikul tanggungjawab sebagai pejuang untuk menyelamatkan diri , dunia dan ummah dari bahana syahwah yang menyimpang jauh dari Manhaj Ilahi .

Pejuang yang dilengkapi sifat taqwa yang mantap sebagai alat keselamatan dan asas kekuatan diri demi memenangi pertembungan antara iman dan kufur , hak dan bhatil serta islam dan jahiliyyah .

Kurniaan Allah kepada Pejuang yang Bertaqwa

1. Pejuang yang bertaqwa akan mendapat kejayaan dunia dan akhirat

Pejuang bertaqwa akan dikurniakan kejayaan, kebahagiaan dan kemenangan oleh Allah di dunia ini dan juga di akhirat nanti. Firman Allah Taala yang bermaksud ; “….Maka bertaqwalah kepada Allah hai orang-orang berakal, agar kamu beroleh kejayaan…” (Surah Al Maidah:100)

“…Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa mendapat kemenangan…” (Surah An Naba’:31)

Kejayaan yang dimaksudkan itu ialah kehidupan mereka akan dilimpahi berkat oleh Allah dan terbukalah pintu rezeki seluas-luasnya kepada mereka serta terhasillah kepada mereka segala sebab yang membawa kebahagiaan dan ketenteraman hidup biarpun kehidupannya sebagai seorang pejuang sering dihalang dan diganggu gugat oleh musuh-musuh Allah. Renungkanlah firman Allah ini;

“…Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya…” (Surah Al A’raf:96)

Menurut para mufassirin, yang dimaksudkan dengan keberkatan dari langit ialah turunnya hujan dan keberkatan dari bumi pula ialah tumbuhnya tanam-tanaman dan buah-buahan.

Termasuklah keberkatan tersebut segala macam nikmat dan rezki, begitu pula segala perkara yang menyebabkan wujudnya kesejahteraan dan keamanan di atas bumi . Adalah menjadi dasar yang diakui oleh al-Quran bahawa adanya keimanan yang sejati dan agama yang benar akan menyebabkan pula wujudnya kebahagiaan di dunia. Kebahagiaan di dunia itulah yang dinikmati oleh orang-orang yang mahu beriman dan bertaqwa kepada Allah. [9]

Kemuncak kejayaan dan kebahagiaan bagi orang-orang bertaqwa ialah di akhirat iaitu mereka akan dikurniakan kenikmatan syurga oleh Allah. Bahkan syurga itu sendiri sememangnya disediakan Allah untuk mereka yang bertaqwa sebagaimana firmanNya; “…Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa…” (Surah Aali Imran:133)

“…Dan sekiranya Ahli Kitab beriman dan bertaqwa, tentulah Kami tutup (hapus) kesalahan-kesalahan mereka dan tentulah Kami masukkan mereka ke dalam surga yang penuh kenikmatan…” (Surah Al Maidah:65)

2. Pejuang yang bertaqwa dihapuskan kesalahan dan diampunkan dosa oleh Allah

Antara kurniaan Allah kepada orang-orang bertaqwa ialah pengampunan dosa. Kesalahan-kesalahan mereka akan dihapuskan oleh Allah dan dosa-dosa mereka akan diampunkanNya. Ini adalah janji Allah yang termaktub di dalam al-Quran sebagaimana firmanNya: “…Hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertaqwa kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan kepadamu furqaan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni (dosa-dosa) mu. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar…” (Surah al-Anfal:29)

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa menta`ati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar” (Surah Al Ahzab:71)

Menurut Imam An-Nasafi : Kesalahan-kesalahan (السيئات) yang dihapuskan Allah dari orang-orang bertaqwa itu ialah dosa-dosa kecil mereka (الصغائر), dan adapun pengampunan yang Ia kurniakan kepada mereka ialah ke atas dosa-dosa besar (الكبائر).[10]

Berkata Imam asy-Syaukani : “‘Allah menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu’ maksudnya ialah Ia menutup kesalahan-kesalahan kamu sehingga tidak kelihatan (kepada orang lain) dan Ia mengampunkan dosa-dosa yang kamu lakukan.

Ada pendapat yang mengatakan bahawa apa yang dimaksudkan dengan ‘kesalahan-kesalahan’ (السيئات) ialah dosa-dosa kecil dan yang dimaksudkan dengan ‘dosa-dosa’ (الذنوب) ialah dosa-dosa besar.

Menurut Imam Ibnu Kathir;  “Allah berjanji kepada mereka (yakni orang-orang bertaqwa) bahawa ia akan mengislahkan amalan-amalan mereka (yakni memberi taufik kepada mereka untuk melakukan amal-amal soleh) dan Ia akan mengampunkan dosa-dosa mereka yang lalu dan adapun dosa yang dilakukan oleh mereka pada masa hadapan, Ia akan mengilhamkan kepada mereka taubat” [11]

3. Pejuang yang bertaqwa sentiasa akan mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah

Orang-orang bertaqwa akan senantiasa dikurniakan hidayah dan petunjuk oleh Allah. Mereka senantiasa berada di atas jalan yang benar dan terhindar dari kesesatan atau membuat pilihan yang salah dalam urusan hidup mereka. Firman Allah; “…Wahai orang-orang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Ia mengadakan bagi kamu (pertunjuk) yang membezakan antara yang benar dan yang salah…” (Surah Al Anfal:29)

“…Hai orang-orang yang beriman (kepada para rasul), bertaqwalah kepada Allah dan berimanlah kepada Rasul-Nya, niscaya Allah memberikan rahmat-Nya kepadamu dua bagian, dan menjadikan untukmu cahaya (yakni hidayah dan pertunjuk) yang dengan cahaya itu kamu dapat berjalan dan Dia mengampuni kamu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang…” (Surah Al Hadid:28)

Kata Imam Ibnu Kathir; “Orang yang bertaqwa kepada Allah dengan melaksanakan arahan-arahanNya dan meninggalkan tegahan-tegahanNya, ia akan diberi taufik (pertunjuk) oleh Allah untuk mengenal yang hak dari yang batil”.

Inilah yang menjadi punca ia beroleh kemenangan, keselamatan dan jalan keluar (yakni jalan penyelesaian) dalam urusan-urusan duniawinya serta menjadi punca kebahagiaannya di akhirat, jua punca pelupusan segala dosa-dosanya dan punca ia beroleh pahala yang besar dari Allah”.[12]

Kitab al-Quran yang diturunkan Allah hanya orang-orang bertaqwa sahaja yang dapat mengambil petunjuk darinya. Ini kerana hanya mereka sahaja yang menyedari betapa tingginya nilai al-Quran dan bagaimana untuk mengambil manfaat dari ajaran dan hukum-hakamnya.[13]

“…Kitab (Al Qur’an) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa…” (Surah al Baqarah:2)

“…(Al Qur’an) ini adalah penerangan bagi seluruh manusia, dan petunjuk serta pelajaran bagi orang-orang yang bertaqwa…” ( Surah Aali Imran:138)

4. Pejuang yang bertaqwa akan sentiasa dibantu dan diberi pertolongan oleh Allah

Orang-orang bertaqwa adalah kekasih Allah. Allah Ta’ala sentiasa bersama dengan mereka; membimbing, menjaga, memelihara dan membantu mereka. Firman Allah Taala ; “…Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa…” (Surah At-Taubah:4)

“…Dan ketahuilah bahwasanya Allah bersama orang-orang yang bertaqwa…” ( Surah At Taubah:36)

Orang yang menjadi kekasih Allah, ia tidak akan diabaikan Allah. Apabila ia berada dalam kesusahan atau kesempitan, Allah akan mengurniakan pertolongan kepadanya dan membuka jalan penyelesaian yang terbaik bagi masalah yang dihadapinya. Bahkan orang-orang bertaqwa dikurniakan rezki oleh Allah dari jalan-jalan yang tidak disangkanya.

“…Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya) nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya). Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu…” (Surah Ath Thalaq:2-3)

“…Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. (Iaitu) orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertaqwa…” (Surah Yunus:62-63)

Kata Ibnu Abbas; “Orang yang bertaqwa kepada Allah, Allah akan menyelamatkannya dari segala bala dan kesusahan dunia dan akhirat”.

Menurut Abu ‘Aliyah; “Orang yang bertaqwa , Allah akan bukakan untuknya jalan keluar (yakni jalan penyelesaian) bagi segala macam kepayahan/kesusahan yang dihadapinya”.[14]

Apabila berhadapan dengan musuh, orang-orang bertaqwa akan sentiasa dinaungi dan dijaga oleh Allah sehingga perancangan jahat dan tipu-daya musuh-musuh mereka tidak akan mampu memudaratkan mereka sedikitpun.

“…Jika kamu bersabar dan bertakwa, niscaya tipu daya mereka sedikitpun tidak mendatangkan kemudharatan kepadamu. Sesungguhnya Allah mengetahui segala apa yang mereka kerjakan…” (Surah Aali Imran:120)

___________________________

[1] Mempertajam Mata Hati, Ibnu Athoillah As-Sakandari (Penggubah; Abu Jihaduddin Rifqi Al-Hanif), hlm. 76.
[2] Lihat hadis ini dalam Tafsir al-Qurthubi : ayat 102, surah Ali Imran dan kitab Raudhatul Muttaqin , Syarah kitab Riyadhus Salihin , jilid. 1, bab at-Takwa.
[3] Tafsir al-Qurthubi : ayat 2 , surah al-Baqarah .
[4] Tafsir Ibnu Kathir (ayat 2, surah al-Baqarah).
[5] Tafsir Ibnu Kathir (ayat 2, surah al-Baqarah).
[6] Tafsir al-Qurthubi (ayat 2, surah al-Baqarah).
[7] Al-Muqthathaf min ‘Uyun at-Tafasir, karangan al-Allamah Mustafa al-Khairi, hal. 27.
[8] Lihat tafsir al-Jalalain.
[9] Tafsir ‘Abrul Athir, Ahmad Sonhadji Mohamad, juz 9, hlm. 29-30.
[10] Tafsir an-Nasafi, Imam Abi al-Barakat Abdullah bin Ahmad an-Nasafi (surah al-Anfal, ayat 29).
[11] Tafsir Ibnu Kathir (Surah al-Ahzab, ayat 70)
[12] Tafsir Ibnu Kathir (surah al-Anfal, ayat 29)
[13] Al-Muqtathaf min ‘Uyun at-Tafasir (surah al-Baqarah, ayat 2)
[14] Radhatul Muttaqiin (Syarah Riyadhus Salihin), jil 1, bab at-Takwa, hal. 113.

Pmram

Melihat kebesaran ciptaan Allah


PADA 8 Julai lalu, umat Islam telah meneropong ke langit untuk melihat anak bulan awal bagi menandakan tarikh 1 Ramadan.

Jika dahulu ibu bapa ataupun nenek kita kerap menceritakan setiap kali pengumuman puasa atau raya dibuat pasti terdapat perbezaan tarikh berbanding yang tercatat pada kalendar.

Mohd. Hairul Nadhwa Rusman, 28, masih mengingati saat-saat menanti tarikh pertama bulan puasa ketika dia bersekolah dalam darjah dua iaitu ketika kali pertama dia belajar berpuasa.

“Saya rasa berdebar, tambahan pula apabila abang dan kakak menakut-nakutkan saya kononnya berpuasa boleh menyebabkan seseorang itu pengsan.

“Namun, ibu dan ayah beri semangat supaya berpuasa, jadi saya berbelah bahagi pada masa itu,” katanya ketawa.

Jika puasa tidak jadi pada keesokan hari, anak ketujuh daripada lapan orang adik-beradik itu berasa gembira kerana dia masih boleh makan pada waktu siang untuk sehari lagi.

Dia yang telah berkahwin dan tinggal di Sabah mengakui mahu mendidik anak-anaknya nanti berpuasa sama seperti ibu bapanya mendidik anak-anak.

Pengalaman zaman kanak-kanak Mohd. Hairul sudah pasti turut dilalui mereka yang sama generasi, namun kini segala-galanya telah berubah.

Tahap kejituan tarikh yang terpapar pada kalendar sekarang sangat tinggi, jika dinyatakan ia jatuh pada hari esok, maka pengumuman oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu pasti pada tarikh yang sama.

Penetapan tarikh 1 Ramadan dan 1 Syawal tahun Hijrah ditentukan secara hisab dan rukyah di Brunei, Indonesia, Malaysia dan Singapura.

Menurut Prof. Datuk Dr. Mohd. Zambri Zainuddin, keadaan tersebut berlaku kerana semua data yang dikumpul sejak tahun 1960-an seperti masa, tempat dan cuaca telah direkodkan.

Dengan rekod yang sedia ada, tarikh satu hari bulan dari Malaysia dan Indonesia disusun untuk menentukan tarikh tepat bulan Hijrah.

Antara syaratnya, keterangan anak bulan mesti lebih atau sama pada sudut dua darjah dari ufuk dan umur bulan tersebut ialah lapan jam ke atas.

Rata-rata masyarakat Malaysia sering kali mengaitkan astronomi atau falak syarie dengan aktiviti melihat anak bulan untuk menentukan tarikh kalendar, tarikh puasa serta arah kiblat sahaja.

Barangkali ia telah menjadi stereotaip. Ilmu angkasa dalam Islam hanya tidak terhenti setakat itu. Hakikatnya, jelas Zambri, Nabi Ibrahim merupakan manusia pertama yang mencerap langit menurut catatan al-Quran pada ayat 74 hingga 79 dalam surah al-An’aam.

Ayat tersebut menerangkan bahawa Nabi Ibrahim mencari Tuhan dengan memerhati peredaran matahari dan bulan.

Kemajuan sains astronomi dalam dunia Islam mencapai kemuncak sekitar kurun keenam hingga ke-18 apabila Khalifah al-Makmun menubuhkan Baitul Hikmah yang menjadi tempat pengumpulan cendekiawan pada masa itu.

Khalifah Abu Jafar al-Ma’mun ibn Harun (786-833), sering dikenali sebagai al-Ma’mun atau al-Makmun, merupakan seorang khalifah Kerajaan Bani Abbasiyyah dari tahun 813 sehingga 833 Masihi. Baginda ialah putera kedua kepada Khalifah Harun al-Rasyid dan menjadi khalifah bagi menggantikan abangnya, al-Amin.

Banyak buku sains berbahasa Yunani yang diterjemahkan ke dalam bahasa Arab telah membuat pembetulan terhadap kesalahan dalam teori yang dibuat oleh Ptolemy. Claudius Ptolemy hidup antara tahun 90 hingga 168 Sebelum Masihi.

Beliau merupakan penulis berketurunan Yunani-Romawi dari Iskandariyah, Mesir, tetapi memegang warganegara Rom. Beliau dikenali sebagai ahli nujum, matematik dan geografi.

KEMUDAHAN astronomi di Maragheh ini pernah mendapat perhatian dunia suatu ketika dahulu.

Tokoh terkenal

Teori Ptolemy menyatakan bahawa semua benda sempurna dalam bentuk bulatan walhal ia berbentuk bulat bujur.

Terang Zambri, ramai tokoh Islam yang terkenal dalam bidang astronomi seperti al-Biruni mempunyai teknologi peralatan falak yang sangat jitu. Al-Biruni merupakan seorang sarjana Muslim dan pakar dalam pelbagai bidang pada kurun ke-11. Beliau diiktiraf sebagai ilmuan terhebat ketika era kegemilangan Islam dan mahir dalam ilmu seperti matematik, astronomi dan sains semula jadi.

Al-Biruni juga amat dikenali sebagai pakar sejarah, ahli kronologi dan bahasa. Sebanyak 95 daripada 146 buah buku yang ditulisnya didedikasikan kepada astronomi, matematik dan subjek yang berkaitan geografi matematik.

Antara tinggalan yang masih boleh dilihat pada hari ini ialah Balai Cerap Maragheh di Iran. Ia menjadi tumpuan para astronomi di seluruh dunia pada waktu itu dan Balai Cerap Ulugh Beg di Samarkand, Uzbekistan.

Terdapat tiga cabang dalam bidang astronomi iaitu astrometri, fotometri dan spektroskopi. Selain falak syarie, ilmu falak sebenarnya mempunyai banyak kegunaan kepada umat Islam terutamanya dalam ibadah.

Antaranya, kedudukan bintang-bintang di langit dapat menentukan arah kiblat pada waktu malam.

“Terdapat lebih 128 ayat dalam al-Quran yang menyebut mengenai ilmu falak,” terang Zambri ketika ditemui di Makmal Fizik Angkasa, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Kata Zambri, ilmu falak perlu dipelajari oleh setiap umat Islam demi menjaga kemashalatan umum. Sebagai contoh, planet Zuhrah pernah mempunyai permukaan yang sama dengan Bumi, tetapi telah mengalami kesan rumah hijau sehingga ia menjadi kering.

Kandungan karbon dioksida dalam planet tersebut kira-kira 98 peratus menyebabkan segala kelembapan planet tersebut telah tiada.

“Ilmu seperti menentukan arah kiblat menggunakan kedudukan bintang amat penting supaya kita tidak terlalu bergantung kepada kuasa luar,” jelasnya.

Ilmu angkasa lepas juga diperlukan bagi membolehkan manusia bersedia jika wujud sebarang ancaman.

Misalnya, kes jatuhan meteorit di Rusia beberapa bulan lalu tidak dapat dikesan kerana teknologi kini hanya mampu memantau benda asing berukuran lebih 100 meter.

Ilmu astronomi juga penting supaya tidak berlaku kecelaruan maklumat terutamanya dalam dunia teknologi maklumat.

Pernah tersebar fakta mengatakan bahawa arah kiblat berubah selepas beberapa siri gempa bumi, namun dakwaan itu disangkal oleh Zambri.

Hujahnya, Bumi terdiri daripada dua paksi iaitu putaran dan magnet. Paksi putaran sentiasa stabil pada sudut 23.5 darjah, manakala paksi magnet terdiri daripada kutub utara dan selatan yang ada perubahan, tetapi terlalu sedikit.

Justeru, tiada isu perubahan arah kiblat kerana paksi putaran Bumi sentiasa stabil.

“Terdapat dua tarikh yang boleh menentukan dengan tepat arah kiblat pada tahun ini iaitu pada 28 Mei, pukul 5.16 petang dan 16 Julai, 5.28 petang,” ungkapnya.

Jika dibuat perbandingan di negara-negara Asia Tenggara, Malaysia agak ketinggalan berbanding Thailand dan Indonesia, namun terdapat peningkatan kesedaran dengan wujudnya persatuan peminat ilmu falak.

Timbalan Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Prof. Datin Dr. Azizan Baharuddin berkata, sains dalam Islam bertujuan supaya umatnya mengenali dan mendekatkan diri dengan Tuhan serta untuk kemashalatan manusia sejagat.

ASTROLAB ini digunakan untuk mendapatkan arah kiblat.

Ilmu sains

Saintis Islam tidak pernah memisahkan agama dengan sains sehinggakan pakar bedah, al-Zahrawi mereka alat pembedahan dengan meletakkan potongan ayat al-Quran pada alatannya.

“Alat Astrolab yang merupakan komputer pertama di dunia dicipta oleh seorang wanita bernama Fatima. Ia jelas menunjukkan bahawa Islam tidak pernah menafikan hak wanita dalam mendalami ilmu pengetahuan,” ungkap Azizan ketika ditemui di ibu pejabat IKIM, Kuala Lumpur.

Fatima Muhammad Al-Fihri merupakan pengasas institusi pendidikan tertinggi di peringkat sarjana yang masih beroperasi sehingga kini iaitu Universiti Qarawiyyin di Fes, Maghribi.

Selain untuk mengenal Tuhan dan beribadat, sains sangat berguna untuk kemudahan masyarakat seperti pembuatan jam.

Ia berbeza dengan ilmu pengetahuan Barat yang begitu mahal dimiliki, malah sesetengah ilmunya tidak memberi manafaat kepada awam.

Ilmu pada zaman Yunani pula didasari oleh agama anutan mereka pada waktu tersebut iaitu Paganisme. Ilmunya banyak bersifat idea tanpa bukti.

Menurut Azizan, pemisahan agama dengan ilmu berlaku pada kurun ke-17 apabila golongan Prostetan melakukan bantahan terhadap penyelewangan gereja Katolik ketika Zaman Gelap Eropah.

Sejak itu, berlaku pemisahan dan Perang Epistomologi antara golongan yang percayakan tuhan dan mereka yang tidak percayakan tuhan iaitu ateis.

“Dengan memerhati alam sekitar, kita melihat kebesaran Allah sekali gus menambahkan keimanan selain dapat menghormati kejadiannya,” katanya sambil menolak istilah alam semula jadi. Kepada Azizan istilah yang lebih tepat adalah alam tabii.

Al-Quran yang diturunkan kepada manusia bersifat relevan untuk semua zaman.

“Kebanyakan ilmuan Islam membuat penemuan baharu secara tidak sengaja seperti bermimpi dan dibuktikan dengan melakukan kajian,” kata Azizan yang menyarankan supaya umat Islam membaca al-Quran dan memahami isi kandungannya.

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 3,198 other followers