Imam Ghazali Hujjatul Islam

Imam Al-Ghazal dilahirkan di Gazalah dekat Tus, Khurasan, bahagian utara Iran telah menjalani kehidupan zuhud dengan mengembara selama 10 tahun, sebelum kembali ke Nishapur, Iran.

SETIAP peradaban melahirkan tokoh besar. Peradaban Islam telah melahirkan banyak ilmuwan ternama dunia sejak abad ke-9 hingga abad ke-20. Mereka meneliti dan berusaha menjelaskan tentang alam semesta, mulai dari galaksi yang sangat jauh hingga hal-hal terdekat dengan kehidupan mereka.

Umumnya, mereka menguasai lebih daripada satu bidang ilmu, baik ilmu agama mahupun ilmu sosial. Apa pun bidang ilmunya, para ilmuwan Muslim adalah tokoh-tokoh hebat yang mencipta penemuan baru di mata dunia.

Sebagai contoh pada abad ke-9, lahir Al-Khawarizmi yang terkenal sebagai tokoh matematik dan astronomi dan Al-Kindi yang terkenal sebagai tokoh falsafah. Pada abad ke-10 lahir Al-Farabi yang terkenal sebagai tokoh falsafah dan pada abad ke-11 lahir Ibnu Haitam yang terkenal sebagai tokoh fizik dan matematik.

Ibnu Sina yang terkenal sebagai tokoh falsafah dan hampir semua bidang ilmu yang berkembang pada ketika itu. Pada abad ke-12 lahir Ibnu Rusyd yang terkenal sebagai tokoh perubatan, biologi, fizik dan astronomi.

Sementara Ibnu Tufail yang terkenal sebagai tokoh perubatan matematik dan falsafah, manakala Umar Khayyam pula terkenal sebagai tokoh matematik, astronomi dan kesusasteraan.

Pada abad ke-13 lahir Ibnu Nafis yang terkenal sebagai tokoh perubatan dan kimia. Abad ke-14 lahirlah pula Ibnu al-Munzir yang terkenal sebagai tokoh perubatan haiwan.

Pada abad ke-15, Ibnu Majid yang terkenal sebagai tokoh astronomi dan geografi, seterusnya pada abad ke-19 lahir Ja’afar Syarif yang terkenal sebagai tokoh perubatan dan pada abad ke-20 lahir Abdus Salam yang terkenal sebagai tokoh fizik.

Mungkin di kalangan kita umat Islam tidak lupa, bahkan pernah mendengar ataupun sudah membaca karya terbesar Imam Al-Ghazali iaitu Ihya’ Ulum Ad Din. Mari kita sejenak menghayati tokoh besar yang telah melahirkan hasil karya yang tersohor dan hingga kini ditatapi dan dikaji oleh umat Islam di sepanjang masa dan zaman.

Al-Ghazali merupakan seorang ahli teologi, falsafah dan sufi besar dalam Islam. Beliau dilahirkan pada 450 Hijrah/1058 Masihi di kota Gazalah dekat Tus, Khurasan, bahagian utara Iran. Namanya dinisbahkan kepada tempat kelahirannya. Nama lengkapnya adalah Abu Hamid Muhammad bin Muhammad al-Tusi al-Ghazali.

Di bidang keilmuan, pada mulanya beliau mendalami ilmu fiqh, kemudian mempelajari secara mendalam ilmu kalam dan ilmu falsafah. Setelah namanya harum sebagai seorang sarjana, pada 1091 Al-Ghazali dilantik menjadi Guru Besar Undang-Undang oleh Nizam al-Mulk (1018-1092), perdana menteri Sultan Maliksyah (1072-1092) dari dinasti Seljuk di Madrasah Nizamiyah di Baghdad. Beliau sempat mengajar di madrasah itu selama empat tahun dan pada zaman itulah beliau menulis karyanya Maqasid al-Falasifah dan Tahafut al-Falasifah.

Al-Ghazali dianggap sebagai pembela kebenaran Islam yang terbesar sehingga digelar Hujjatul Islam atau “pembela Islam”. Sehingga sekarang orang Muslim tetap tekun membaca karyanya yang terbesar, Ihya’ Ulum Ad din (Menghidupkan Kembali Ilmu Agama).

Disebabkan kehidupannya ‘terganggu’ oleh krisis kepercayaan dan keraguan, pada 1095 Al-Ghazali meninggalkan Baghdad dan mengembara dari suatu tempat ke suatu tempat. Pada mulanya beliau pergi ke Damsyik, kemudian ke Hebron dan Baitulmaqdis, kemudian ke Mekah dan Madinah.

Beliau menjalani kehidupan zuhud dengan mengembara selama 10 tahun. Setelah itu beliau kembali ke Nishapur pada 1106, menjadi tenaga pengajar di Madrasah Maimunah Nizamiyah.

Tidak berapa lama kemudian, beliau meninggalkan Nisabur, pergi ke Tus dan mendirikan halaqah (sekolah calon sufi) di tempat kelahirannya dan menguruskannya sehingga akhir hayat.

Perjalanan intelektual dan spiritual dalam menemukan kedamaian batin serta mengikuti jalan sufi telah beliau abadikan menerusi autobiografi berjudul al-Munqiz min ad-Dalal (Pembebas daripada Kesesatan).

Al-Ghazali dianggap paling berjasa dalam ‘mendamaikan’ antara tasawuf dengan syariat sehingga tasawuf dapat diterima oleh sebahagian besar umat Islam. Beliau juga berjasa mengembangkan serta menyebarkan aliran Asy’ariyah yang dianut oleh majoriti Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Al-Ghazali mengkritik pandangan dan penemuan para ahli falsafah dan akhirnya memilih tasawuf sebagai jalan menuju Tuhan. Dalam kritikannya terhadap para ahli falsafah menerusi karyanya, Tahafut al Falasifah, beliau mengatakan bahawa ada tiga pendapat para ahli falsafah yang telah membawa mereka kepada kekufuran, iaitu bahawa alam ini adalah qadim, dalam erti tidak bermula dalam waktu; Tuhan tidak mengetahui bahagian sekecil-kecilnya dalam segala kejadian alam ini dan tidak ada kebangkitan jasmani pada hari kiamat.

Akhir sekali mari kita renungi sepotong ayat al-Quran dalam surah al-Mujaadalah ayat 11 yang bermaksud: Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Jangan lepas peluang datangnya Lailatul Qadar

Zaharuddin Abd Rahman,

Lailatul Qadar atau Malam al-Qadar telah diketahui umum sebagai malam yang amat istimewa buat seluruh umat Islam. Ia berdasarkan ayat al-Quran dari surah al-Qadr. Firman Allah SWT, eretinya:

“Malam al-Qadar lebih baik dari seribu bulan.” (Surah al-Qadr : ayat 2).

Pada malam ini jugalah Nabi SAW bersungguh-sungguh beribadat melebihi malam-malam Ramadhan yang lain.  Disebutkan di dalam sebuah hadith, ertinya:

“Adalah Nabi SAW, beribadat dengan (lebih) bersungguh dan kuat di sepuluh malam terakhir Ramdhan, tidak sebagaimana baginda di malam-malam yang lain.”
(Riwayat Muslim, no 1175 )

Sebuah lagi hadis menyebut, ertinya:

“Adalah Nabi SAW beriktikaf padanya dan berusaha mencari malam al-qadar darinya (malam-malam ramadhan).” ( Riwayat al-Bukhari & Muslim).

Dalam hadis lain, ertinya:

“Apabila telah masuk 10 terakhir bulan Ramadhan, maka Nabi menghidupkan malam, mengejutkan isterinya dan mengetatkan kainnya (tidak menyetubuhi isterinya kerana amat sibuk dengan ibadat yang khusus).”
( Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Waktunya

Malam al-Qadar Indah Bagi Orang Beriman

Para ulama antaranya Syeikh Dr Yusof Al-qaradawi menyebut bahawa tarikh lailatul qadar sengaja di sembunyikan oleh Allah SWT agar umat manusia berusaha bersungguh-sungguh bagi mencarinya, bagaimanapun ada disebutkan terdapat tanda-tanda akan kemunculan malam yang terhebat ini.

Iaitu seperti hari esoknya yang tidak terlampu panas dan tidak pula sejuk, matahari pula tidak memancarkan sinarannya dan pelbagai lagi. Ia semuanya berasal dari hadis-hadis yang sahih.

Bagaimanapun tanda-tanda ini tidaklah begitu penting bagi individu yang benar-benar telah beribadat sepanjang malam. Ia juga tidak banyak memberikan manfaat kerana malam tersebut sudah terlepas sekiranya tanda itu dikenalpasti esoknya.

Malah, tanda ini juga adalah amat sukar menjadi tepat kerana suasana dan cuaca sesebuah negara adalah berlainan. Di barat contohnya mungkin sentiasa mendung kerana berada dalam musim sejuk, musim bunga manakala di Afrika pula mungkin sedang mengalami keterikan. Adakah malam al-qadar tidak muncul di tempat mereka kerana setiap siang adalah terik?.

Jawabnya, tanda-tanda ini hanyalah contoh yang berlaku pada zaman Nabi SAW dan tidak lebih dari itu.

Menurut pandangan yang paling kuat dalam kalangan para ulama, ia berlaku pada 10 malam yang terakhir, iaitu pada malam-malam ganjil.

Hadis Nabi menyebut, ertinya:

“Carilah ia (malam al-qadar) di 10 malam terakhir dari bulan ramadhan.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Bagaimanapun, kita sekali lagi mungkin kebingungan pada tahun-tahun tertentu jika negara Arab memulakan puasa pada tarikh yang berbeza dengan negara-negara di Nusantara. Justeru, pada malam ganjil menurut kiraan Malaysia atau Saudi? Hal ini sukar diputuskan oleh para Ulama. Sudahnya, mereka menyarankan agar dihidupkan seluruh malam sahaja. Jawapan termudah tetapi tidak memuaskan hati tentunya.

Solat Tarawih Rawat Mati Pucuk

Oleh alamcyber

Satu laporan kajian seorang profesor di Universiti Malaya mengenai hikmah solat yang bukan sahaja boleh menguatkan lagi kerohanian seseorang malahan juga boleh membantu lelaki menguatkan tenaga batin

Satu laporan kajian seorang profesor di Universiti Malaya mengenai hikmah solat yang bukan sahaja boleh menguatkan lagi kerohanian seseorang malahan juga boleh membantu lelaki menguatkan tenaga batin.

Dalam laporan itu, pakar bioperubatan, Profesor Madya Dr Fatimah Ibrahim mendedahkan daripada kajiannya bagaimana lelaki yang mengalami masalah ‘mati pucuk’ atau disfungsi erektil boleh memperbaiki keadaan mereka dengan melakukan solat 12 rakaat secara berterusan dalam masa setengah jam, sebanyak tiga kali dalam seminggu.

Menurut Dr Fatimah, ujian yang beliau jalankan terhadap dua lelaki bermasalah selepas sebulan mereka menjalani terapi itu menunjukkan mereka berjaya meningkatkan tahap ketegangan daripada kadar biasa. Ini sudah tentu menjadi berita baik bagi ramai lelaki.

Umum mengetahui bahawa masalah mati pucuk yang dimulai dengan gejala lemah tenaga batin amat menggerunkan bagi lelaki. Paling menakutkan apabila statistik menunjukkan 3.5 juta lelaki di Malaysia kini berhadapan dengan masalah itu, malahan 15 peratus adalah daripada mereka yang bermasalah adalah dalam lingkungan usia yang sepatutnya ‘sangat perkasa’ iaitu antara 25 hingga 34 tahun.

Seramai 23 peratus daripada lelaki-lelaki malang tersebut pula termasuk dalam kategori ‘perlu bersara awal daripada perkhidmatan’ kerana gagal memenuhi KPI iaitu tidak berupaya mengekalkan ereksi sehingga ke puncak hubungan intim.

Seorang kawan lelaki yang bermasalah pernah mengungkapkan kata-kata yang amat syahdu bunyinya: “Daripada mati pucuk, lebih baik mati yang sebenar-benarnya.” Itulah petunjuk ketakutan lelaki hari ini pada satu gejala yang boleh memerangkap mereka dalam ‘neraka’ dunia.

Lelaki yang mati pucuk menganggap diri mereka hilang segala-galanya. Satu falsafah popular menyebut, lelaki melalui beberapa tahap dalam kehidupan mereka iaitu, tahap pertama, mereka mempunyai ‘bayangan hidup’ (bayang-bayang sahaja, boleh ‘hidup’); tahap yang kedua, ‘pandangan hidup’ (pandangpandang sahaja, boleh hidup); tahap ketiga, ‘pegangan hidup’ (perlu dipegang, baru hidup); tahap keempat ‘permainan hidup’ (fikirlah sendiri) dan tahap yang terakhir, ‘perjuangan hidup’ adalah yang paling bermasalah.

Bagi kategori ini, mereka yang berkenaan perlu berjuang untuk ‘hidup’ dan inilah situasinya menghampiri tahap ‘mati pucuk’.

LIHAT VIDEO :

Walau apa pun, kajian oleh Profesor Madya Dr Fatimah ini adalah berita yang sangat baik, dan masih memberi harapan kepada lelaki-lelaki yang berada dalam kelompok ‘perjuangan hidup’ ini.

Bagaimanapun satu perkara yang perlu diperingatkan ialah perbetulkan niat supaya anda lebih tenteram dari segi psikologi dalam menempuh situasi ini.

Solat bukan semata-mata eksesais jasmani untuk membetulkan urat-urat yang tersimpul tetapi lebih utama daripada itu, jalan untuk mendekatkan diri kepada ALLAH.

Dan ingatlah, Dialah yang akan menentukan segala-galanya. Jangan terus bergundah gulana, berusahalah dan banyakkan berdoa. Jom ke masjid!

Sungai zaman Nabi Daud a.s

Oleh DetikIslam

Ada kisah menarik di masa Nabi Daud ‘alaihissalam. Bani Israil ingin berjuang melawan kezaliman raja Jalut. Segala persiapan telah dilakukan termasuk ujian pada hati dan jiwa. Sebelum pergi berperang, ketua mereka yang bernama Thalut menunjuk sesuatu sebagai ujian utama. Sesuatu itu bernama sungai.
“Sesungguhnya Allah akan mengujimu dengan sungai. Siapa yang meminum airnya, dia bukan pengikutku. Siapa yang tidak meminumnya kecuali menceduk seceduk tangan, maka dia pengikutku, “ucap Thalut ke seluruh pasukan. Selepas itu, pasukan itu pun bergerak.
Lama mereka berjalan. Panas terik keadaan padang pasir Palestin melemahkan tenaga mereka. Haus tidak lagi tertahan. Tiba-tiba, sungai yang begitu jernih terbentang di hadapan mereka. Seolah memberikan sokongan atas perjuangan yang begitu memenatkan.
Ternyata tentera-tenteranya teruji dengan kesabaran, kepatuhan kepada ketua dan kesanggupan menghadapi kesusahan dalam memikul tugas. Ujian demi ujian mereka tempuhi, akhirnya hanya sedikit dari kalangan mereka yang berjaya. Kebanyakan daripada mereka telah meminum air sungai dengan sepuas-puasnya dan menyerah kalah untuk tidak terus berjuang.
Ujian-ujian ini telah dapat menapis keimanan angkatan tentera Thalut;
“Dan apabila Thalut dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya menyeberangi sungai itu, mereka pun berkata: Kami tidak mempunyai tenaga kekuatan lagi pada hari ini untuk melawan Jalut dan tentera-tenteranya.” QS al-Baqarah:249
Kini Thalut bersama dengan tenteranya yang beriman, namun sebahagian daripada mereka mula berasa gentar apabila melihat tentera Jalut yang ramai bilangannya. Keimanan mereka masih belum sempurna kerana mereka lupa dengan kekuasaan Allah swt yang Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana.
Manakala kumpulan kecil Mukmin yang sejati berkata;
“Lalu berkatalah orang-orang yang yakin bahawa mereka akan tetap menemui Allah: Berapa banyak peristiwa kumpulan yang sedikit telah mengalahkan kumpulan yang banyak dengan keizinan Allah, dan Allah itu bersama-sama orang-orang yang sabar.” QS al-Baqarah:249
Kemenangan pasti akan dicapai oleh mereka yang berhubung rapat dengan sumber kekuatan yang tiada tolok bandingnya lagi iaitu kekuatan dari Allah swt yang menguasai segala urusan. Kemenangan diserahkan kepada Allah swt; “Dengan keizinan Allah, dan Allah itu bersama-sama orang-orang yang sabar.”
Mereka juga memperbaharui janji mereka dengan Allah swt dan bertawajjuh kepada-Nya dengan hati mereka. Mereka juga memohon pertolongan dan kemenangan dalam menghadapi peperangan ini.
“Dan apabila (mereka yang beriman) keluar menentang Jalut dan tenteranya mereka berdoa: Wahai Tuhan kami! Curahkanlah kesabaran ke atas kami dan kukuhkanlah pendirian kami dan tolonglah kami mengalahkan kaum yang kafir.” QS al-Baqarah:250
Kemenangan adalah milik Allah swt. Anugerah ini adalah untuk Mukmin kesayangan-Nya yang melaksanakan kehendak-Nya dengan tiada kepentingan diri sendiri. Niat yang baik dan keazaman yang kukuh untuk terus taat dan bertawajjuh kepada Yang Esa dengan penuh keikhlasan.
Nabi Daud a.s ketika itu adalah seorang anak muda Bani Israil yang masih belia, sedangkan Jalut adalah seorang raja yang gagah perkasa dan seorang panglima perang yang sangat ditakuti. Namun urusan hidup tidak berlangsung mengikut keadaan-keadaannya yang lahiriyah tetapi ia berlangsung mengikut hakikat-hakikatnya yang berada di tangan Allah swt.
Kematian Jalut kelihatan sangat mudah ditangan Nabi Daud a.s. Malah baginda telah menerima teraju pemerintahan daripada Thalut. Kemudian mewariskannya kepada putera beliau iaitu Nabi Sulaiman a.s. Zaman Nabi Daud a.s adalah zaman keemasan bagi Bani Israil.
Di dalam masa yang sama, Nabi Daud a.s diangkat sebagai seorang nabi. Allah swt telah mengajarkan beliau ilmu pertukangan membuat baju besi dan alat-alat perang.
Tujuan sebenar pertarungan ini ialah untuk mewujudkan kebaikan di bumi dan menguatkannya melawan kejahatan dan pencerobohan.
“Dan andainya Allah tidak menolak pencerobohan setengah yang lain tentulah bumi menjadi rosak, tetapi Allah mempunyai limpah kurnia ke atas semesta alam.” QS al-Baqarah:251
Allah swt mengakhiri kisah ini dengan firman-Nya;
“Itulah ayat-ayat Allah yang Kami bacakannya kepadamu dengan membawa kebenaran dan sesungguhnya engkau adalah dari nabi-nabi yang diutuskan(Allah).” QS al-Baqarah:252
***
Pengajaran yang boleh diambil:
1.    Bani Israil biasanya mempunyai sifat yang suka memungkiri janji, mengelak dari ketaatan, enggan melaksanakan tugas, berpecah-belah dan berpaling dari kebenaran yang jelas. Sifat-sifat ini hendaklah dijauhi oleh orang-orang Islam. Untuk mengubahnya memerlukan tarbiyah yang berkesan dan memakan masa yang agak lama.
2.    Orang yang berpaling dari perjuangan dan enggan memikul tugas kebenaran untuk menentang kebathilan adalah termasuk di dalam golongan yang zalim.
3.    Di dalam ketenteraan, orang yang tidak tahan diuji dan cepat mengalah dengan kesusahan adalah orang-orang yang patut dikeluarkan dari barisan perjuangan kerana mereka merupakan benih-benih kelemahan dan kekalahan.
4.    Berniat berjuang Fi Sabilillah sahaja tidak mencukupi. Ia akan teruji secara amali/praktikal.
5.    Kemenangan yang hakiki adalah melalui kekuatan aqidah dan iradat Ilahi. Bukannya tertakluk kepada kekuatan kebendaan dan majoriti.
6.    Hubungan jiwa dengan Allah swt perlulah tinggi dan ikhlas. Ini dapat direalisasikan melalui doa-doa yang mathur.
7.    Kepimpinan hanya akan diberi kepada seorang Mukmin yang sejati, taat dan patuh terhadap kehendak Sang Pencipta yang memiliki segala urusan di langit dan di bumi.

Diterjemahkan dan disusun dari sumber bersamaummualiya.blogspot.com,  islampos.com. Wallahu’alam bissawab والله أعلمُ بالـصـواب

Syria luka kedua selepas Palestin

Zamanudin Jusoh

Syam tempat berkembang tamadun, pusat ilmu Islam

Tatkala Allah SWT membentangkan bumi yang luas untuk semua makhluk-Nya, diciptakan tempat dan negeri serta penduduknya yang pelbagai bentuk serta rupa paras. Antara manusia pula, dilantik dalam kalangan mereka nabi dan rasul.
Firman Allah SWT: “Dan Tuhanmu menciptakan serta memilih apa Dia kehendaki.” (Surah al-Qasas, ayat 68)

Senjata yang seharusnya dihunus kepada pihak musuh sudah dihalakan kepada golongan Muslimin sendiri serta mengakibatkan perkampungan di Syria menjadi tanah perkuburan saudara seagama.

Kemudian dianugerahkan sebahagian bumi mempunyai keistimewaan tersendiri seperti Makkah, Madinah, Baitulmaqdis, Syam atau Syria yang meliputi Jordan dan Palestin antara negeri diberi penghormatan oleh Allah SWT.

Maka, Allah SWT jadikan bumi Syria tempat perjalanan nabi serta penurunan wahyu dari langit. Di sini juga dijadikan tempat berhimpunnya manusia pada hari Mahsyar dan masing-masing menerima catatan amalan mereka.

Firman Allah SWT: “Maha suci Allah yang memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidilharam ke Masjid al-Aqsa yang Kami berkati sekelilingnya supaya Kami perlihatkan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Isra’, ayat 1)

Ulama berpendapat maksud ‘sekelilingnya’ yang terdapat dalam ayat ini ditafsirkan ulama sebagai bumi Syam. Syria juga adalah bumi nabi sejak Nabi Adam dan anaknya Habil dikebumikan. Nabi Yahya disemadikan di bumi Syria, makamnya terletak dalam Masjid Umayyad di Damsyik.
Diriwayatkan daripada Saidina Ali, beliau berkata: “Mereka yang terbaik di sisi Allah SWT kebanyakannya dari negeri Syam, dari kalangan mereka 40 lelaki. Apabila salah seorang daripada mereka meninggal, maka Allah akan menggantikan tempatnya dengan seseorang yang lain. Kerana merekalah, Allah menurunkan hujan, memberikan kemenangan terhadap musuhnya dan dijauhkan bala dan azab terhadap penduduk Syam.” (Musnad Ahmad, Ibn ‘Asakir, Tirmidhi, Haythami dan Imam Sayuti)

Sabda Baginda SAW bermaksud : “Tatkala Isa turun pada akhir zaman untuk menyelamatkan manusia, Allah memilih tempat yang baik iaitu sebuah menara putih yang terletak di timur Syria.” (Riwayat Muslim)

Ia juga tempat bersemadinya sebahagian besar sahabat Baginda SAW antaranya Saidina Bilal, Muawiyah, Abu Darda’, Khalid Al-Walid, Abu Hurairah serta ramai wali Allah. Sebahagian besar penduduknya berjihad menentang tentera salib bagi menyelamatkan akidah umat Islam.

Ia tempat berkembangnya tamadun Islam serta pusat ilmu pengetahuan sehingga Baginda SAW sendiri tidak pernah melawat dunia luar kecuali Syria.

Walid Bin Muslim, sahabat Baginda SAW berkata: “Aku datang ke Syam berkali-kali hanya kerana aku pernah melihat Baginda SAW melawat ke sana.”

500 makam nabi di Damsyik

Imam Abdullah bin Salam meriwayatkan bumi Syam adalah tempat di mana terletaknya persemadian 1,700 nabi sementara Imam Makhul menambahkan, terdapat 500 makam nabi di Damsyik dan masih banyak hadis lain yang menceritakan kelebihan Syam dan ibu negerinya.

Ancaman yang diucapkan Baginda SAW kepada umat juga dikaitkan dengan Syam melalui sabdanya: “Apabila hancurnya penduduk Syam, maka tiada lagi sebarang kebaikan untuk umat Islam. Sebahagian daripada umatku akan sentiasa mendapat pertolongan dan mereka tidak akan terhina sehingga hari kiamat.” (Riwayat Tirmizi)

Baginda SAW juga menjadikan Syam sebagai pilihan untuk menghantar tentera Islam. Sabda Baginda SAW: “Akan berlaku perutusan bala tentera yang besar di tiga buah negara iaitu Syam, Yaman dan Iraq. Berkata Ibnu Khaulah: Wahai Rasulullah, pilihlah satu tempat yang sesuai buatku. Sabda Baginda SAW: Pilihlah Syam kerana ia bumi dipilih Allah SWT sebagai pusat kebajikan untuk hamba-Nya. Pilihan kedua adalah Yaman. Sesungguhnya Allah SWT mewakilkan aku untuk melihat Syam.” (Riwayat Ahmad dan Abu Daud)

Syam atau Syria pernah menjadi pusat bagi negara Islam serta berdirinya kerajaan Islam dengan megah di bawah panji keadilan dan kesaksamaan. Penduduknya pernah hidup dalam keamanan dan ketenteraman.

Di sanalah dajjal serta pengikutnya akan dihapuskan pada akhir zaman. Tentera Tatar juga pernah tumbang di tangan penduduk Syam sehingga Ibnu Taiymiah pernah ditanya adakah Syam lebih baik daripada Makkah dan Madinah?

Walaupun hakikatnya tidaklah sedemikian, persoalan itu timbul berdasarkan banyak fakta mengenai kelebihan Syria. Maka umat Islam mengemukakan persoalan sedemikian. Kemudian, berlalulah masa gemilang apabila keamanan bertukar sedikit demi sedikit dan menyempitkan kehidupan penduduknya.

Kemakmuran semakin pudar walaupun masih ramai ulama yang hidup sehingga hari ini.

Sebenarnya, Syam adalah peninggalan sahabat Baginda SAW iaitu Saidina Umar dan amanah kepada kaum Muslimin seluruhnya.

Kini kaum Muslimin mendapat dua luka yang masih belum sembuh iaitu kelukaan di bumi Palestin dan Syam. Bagaimanakah akal seorang insan dapat menerima penyembelihan sesama Islam di bumi Syam serta pengkhianatan orang yang bertanggungjawab kepada rakyatnya.

Senjata yang seharusnya dihunus kepada pihak musuh sudah dihalakan kepada golongan Muslimin sendiri serta mengakibatkan perkampungan di Syria menjadi tanah perkuburan saudara seagama.

Kehancuran umat Islam

Bumi yang berkat akan musnah jika tiada perhatian daripada Muslimin seluruhnya. Kehancuran Syam petanda akan kehancuran umat Islam seluruhnya. Allah juga akan menggantikan kaum yang sanggup mempertahankan agamanya walau dengan harga yang amat tinggi.

Firman Allah SWT: “Dan jika kamu berpaling daripada kebenaran, Dia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain dan mereka tidak akan derhaka seperti kamu.” (Surah Muhammad, ayat 38)

Pembunuhan saudara seagama satu dosa besar dan mati kerana mempertahankan kebenaran adalah syahid. Marilah kita semarakkan Ramadan yang bakal menjelang dengan menghulurkan bantuan terhadap saudara kita di Syria.

Orang kafir tak layak dapat hak jaga anak

Anwar Patho Rohman

Dalam undang-undang keluarga Islam, ada satu topik yang agak sulit untuk diolah, tetapi amat penting untuk ditangani iaitu hak hadanah atau pemeliharaan anak lelaki atau perempuan masih kecil yang belum boleh berdikari.

Pemeliharaan ini memiliki maksud yang menyeluruh iaitu bagaimana menjaga kepentingan anak, melindunginya daripada segala perkara membahayakan dirinya, mendidik rohani dan jasmani serta akalnya supaya dapat berkembang dan membantunya mengatasi persoalan hidup akan dihadapinya.
Anak perlukan asuhan, kasih sayang

Ini bermakna, hukum memelihara anak adalah wajib bagi ibu bapa kerana anak memerlukan asuhan dan kasih sayang ketika melalui proses pertumbuhan hidupnya.

Dalam Islam, ibu diiktiraf sebagai lebih layak untuk memelihara dan mengasuh anak, lebih-lebih lagi jika berlaku perceraian di antara suami isteri.

Ia berdasarkan hadis diriwayatkan Abdullah bin Umar: “Bahawasanya seseorang perempuan datang menemui Rasulullah SAW dan bertanya: “Ya Rasulullah, bahawa anakku ini, perutku yang mengandungkannya, susuku minumannya dan ribaanku rumahnya, tetapi bapanya menceraikan aku dan hendak merampas anak itu daripada aku.” Selepas mendengar aduan itu Rasulullah SAW bersabda: “Engkaulah yang lebih berhak menjaga anak itu selagi engkau belum berkahwin lain.” (Riwayat Abu Daud)

Hadis ini menetapkan bahawa ibu adalah lebih berhak untuk memelihara anak berbanding bapa. Islam melebihkan wanita dalam soal hadanah kerana ibu secara tabii lebih sayang kepada anaknya, lebih tahu bagaimana mendidik dan sabar mengasuh berbanding bapa.
Timbul persoalan di sini, siapa yang lebih berhak memelihara dan menjaga anak jika ibu bapa bercerai itu, salah seorang daripadanya adalah mualaf dan selepas bercerai, ibu bapa yang mualaf tadi kembali kepada agama asalnya atau murtad.

Bagi menjamin kebajikan dan keselamatan anak yang belum mampu berdikari, Islam menetapkan beberapa ciri yang perlu ada pada seseorang penjaga dan pengasuh. Antaranya ialah Islam, merdeka dan bukan hamba, sempurna akal dan adil.

Penjaga atau pengasuh ini pula berkeupayaan memberi didikan kepada anak di bawah jagaannya iaitu menjaga kesihatan dan akhlaknya serta bersifat amanah di samping memiliki akhlak atau budi pekerti luhur. Orang yang tidak amanah, tidak layak memberi didikan kepada anak jagaan bagi membentuk akhlak yang baik.

Hukum syarak tetapkan penjaga mesti beragama Islam

Hukum syarak turut menetapkan mereka yang berhak menjaga dan memelihara anak mesti seorang Islam kerana jika yang menjaga itu bukan Islam, dikhuatiri akan memberi fitnah kepada agama kanak-kanak di bawah jagaannya.

Di sini, dapat dilihat menjaga agama dan akidah anak yang belum mampu berdikari atau masih mumaiyiz diberi keutamaan.

Hak hadanah pada prinsipnya adalah milik si ibu, tetapi jika dia bukan beragama Islam, maka matlamat hadanah tidak tercapai.

Dalam hal ini, jika berpandukan kepada syarat utama hadanah iaitu hak kepada ibu dan menjaga kebajikan anak, ulama meletakkan syarat lain untuk mencapai matlamat hadanah.

Antaranya ialah syarat penting penjaga anak adalah perlu beragama Islam. Maka, jika diteliti konsep hadanah menurut Islam, jelas sekali hak hadanah diberi kepada pihak yang memenuhi syarat ditetapkan.

Perlu difahami dan diyakini bahawa hadanah adalah masalah dalam bab wali dan Allah SWT tidak membenarkan orang Mukmin berada di bawah penjagaan orang kafir seperti firman Allah bermaksud: “Dan Allah tidak sekali-kali akan memberi jalan kepada orang kafir untuk membinasakan orang beriman.” (Surah an-Nisa ayat ke-41)

Di sisi Islam, orang kafir tidak layak mendapat hak hadanah kerana ia dilihat memudaratkan akidah, sahsiah dan agama anak yang belum mumaiyiz kerana ditakuti anak itu akan terpengaruh dengan agama dianuti bukan Islam.

Walaupun begitu, umat Islam masih perlu merujuk kepada pendirian dan keputusan ulama berdasarkan mazhab dipegang.

Dalam hal ini, ulama bermazhab Imam Syafie dan Hambali meletakkan keputusan hak penjagaan mestilah diserahkan kepada orang Islam dan orang kafir tidak layak untuk mendapat hak penjagaan anak.

Ulama bermazhab Imam Hanafi dan sebahagian ulama Imam Maliki pula tidak meletakkan Islam sebagai syarat untuk penjagaan, asalkan penjaga tadi tidak mempengaruhi pemikiran anak untuk cenderung kepada agama asalnya.

Ini bermakna jika penjaga (ibu atau bapa) salah seorang daripada mereka masih di dalam agama asal (bukan Muslim) maka mereka masih boleh mempunyai hak untuk menjaga.

Ini membuktikan bahawa Islam bukanlah agama bersikap kuku besi, sebaliknya lebih mengutamakan keadilan kepada mereka yang berhak.

Tutup aurat tak jejas prestasi kerja

Oleh Prof Madya Datin Noor Aziah Mohd Awal
Tutup aurat tak jejas prestasi kerja
Majikan larang wanita pakai tudung bertentangan Perlembagaan

Memakai tudung atau menutup aurat wajib diamalkan oleh semua wanita Islam tanpa sebarang pengecualian. Sebagai wanita Islam, menutup aurat bukan suatu pilihan, tetapi kewajipan. Wajib bermakna dibuat dapat pahala dan jika tidak memakai tudung, ia berdosa.

Hari ini, dalam arus kemajuan dan pengaruh Barat, orang Islam mula bercakap mengenai hak asasi individu yang mana di bawah peruntukan hak asasi Barat ini termasuklah hak untuk beragama.
Di Malaysia kita tidak perlu pergi jauh untuk melihat peruntukan Pernyataan Umum Mengenai Hak-Hak Asasi Manusia (UDHR), tetapi melihat peruntukan Perlembagaan Persekutuan di mana terdapat peruntukan mengenai hak asasi dalam Perkara 5 hingga 13.

Perkara utama juga perlu dimaklumi rakyat Malaysia, Islam adalah agama Persekutuan mengikut Perkara 3. Ini bermakna, Islam adalah agama Persekutuan, namun agama lain bebas diamalkan dengan aman.

Perkara 3 ini mesti dibaca bersama Perkara 11 yang memperuntukkan mengenai hak kebebasan beragama. Di Malaysia semua orang bebas menganut dan mengamal agama masing-masing. Perkara 11(4) memperuntukkan negeri mempunyai hak untuk menghalang mana-mana orang daripada menyebarkan agamanya kepada orang Islam.

Murtad dosa besar

Orang Islam tidak boleh menukar agamanya kerana murtad adalah suatu dosa besar dan tidak diampunkan Allah. Orang Islam dilahirkan Islam dan akan mati dalam Islam.
Perkara 11 dibincang dengan panjang lebar oleh mahkamah di Malaysia dalam kes Halimahtulssaadiah Kamaruddin v Public Services , Malaysia (1994) dan Meor Atiqurrahman Ishak v Fatimah Sihi.

Kes ini membabitkan kebebasan beragama dan mengamalkan ajaran agama.
Kedua-dua kes berkaitan pakaian Islam iaitu pemakaian purdah dalam kes Halimatunssaadiah dan serban bagi kes Meor Atiqurrahman.

Dalam kes Halimahtulssaadiah, mahkamah memutuskan larangan pemakaian purdah bagi penjawat awam yang dikenakan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam tidak bertentangan dengan Perlembagaan dan keputusan untuk menamatkan perkhidmatan Halimahtulssaadiah selaras pekeliling kerajaan itu.

Kes Meor Atiqurrahman, pula ialah tiga kanak-kanak yang memakai serban ke sekolah. Mahkamah Tinggi memutuskan ia adalah hak kanak-kanak itu menganut dan mengamal agamanya. Namun, apabila dibawa ke Mahkamah Persekutuan, keputusan mendapati tindakan pihak sekolah tidak bertentangan dengan hak beragama kanak-kanak. Hakim Mahkamah Persekutuan menyebut pakaian serban bukan sesuatu yang wajib dalam Islam.

Di United Kingdom, kes Aishah Azmi seorang wanita Islam digantung perkhidmatannya kerana enggan membuka purdah semasa bertugas di sebuah sekolah. Tribunal Rayuan Pekerja di England menolak rayuan beliau setelah beliau membawa kesnya ke Tribunal Pekerja dengan hujah yang majikannya menghalang beliau mengamal agamanya.

Sebenarnya pemahaman terhadap hijab atau tudung yang menutup aurat dengan purdah yang menutup muka perlu difahami masyarakat Islam supaya isu ini tidak dikelirukan. Hanya Mazhab Hanafi yang hampir mewajibkan purdah.

Tak boleh larang pakai tudung

Oleh itu, tiada majikan di negara ini, baik kerajaan mahupun swasta boleh melarang seorang wanita Islam daripada memakai tudung kerana ia bertentangan dengan Perkara 3 dan 11, Perlembagaan Persekutuan.

Bukan itu saja, jika mana-mana majikan meletakkan syarat bahawa wanita memakai tudung tidak boleh memohon kerja, maka perbuatan itu juga bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Menutup aurat bukan suatu halangan untuk bekerja kerana ramai wanita Islam bekerja sebagai doktor, peguam, jurutera minyak, jurutera binaan, saintis dan sebagainya. Islam tidak pernah melarang wanita berkerjaya, namun Islam memberi garis tatacara pergaulan dan berpakaian untuk memastikan wanita Islam selamat serta tidak diganggu.