Nazar tak digalak

Secara umumnya hukum nazar adalah harus. Harus bermaksud ia boleh dilakukan tetapi bukanlah digalakkan seperti amalan sunat yang lain. Jika seseorang bernazar untuk melakukan sesuatu, maka amalan itu menjadi wajib bagi dirinya, sedangkan pada asalnya amalan itu tidak wajib.

Beliau wajib menunaikan nazar itu dan jika tidak dapat menunaikan nazar pula akan dikenakan kafarah nazar.
Melafazkan nazar memang mudah tetapi ketika hendak menyempurnakan nazar kadang-kadang berlaku kekangan tertentu seperti lupa, kesempitan wang, kesibukan dan sebagainya. Tuntutan menunaikan nazar itu tidak akan hilang begitu saja, sebaliknya kekal dan terus berlanjutan selagi tidak dipenuhi atau ditebus dengan kafarah nazar.

Oleh itu adalah lebih baik tidak bernazar. Justeru, ada ulama yang menghukum makruh bernazar kerana kemungkinan nazar yang tidak dapat dipenuhi.

Mengikut pandangan ulama, antara sebab nazar tidak digalakkan ialah kerana mengaitkan amal ibadah dengan keberhasilan sesuatu hajat atau permohonan. Contohnya, mengaitkan ibadat puasa dengan kejayaan cemerlang dalam peperiksaan. Orang yang bernazar hanya akan berpuasa apabila lulus dalam peperiksaan itu. Jika gagal, dia tidak akan berpuasa sedangkan ibadah puasa dituntut untuk dibuat sama ada orang yang bernazar tersebut lulus atau gagal. Ibadat hendaklah dilakukan dengan penuh tulus ikhlas kepada Allah.

Nazar bukanlah sokongan yang menyebabkan doa dimakbulkan atau sesuatu hajat akan mendapat perhatian daripada Allah SWT sehingga seorang perlu meletakkan syarat terlebih dulu untuk membuat permohonan.

Nazar tidak akan mengubah apa-apa, atau dengan kata lain bukanlah memberi satu nilai tambah dalam berdoa atau berharap. Ini dapat dilihat daripada hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: “Janganlah kamu bernazar, sesungguhnya nazar tidak akan mengubah sedikitpun ketentuan Allah, hanya dapat mengeluarkan seseorang dari sifat bakhil.” – HR Muslim.
Seseorang yang bernazar berkaitan harta seperti membuat kenduri dan sebagainya tentulah akan mengeluarkan belanja untuk tujuan tersebut dan ini akan mendidiknya untuk mengikis sifat bakhil.

Jika seseorang ingin beramal jariah seperti mengadakan kenduri dan sebagainya, sebaiknya menggunakan lafaz yang tidak menunjukkan nazar seperti: “Jika saya berjaya dalam temu duga ini dan ada kelapangan saya ingin buat kenduri”. Ulama juga sepakat bahawa jika seseorang berniat saja untuk melakukan sesuatu tanpa melafazkannya, maka ia tidak dikira sebagai nazar.

Walaupun begitu jika seseorang bernazar dan kemudian menunaikan nazarnya dengan sempurna maka dia termasuk dalam golongan yang dipuji oleh Allah

Nama untuk anak mesti beri maksud baik

Bersama Zahazan Mohamed

Saya bakal menjadi seorang bapa dan sedang mencari nama yang sesuai. Apakah syarat-syarat untuk memberi nama anak. Bolehkah kita memberi nama anak tetapi bukan nama Arab. Mohon penjelasan.

Rahim,
Kuala Terengganu
Islam tidak mewajibkan kepada keluarga Muslim untuk memberi nama anak baik lelaki mahupun perempuan dengan nama tertentu sama ada dalam bahasa Arab atau bukan bahasa Arab. Islam menyerahkan hal itu kepada keinginan keluarga tetapi dengan pertimbangan yang baik, sesuai syariat.

Antaranya, nama itu hendaklah nama yang baik supaya orang lain tidak memandang buruk dan apabila anak dewasa serta berakal, ia tidak merasa terhina dengan nama itu.

Justeru, hendaklah hindari daripada nama yang mempunyai maksud tidak baik, hina atau lambang kepada penjahat, penderhaka dan sebagainya. Nabi SAW biasanya mengubah nama yang buruk menjadi nama baik.

Orang yang bernama Qalil (sedikit) diubah dengan nama Kathir (banyak) dan orang bernama Ashiyah (wanita derhaka) diganti dengan Jamilah (wanita yang cantik).

Jangan menggunakan nama Abd (hamba) yang disandarkan kepada selain Allah seperti Abdul Ka’bah, Abdul Nabi, Abdul Husain dan sebagainya.
Hindari nama yang menunjukkan kesombongan dan menyanjung diri kerana Rasulullah SAW bersabda: “Sehina-hina nama di sisi Allah SWT pada hari kiamat ialah orang yang bernama Malikul Amlak (raja segala raja). Tidak ada raja (yang berkuasa) selain Allah.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Begitu juga jangan menggunakan nama Allah daripada Asmaul Husna yang hanya khusus untuk Allah SWT seperti ar-Rahman, al-Muhaimin, al-Jabbar, al-Mutakabbir, al-Khaliq, al-Bari’. Nama lain yang tidak khusus untuk Allah boleh digunakan seperti Aziz, Halim, Rauf, Karim dengan syarat tidak memasukkan al (Alif Lam) seperti al-Aziz, al-Halim, ar-Rauf.

Islam sangat menggalakkan umatnya memberi nama dengan nama-nama nabi, orang soleh untuk mengabadikan kenangan kepada mereka dan menimbulkan kegemaran meneladaninya. Demikian juga digalakkan memberi nama Abd (hamba) yang disandarkan kepada Allah.

Sabda Rasulullah SAW: “Nama-nama yang paling disukai Allah ialah Abdullah dan Abdurrahman.” (Riwayat Muslim, Abu Daud dan lain-lain)

Islam tidak melarang menggunakan nama bukan Arab yang mempunyai erti yang baik menurut bahasanya. ramai orang Islam yang pada awalnya bukan Islam, masih tetap menggunakan nama asal mereka sama ada lelaki atau perempuan.

Contoh terdekat ialah Mariyah Qibthiyyah iaitu isteri Nabi SAW yang mempunyai anak bernama Ibrahim. Selain itu, jika kita perhatikan nama sahabat dan tabiin, nescaya kita dapati nama asalnya adalah nama tumbuhan seperti Thalhah, Salmah dan Hanzalah.

Atau nama benda-benda mati seperti Bahr (laut), Jabal (gunung) dan seumpamanya. Nama terdahulu yang patut diteladani seperti Ibrahim, Yusuf, Ismail, Maryam. Oleh itu, boleh saja menggunakan nama Arab atau bukan Arab bertepatan dengan tuntutan

Kesamarataan gender laungan sesat

Oleh ZAINUL RIJAL ABU BAKAR

lelaki dan wanita adalah pelangkap antara satu sama lain. – Gambar hiasan

ISU kesamarataan gender di dalam Islam masih lagi diperdebatkan di kalangan umat Islam dan bukan Islam. Ada akhbar memaparkan perjuangan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) wanita yang menuntut kesamarataan antara lelaki dan wanita. Ia termasuklah tuntutan mengkaji semula undang-undang Islam, umpamanya yang berkaitan dengan faraid.

Undang-undang faraid itu didakwa ketinggalan zaman kerana tafsiran yang diberikan kepadanya semata-mata berdasarkan faktor sejarah. Syariah juga dikatakan bukan sebagai undang-undang tetapi merupakan dogma-dogma prinsip sahaja. Undang-undang ini hendaklah dipinda kerana mendiskriminasi wanita.

Berbalik kepada isu yang diperkatakan iaitu undang-undang faraid. Seharuslah kita merujuk kembali kepada nas asal berkaitan dengannya. (rujuk al Nisa': 11-14)

Saya sengaja memaparkan di ruangan ini terjemahan keseluruhan ayat-ayat berkaitan faraid tersebut bagi menunjukkan betapa telitinya al-Quran memperincikan hukum faraid ini. Ayat-ayat yang begitu terperinci ini membawa makna yang amat jelas. Ia bersifat definitif dan tidak perlu ditafsirkan lagi.

Daripada sudut kaedah pentafsiran pula hanya hukum-hukum yang bersifat spekulatif sahaja yang perlu ditafsirkan manakala yang bersifat tetap atau qatie tidak memerlukan kepada pentafsiran.

Perkara ini tidak memerlukan tafsiran kerana ia sudah jelas. Oleh itu, menyeru supaya hukum faraid ini ditafsirkan semula membawa erti meminda ayat-ayat hukum yang telah diturunkan oleh Allah. Apatah lagi apabila kita mengatakan, undang-undang tersebut telah ketinggalan zaman. Ia amat jelas mencabul kesucian al-Quran itu sendiri.

Dalam masa kita memperkatakan tentang ketaatan kepada pemerintah, kita lupa bahawa ketaatan kepada Tuhan adalah ketaatan yang mutlak. Oleh itu tuntutan golongan ini dilihat sebagai tidak selari dengan pandangan Islam. Persatuan Ulama Malaysia Pulau Pinang pernah menyelar pandangan sebegini.

Walau apapun, sepatutnya kita berbalik kepada al-Quran dan al-Sunnah, bukan menculik lari daripadanya. Membelakangkan sumber hukum Islam hanya akan membawa kepada kerosakan. Akal fikiran kita tidak boleh mengatasi hukum naqli yang telah ditentukan oleh Allah. Dalam ayat yang dinyatakan di atas adalah jelas bahawa Allah memberi amaran terhadap ketentuan-Nya yang perlu dipatuhi.

Halaqah Kitab Muslimin 2013 (Lepasan SPM/STAM/STPM dan umum)

Istimewa bagi lepasan SPM/STAM/STPM dan umum (60 orang peserta lelaki sahaja)

Tarikh : 5 – 19 Januari 2013 ( 2 minggu )

Tarikh tutup pendaftaran bila peserta telah mencukupi had iaitu 60 orang.

Tempah dan sahkan pendaftaran melalui telefon/ sms

Syarat & Yuran Penyertaan

  • Pelajar lelaki berumur 16 tahun ke atas  (terhad 60 orang sahaja)
  • RM 250 sahaja (meliputi bahan kursus, penginapan dan makan minum)

 

Tarikh & Masa Daftar Diri

5 Januari 2013  (Sabtu) jam 2.30  – 3.15 petang

Tempat Program

Madrasah Diniah Bakriah, Pondok Pasir Tumboh,

16150, Kota Bharu, Kelantan

Pengisian

  • Pengajian kitab pilihan Hidayah Sibyan (Tauhid, Feqah dan Tasawwuf)
  • Risalah Masbuk & Muafiq Dalam Solat
  • Kitab Pelita Penuntut
  • Tazkirah dan ceramah motivasi
  • Kursus jenazah lengkap
  • Wirid dan zikir pilihan serta qiamullail
  • Hafalan surah-surah pilihan
  • Tadarrus al-Quran
  • Latihan amali fardhu ‘Ain
Keperluan Yang perlu dibawa

Pakaian harian (kain pelikat, baju Melayu atau kemaja lengan panjang)  & pakaian solat (diwajibkan bawa jubah dan serban), bantal , selimut, cadar tilam , alat tulis

Sila hubungi :

019- 9388902(Ust. Shairazi )

Blog : albakriah.wordpress.com

Web : www.al-bakriah.com.my

Pengajian Intensif Muslimat 2013 (Lepasan SPM/STAM/STPM dan umum)

Istimewa bagi lepasan SPM/STAM/STPM dan umum ( 40 orang peserta muslimat sahaja)

Tarikh

12 – 26 Januari 2013 ( 2 minggu )

Tarikh Tutup Daftar :

Bila Cukup Bilangan Yang diTetapkan iaitu 40 orang sahaja

(Tempah dan Sahkan pendaftaran melalui telefon / sms)

Syarat & Yuran Penyertaan

  • Pelajar perempuan berumur 16 tahun ke atas (terhad 40 orang sahaja)
  • RM 250 sahaja (meliputi bahan kursus, penginapan dan makan minum)

Tarikh & Masa Lapor Diri (setelah sah daftar melalui email atau sms)

12 Januari 2013  (Sabtu) jam 2.30 – 3.15 ptg

Tempat Program

Madrasah Fununiah Tunjuniah, Pondok Tunjung,

KM7, Jln Kuala Krai,

16210 Mulong, Kota Bharu, Kelantan

Pengisian

  • Pengajian kitab pilihan Hidayah Sibyan (Tauhid, Feqah dan Tasawwuf)
  • Bab haidh dan Nifas
  • Tazkirah dan ceramah motivasi
  • Wirid dan zikir pilihan serta qiamullail
  • Hafalan surah-surah pilihan
  • Tadarrus al-Quran
  • Latihan amali fardhu ‘Ain
Keperluan Yang perlu dibawa

Pakaian harian (sebaiknya jubah dan tudung labuh ) & pakaian solat , bantal , selimut, cadar tilam , alat tulis

Hubungi :

Tel: 09-7126708 (P) / 016-9381870 (Ust. Azmi)-Pondok Tunjung

Blog : epondok.wordpress.com

Tebus talak tidak jatuh martabat wanita

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL

Jimmy Shanley menamatkan kemelut rumah tangganya melalui perceraian secara tebus talak.

ADA yang memandang rendah atau prejudis terhadap wanita yang membuat tuntutan perceraian melalui tebus talak.

Ini kerana pihak isteri yang meminta perceraian dan suami boleh meletakkan ‘harga’ untuk ‘melepaskan’ isteri terbabit.

Sudah banyak kes termasuk terbaru membabitkan pasangan selebriti, Jimmy Jimmy Shanley dan isteri, Nursuhaila Eliani Suhaimy yang sah bercerai talak satu secara khuluk (tebus talak) berjumlah RM1 di Mahkamah Rendah Syariah.

Bagi yang melihat secara sinikal, jumlah RM1 bagai satu penghinaan terhadap isteri seolah harga dirinya serendah itu.

Hakikatnya, itu bukan sesuatu yang salah, tetapi dibenarkan dalam Islam di mana tebus talak merupakan pilihan kepada wanita yang berhadapan dengan kemelut rumah tangga.

Tebus talak atau dalam bahasa Arab disebut khuluk iaitu berasal daripada kata-kata khala’a al-thauba yang bermaksud menanggalkan pakaian.

Khuluk adalah pembubaran perkahwinan yang dilakukan oleh pihak isteri dengan membayar ganti rugi kepada suami.

Ataupun, pembubaran perkahwinan melalui satu pembayaran yang dibuat oleh isteri kepada suami untuk melepaskan dirinya daripada ikatan perkahwinan.

Pegawai Penyelidik Kanan, Pusat Kajian Syariah, Undang-undang dan Politik, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Siti Shamsiah Md. Supi berkata, walaupun kos tebus talak sebanyak RM1 ataupun RM10 di sesetengah negeri seperti di Sabah, ia sebenarnya perceraian secara taklik yang diubah kepada tebus talak.

“Ada juga negeri yang tidak memperuntukkan khuluk dalam lafaz taklik.

“Dalam hal ini, pada saya tidak timbul soal martabat wanita itu menjadi rendah, sebab wanita berkenaan datang ke mahkamah untuk menuntut haknya yang telah dilanggar oleh pihak suami.

“Contohnya, suami tidak menunaikan tanggungjawab nafkah selama empat bulan berturut-turut. Suamilah yang menjadi punca dia membuat pengaduan di mahkamah,” katanya.

Siti Shamsiah menambah, dalil keharusan pembubaran perkahwinan menurut kaedah ini adalah berdasarkan kepada ayat 229 surah al-Baqarah dan ia menjadi dalil kepada semua ulama.

“Dalil tersebut menyebut, Dan tidaklah halal bagi kamu mengambil kembali sesuatu daripada apa yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri kamu), kecuali jika kedua-duanya (suami isteri) takut tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah.

Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa – mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu).

“Satu hadis yang lain pula menyebut bagaimana Jamilah binti Abdullah, isteri kepada Thabit bin Qais mengadu kepada Rasulullah SAW tentang isi hatinya yang tidak berkenan dengan penampilan dan perawakan suaminya. Jamilah menyatakan kebimbangan akan melakukan dosa dan tidak berlaku taat kepada Thabit sebagai suami.

“Dalam kes tersebut, Jamilah menyatakan bahawa Thabit tidak mempunyai masalah akhlak mahupun dalam perkara-perkara bersangkutan agama, akan tetapi beliau bimbang akan menjadi seorang hamba Allah yang berdosa disebabkan tidak mampu memenuhi tuntutan tanggungjawab sebagai seorang isteri, disebabkan keadaan lahiriah Thabit yang disebutkan tadi.

“Rasulullah SAW (yang memaklumi Thabit secara peribadi) telah bertanya pada Jamilah, iaitu sebagai suatu dorongan jalan penyelesaian kepada beliau, dengan cara mengembalikan semula sebidang tanah kebun yang diberikan oleh Thabit sebagai mahar pada waktu pernikahan. Persetujuan di pihak Jamilah dilanjutkan dengan saranan Rasulullah kepada Thabit untuk menerima semula mahar tersebut, dan berakhirlah kemelut perkahwinan antara Jamilah dengan Thabit dengan baik.”

Syarat tebus talak

Siti Shamsiah berkata, secara umumnya melalui pemahaman hadis tersebut, khuluk tidak boleh berlaku dengan sewenang-wenangnya.

Ia tidak diharuskan kecuali apabila berlaku perselisihan antara suami isteri. Ada juga ulama berpendapat, jika isteri mengugut untuk tidur dengan lelaki lain atau orang yang dibenci suaminya, maka adalah wajib bagi suami tersebut untuk menerima khuluk.

“Kalau dalam suasana pada hari ini, isteri yang mengakui mempunyai hubungan intim dengan orang lain dan tidak mahu lagi meneruskan perhubungan suami isteri dan menawarkan sejumlah wang kepada pihak suami sebagai pelepasan, maka suami perlu menerima.

“Sesetengah ulama meletakkan kederhakaan atau nusyuz sebagai syarat kepada sah tebus talak atau khuluk, namun Abu Hanifah dan Imam Syafie menolak syarat tersebut.

“Pendirian Imam Abu Hanifah dan juga Imam Syafie dilihat selaras dengan kaedah penyelesaian yang didorongkan oleh Rasulullah terhadap konflik yang berlaku antara Jamilah dan juga Thabit. Jamilah tidak menderhakai suaminya, malah kerisauannya tidak dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab seorang isteri dengan sempurna telah menjadi alasan dan juga keterangan untuk membuat tuntutan perceraian.

“Baginda Rasulullah SAW selanjutnya menerima potensi ketidaktaatan yang boleh berlaku itu sebagai alasan bagi tuntutan perceraian dan tidak sedikit pun mempertikaikannya. Dan ini dalam keadaan Rasulullah SAW mengetahui keperibadian Thabit.

“Pengetahuan Rasulullah SAW dianggap oleh sesetengah pengamal perundangan sebagai indikator atau qarinah dalam kes seumpama ini,” katanya.

Siti Shamsiah berkata, walaupun tebus talak nampak seperti jalan keluar yang luas dan mudah bagi pihak isteri untuk melepaskan ikatan perkahwinannya, tetapi secara rasional mana-mana isteri tidak akan tega membuat sebarang tindakan yang akan memberi kerugian kepada diri sendiri sehingga sanggup mengeluarkan sejumlah wang melainkan untuk tujuan yang jauh lebih penting.

Antaranya mungkin demi kesejahteraan dan keselamatan diri yang tentunya jauh lebih penting buat dirinya sehingga terpaksa mengorbankan perkahwinan yang telah dibina.

“Ada kemungkinan banyak rahsia pahit dan duka yang tersimpan dalam sesebuah rumah tangga yang tersimpan tetapi pada masa yang sama pihak isteri tidak mahu mendedahkannya demi menjaga nama baik suami

“Maka tebus talak ataupun khuluk adalah jalan keluar yang boleh diambil tanpa memburukkan mana-mana pihak,” jelasnya.

Bila cinta bertukar benci

Islam adalah agama yang syumul dan penuh dengan hikmah dan nikmat. – Gambar hiasan

SUDAH berminggu-minggu saya menulis mengenai nafkah, terutama nafkah isteri. Saya turunkan nas daripada al-Quran dan hadis mengenai nafkah dan kewajipan membayar nafkah yang dipikul suami.

Jika semua suami tahu tanggungjawab mereka dalam hal nafkah, maka tiadalah kes nafkah naik turun mahkamah.

Jika semua suami yang diperintahkan membayar nafkah itu membuat bayaran secara potong gaji atau secara tetap ke dalam akaun bank isteri, maka tiadalah isteri yang terpaksa meminta-minta dari Baitulmal atau zakat untuk membiayai diri dan anaknya.

Jika semua suami tahu bahawa perkara pertama yang akan Allah tanya kepadanya semasa hari pengiraan nanti ialah tentang tanggungjawabnya terhadap isteri dan anak-anaknya, saya pasti semua suami akan bertanggungjawab dan membayar nafkah tanpa perlu ke mahkamah dan diperintahkan oleh mahkamah.

Jika semua suami faham hukum Allah dan taat serta mentakuti Allah, saya pasti tidak perlu menulis mengenai nafkah dalam ruangan ini.

Realitinya, isu nafkah sangat penting dibincangkan dan difahami. Isu ini banyak menjadi punca kepincangan rumah tangga dan penderitaan yang tiada berkesudahan kepada isteri dan anak-anak. Hendak berkahwin mesti mampu daripada segala segi material dan fizikal. Bermakna, mampu menanggung isteri dan anak-anak.

Daripada penulisan yang lau, saya mendapat banyak e-mel mengenai nafkah. Saya bahagikan isu yang dibangkitkan kepada tuntutan nafkah idah, suami yang tidak bekerja, isteri yang berpendapatan lebih tinggi daripada suami dan pasangan yang hidup berjauhan kerana bertugas/kerja – siapa tanggung apa?

Tuntutan nafkah idah – Hari ini, oleh kerana isteri bekerja dan mampu menanggung dirinya, dalam kebanyakan masa semasa bercerai, isteri tidak memohon nafkah idah. Antara sebab yang diberikan tidak mahu melengahkan perceraian. takut suami enggan lafaz talak dan menyebabkan kes perceraian berpanjangan atau lewat diputuskan.

Bagi bukan Islam, permohonan cerai dibuat bersekali dengan peruntukan nafkah dan Mahkamah Tinggi tidak akan memberikan perintah cerai kecuali isu nafkah isteri dan anak diselesaikan.

Berbeza di Mahkamah Syariah, biasanya isteri yang memohon untuk diceraikan akan mengisi borang permohonan cerai dahulu.

Selepas kesnya selesai, iaitu apabila suami melafaz talak, barulah memohon nafkah idah dan harta perkahwinan serta hadanah. Jika tidak dipohon, hakim tidak memerintahkan.

Dalam banyak kes, bukan sahaja isteri takut memohon nafkah kerana takut tidak dapat cerai, tetapi takut suami pula akan memohon hadanah.

Semua kekeliruan ini menyebabkan nafkah idah tidak dipohon. Ada satu dua kes yang setelah mendapat perintah nafkah idah, suami buat tidak tahu kepada perintah tersebut dan tidak membayarnya.

Jadi isteri hanya dapat sekeping kertas perintah nafkah yang tidak memberinya apa-apa kecuali kekecewaan dan kesedihan.

Isteri perlu ke mahkamah semula untuk mendapat perintah pelaksanaan atau penghinaan mahkamah. Semua urusan ini memerlukan perbelanjaan besar. Hutang lama belum habis, isteri terpaksa membuat hutang baru. Akhirnya, dia mungkin tak dapat apa-apa kerana suami tetap enggan membayar.

Malah setelah dikeluarkan perintah tangkap, ia tidak dilaksanakan tanpa bantuan pihak berkuasa.

Diperlekeh

Ini bukan cerita dongeng atau ciptaan. Tetapi realiti yang dihadapi beribu-ribu isteri orang Islam di Malaysia. Kebelakangan ini, ramai isteri tidak mahu memohon nafkah idah kerana sudah menduga tidak akan sampai ke mana dan tiada kesannya. Yang malu siapa? Mahkamah Syariah dan semua institusi Islam yang lain.

Allah SWT menjadikan Islam agama yang syumul atau lengkap dan penuh dengan hikmah dan nikmat. Isteri mempunyai hak yang jelas terhadap nafkah dan suami mempunyai tanggungjawab yang jelas menunaikan nafkah tersebut.

Namun, perintah mahkamah syariah diperlekeh dan tidak dihormati oleh orang Islam sendiri. Pelbagai penambahbaikan telah diwujudkan untuk memastikan isu nafkah isteri dan anak dapat diselesaikan secara terbaik tetapi masih banyak kes tidak dapat diselesaikan kerana, sama ada orang yang diperintahkan itu jahil atau sengaja enggan membayar kerana sombong dan ingkar perintah Allah.

Isteri juga perlu tahu haknua kepada nafkah idah kecuali dia nusyuz. Ada beberapa kes isteri itu nusyuz, misalnya secara jelas menduakan suami atau ingkar perintah suami tanpa sebab. Kes seperti ini tidak banyak, tetapi telah mula berlaku di Malaysia. Akhirnya, kerana ingin bercerai segera setelah ada yang baru, isteri memohon ditalak dan berjanji tidak memohon apa-apa daripada suami.

Selain daripada kategori tersebut, isteri berhak memohon nafkah idah. Suami tidak boleh sewenang-wenang menuduh isterinya nusyuz tanpa memikirkan implikasinya. Suami sebenarnya jika dapat membuktikan isterinya nusyuz perlu menceraikannya kerana isteri tersebut hidup dalam dosa. Perpisahan dibenarkan dalam Islam demi menjaga maruah dan nasab.

Suami perlu ingat, menuduh isterinya nusyuz seperti menepuk air didulang, terpercik kena muka sendiri. Mahu tidak mahu suami perlu akur bahawa isteri yang nusyuz itu adalah kegagalannya sebagai suami membentuk isterinya.

Tidak kurang juga suami yang nusyuz kerana menyiksa isteri dengan memukul dan menyeksa, menuduh isteri curang, memanggil isteri bodoh, gila dan menderanya secara emosi. Semua ini menyebabkan isteri lari dari rumah dan dilihat seperti nusyuz.

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 3,199 other followers