Menjaga keharmonian rumah tangga

Ustaz Zahazan Mohamed

Saya gadis berumur 28 tahun dan sudah bertunang. Insya-Allah akan berkahwin bulan depan. Masalahnya, sejak akhir-akhir ini saya sangat bimbang dengan perkahwinan kerana melihat kakak yang berkahwin rumah tangga mereka ada yang tidak tenteram. Saya takut rumah tangga saya juga mengalami masalah sama. Saya dalam dilema adakah mahu meneruskan perkahwinan atau sebaliknya.

HAFIZAH,
Pulau Pinang.

Jika saudari bertemu dengan pasangan suami isteri yang tidak harmoni hubungan mereka, bukan bermakna semua pasangan mengalami masalah sama. Masih banyak lagi suami isteri yang hidup bahagia. Memang kebahagiaan tidak datang begitu saja tetapi ia hendaklah diperjuangkan bersama. Kebahagiaan bukan sesuatu yang bersifat statik. Ia tidak juga terus menerus berada pada seseorang sepanjang hayatnya. Hidup mengalami pasang naik dan pasang surut. Justeru, manusia hendaklah berjuang untuk terus memelihara keharmonian hubungan mereka.

Alami gangguan

Di samping itu, kita hendaklah menyedari bahawa bersendirian memang menjadikan hati kita tenang tetapi tidak selalu dan selamanya kerana manusia akan kesepian jika hidup sendiri. Manusia tidak akan dapat tahan menyendiri sepanjang hidupnya. Kesepian membawanya mengelamun, gelisah dan takut. Dari sini ia mencari teman hidupnya. Anak kecil akan mencari ibunya, yang dewasa mencari yang sebaya dengannya. Masing-masing memberi dan menerima untuk keluar daripada kesepian dan kegelisahan.

Sekiranya kita memerhatikan wanita dan gangguan jiwa, kita akan mendapati wanita yang tidak berkahwin lebih kerap mengalami gangguan berkenaan berbanding wanita yang sudah berkahwin. Ini akibat perasaan kesepian, tiada ketenangan, dan cemburu terhadap wanita yang memiliki suami. Lebih-lebih lagi bagi wanita yang dikurniakan Allah perasaan menyintai anak melebihi perasaan yang dianugerahkan kepada lelaki.
Berserah diri

Justeru, hendaklah berserah diri kepada Allah selepas kita berusaha semaksimum mungkin sambil membaca doa yang terdapat dalam al-Quran iaitu surah al-Furqan ayat 74 yang berbunyi: “Rabbana hablana min azwajina wa zurriyatina qurrata a’yunin waj’alna lil muttaqiina imama.” (Maksudnya: Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah buat kami daripada pasangan kami serta anak keturunan kami, penyejuk mata dan jadikan kami teladan bagi orang bertakwa.) Ayat atau doa ini memohon menjadikan pasangan dan anak sebagai penyejuk mata (penyenang hati) dan menjadikan yang berdoa sebagai teladan kepada orang yang bertakwa

Suami tak wajib biayai haji isteri

Zahazan Mohamed

Adakah seorang suami mempunyai kewajipan untuk membiayai isterinya menunaikan haji? Apakah kelebihan hari Arafah dan adakah puasa hari Arafah disunatkan kepada orang yang melakukan haji?

FADHILAH,
Klang. Haji satu daripada rukun Islam. Allah SWT berfirman: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, (iaitu) bagi orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Sesiapa yang mengingkari (kewajipan haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.” (Surah Ali-Imran, ayat 97)

Ibadah haji diwajibkan bagi orang yang mampu melaksanakannya, sama ada dia memiliki kemampuan fizikal atau mampu dari segi ekonomi.

Sementara pemilikan harta antara suami dan isteri terpisah, sesiapa yang sanggup melakukan ibadat haji antara mereka berdua, sama ada isteri atau suami, maka seorang daripada mereka hendaklah pergi menunaikan haji.

Seorang suami tidak berkewajipan membiayai haji seseorang, demikian pula dengan isteri. Tetapi jika seorang daripada mereka ingin berbuat baik dengan memberikan bantuan supaya pasangan dapat menunaikan haji, tidak ada larangan.
Diriwayatkan Imam at-Tirmizi, daripada Abi Qatadah, Nabi SAW bersabda: “Puasa pada hari Arafah, sesungguhnya aku mengira Allah akan mengampuni dosa setahun sebelumnya dan tahun sesudahnya.”

Tak laksana ibadah haji

Hadis ini bagi orang yang tidak melaksanakan ibadat haji, iaitu orang yang berada di negaranya dan tidak melaksanakan ibadat haji. Sementara hukum berpuasa pada hari Arafah bagi orang yang sedang melaksanakan ibadat haji, adalah antara haram dan makruh kerana ia sedang dalam ibadah dan perjalanan ibadat haji.

Rasulullah SAW pernah melarang berpuasa pada hari Arafah bagi orang yang melakukan wukuf. Tetapi ibadat puasa pada hari Arafah sangat digalakkan bagi orang yang tidak melaksanakan ibadat haji. Manusia tidak digalakkan berpuasa selagi sedang dalam musafir.

Fadilat hari Arafah secara khusus antaranya, ibadat puasa yang dilakukan oleh orang yang tidak melaksanakan ibadat haji dapat menghapuskan dosa dua tahun, baik yang lalu atau yang akan datang apabila ia menjauhkan diri daripada dosa besar.

Syaitan juga nampak marah ketika melihat hari Arafah iaitu dengan pengampunan dosa yang Allah berikan kepada orang yang melaksanakan ibadat itu.

Mereka juga meninggalkan keindahan berzikir ketika berada di tengah manusia. Mereka ada tetapi sama saja dengan tidak ada. Kewujudannya tidak membawa sebarang erti dan makna.

Iman kukuh hapus keraguan, was-was

Zahazan Mohamed

Soalan:
Ada kala terlintas dalam fikiran saya bagaimana yang dikatakan keadilan Tuhan. Ada sebahagian manusia hidup di dunia ditakdirkan kaya dan ada manusia ditakdirkan miskin. Mengapa Allah jadikan demikian. Bagaimana hendak meyakinkan saya dengan takdir Allah.

ISMAIL,Muar, Johor.

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun, kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (daripada syirik dan penyakit munafik) – Surah az-Zariyat, ayat 15

Jawapan:
Orang beriman ada kalanya memang akan mengalami was-was dan keraguan yang melintas dalam fikirannya. Akan tetapi apabila ia memiliki keimanan kuat serta mendapat taufik daripada Allah, rasa was-was dan ragu akan segera lenyap. Ia akan kembali ke wilayah iman serta cahaya akidah yang lurus sehingga hatinya menjadi tenang dan mantap.

Anda menjadi was-was disebabkan telah melakukan beberapa kesalahan besar yang menyelubungi diri antaranya kerana beranggapan kekayaan kebendaan adalah segala-galanya atau suatu perkara paling mulia dan agung dalam kehidupan ini. Anda menggambarkan keadilan Allah mestilah sama rata bagi setiap manusia, baik miskin mahupun kaya dalam pembahagian harta. Pandangan itu adalah kesalahan pertama. Oleh kerana itu hendaklah anda ketahui harta bukan segala-galanya dalam kehidupan. Banyak orang kaya tetapi miskin dalam ilmu dan kepandaian, tidak bijaksana, tidak sihat, kehidupan keluarganya tidak tenang, tidak punya anak, punya anak tetapi tidak salih, tidak punya isteri salihah dan masih banyak lagi perkara penting yang tidak dimilikinya. Banyak orang kaya yang memiliki harta berjuta-juta tetapi mereka makan seperti orang miskin makan disebabkan doktor melarang makanan mengandungi lemak, gula atau lainnya.

Harta itu hanyalah sebagai alat bagi kehidupan manusia. Semakin banyak orang memiliki harta, makin banyak tanggungjawabnya. Begitu juga hisabnya pada hari kiamat. Allah SWT berfirman bermaksud: “Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun, kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (daripada syirik dan penyakit munafik).” (Surah as-Syu’ara, ayat 88-89)
Diriwayatkan at-Tabrani, daripada Muaz bin Jabal, Rasulullah SAW bersabda: “(Ingatlah) suatu hari yang kedua-dua kaki manusia tidak akan beranjak sehingga ditanya kepadanya empat perkara: umur untuk apa ia habiskan, masa mudanya untuk apa dihabiskan, hartanya dari mana ia peroleh dan ke mana ia belanjakan serta ilmunya dimanfaatkan untuk apa?”

Masih banyak hal dimiliki manusia yang lebih mahal dan lebih berharga daripada harta. Orang yang tergesa-gesa dan dangkal cara berfikirnya, memang akan mudah melupakan nikmat diberikan Allah kepadanya. Padahal jika mahu menghitungnya, nescaya tidak terhitung. Contohnya, nikmat mata, bolehkah anda tentukan harganya. Seandainya ada orang menawarkan sekian ribu atau sekian juta, apakah anda mahu menyerahkannya?

Allah SWT berfirman bermaksud: “Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya.” (Surah Ibrahim, ayat 34)

Tabib buta

AL-ANTAKI atau nama lengkapnya Daud bin Umar al-Darir al-Antaki dilahir di Antiokia sebagai putera Kais (ketua) daripada Karyat Sidi Habib al-Najjar.

Sebagai seorang ilmuwan, beliau dikenali sebagai tabib, ahli fisioterapi, pakar ramuan ubat dan ahli ilmu jiwa. Beliau diberi gelaran Thabib Hazhiq al-Wahid.

Walaupun kedua-dua matanya buta, namun, itu semua tidak menjadi penghalangnya untuk berbakti serta kemudiannya dibawa serta belayar mengharungi samudera ke Asia kecil.

Di sana beliau mendalami bahasa dan kebudayaan Yunani kuno atas saranan seorang doktor yang berbangsa Parsi, malah beliau berjaya menyembuhkan penyakit yang amat lama telah dihidapinya agar beliau lebih konsisten dalam ilmu ketabiban.

Karya utama al-Antaki yang dinilai sebagai buku panduan kedoktoran dan perubatan yang lengkap dengan kupasan mendalam berjudul Tadhkirat Ulil al-Bab Wal Jami’lil ajab al-Ujab. Buku itu diterbitkan di Kaherah pada 1308-1309 / 1890-1891.

Buku tersebut dianggap sejajar dan amat berkualiti setanding dengan karya-karya ilmuwan Ibnu al-Baytar.

Malah, buku tersebut juga merupakan petunjuk atau rujukan mengenai sains di Eropah yang mula bergerak ke arah dimensi baru.

Selain itu terdapat juga karyanya yang berjudul Seni Bercinta yang dianggap sebagai penyokong ilmu kedoktoran dan/ perubatan.

Beliau juga pernah mengolah karangan Muhammad al-Sanay mengenai cinta dengan judul Tanzyim al-Aswak bi Tafsil Ashwak al-Ushshak. Setelah beberapa lama menetap di sana, beliau kemudiannya ke Mekah dan telah menyelesaikan sejumlah monograf yang ringkas.

Malah beliau juga telah menulis sebuah karya mengenai kecaman hebat para ahli falsafah yang berjudul Risalah fi Tair Wal Ukab dan karangan lain mengenai penggunaan astrologi dalam ilmu kedoktoran, iaitu Unmudhaj fi’ilm al-Falak.

Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20121121/ba_02/Tabib-buta#ixzz2Cti8eL6a
© Utusan Melayu (M) Bhd

Kekeliruan sambutan hari Asyura’

Perbuatan mencederakan diri yang dilakukan oleh segelintir umat Islam pada setiap 10 Muharam dilarang sama sekali memandangkan tindakan berkenaan bertentangan dengan ajaran Islam selain menyerupai amalan golongan jahiliah.

BOLEH ustaz jelaskan apakah yang dimaksudkan dengan puasa Asyura? Benarkah perintah berpuasa pada hari itu bersempena dengan peringatan pembunuhan Saiyidina Husein di padang Karbala?

Jawapan

ASYURA berasal daripada kata ‘asyarah yang bermakna: “10”. Hari Asyura maksudnya adalah hari ke-10 daripada bulan Muharam.

Hari ini sangat dihormati oleh bangsa Arab pada masa Jahiliah, terutamanya kaum Quraisy. Pada hari itu mereka mengganti kiswah (kelambu) yang menutupi Kaabah dan berpuasa.

Besar kemungkinan amalan itu merupakan peninggalan syariat Nabi Ibrahim yang masih berlaku di kalangan bangsa Arab pada saat itu. Itu sebabnya Rasulullah SAW turut berpuasa pada hari Asyura semasa baginda masih berada di Mekah.

Apabila berpindah ke Madinah, Rasulullah SAW melihat bangsa Yahudi yang menetap di sana berpuasa pada hari Asyura juga.

Baginda bertanya: “Mengapa kalian berpuasa pada hari ini?” Mereka menjawab: “Hari ini hari baik. Pada hari ini Allah menyelamatkan Bani Israel daripada musuh mereka. Oleh itu Nabi Musa berpuasa padanya.”

Rasulullah SAW bersabda: “Aku lebih berhak dengan Musa daripadamu.” Baginda lalu berpuasa dan memerintahkan para sahabat untuk berpuasa.

Puasa Asyura hukumnya wajib pada tahun pertama kehadiran kaum Muslimin di Madinah. Hukum itu mula berubah apabila Allah menurunkan kewajipan puasa Ramadan satu tahun kemudian.

Siti Aisyah berkata: “Selepas puasa Ramadan diwajibkan, maka sesiapa yang hendak berpuasa pada hari Asyura, maka dipersilakan. Dan sesiapa yang tidak ingin berpuasa, maka dipersilakan.”

Namun begitu, puasa pada hari Asyura tetap disunatkan dan mengandungi fadilat besar. Rasulullah SAW menyatakan bahawa puasa pada itu dapat menggugurkan dosa satu tahun sebelumnya. Demikian diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Qatadah.

Menurut Al-Hafiz Ibn Hajar, puasa Asyura terdiri daripada tiga tingkatan. Tingkatan yang paling rendah berpuasa hanya pada hari ke-10 sahaja. Tingkatan pertengahan berpuasa pada hari kesembilan dan ke-10. Tingkatan tertinggi adalah berpuasa tiga hari iaitu pada 9, 10 dan 11 Muharam.

Pembunuhan Husein

Daripada penjelasan singkat di atas, jelaslah puasa Asyura bukan kerana pembunuhan Sayidina Husein bin Ali cucu Nabi Muhammad SAW yang berlaku di Karbala pada tahun 61 Hijrah. Pendapat sebegini tidak pernah dikenal dalam ajaran ahli sunnah wal jamaah.

Sebaliknya, mengaitkan Asyura dengan pembunuhan Sayidina Husein berasal daripada aliran Syiah. Mereka memperingati peristiwa itu dengan meratap bersama-sama. Ada juga yang menganjurkan perarakan di jalan-jalan sambil melukai tubuh dengan benda-benda tajam. Perbuatan ini haram dilakukan menurut para ulama.

Peristiwa pembunuhan Sayidina Husein adalah lembaran hitam dalam sejarah Islam. Sebagai umat yang mencintai keluarga Nabi Muhammad SAW, kita mengutuk pelaku perbuatan kejam itu. Namun kesedihan tidak boleh membawa kita kepada perilaku melampau yang bertentangan dengan ajaran Islam sendiri.

Baginda pernah bersabda: Bukan termasuk daripada golongan kami orang yang suka menampar muka, mengoyak baju dan melaungkan sebutan-sebutan Jahiliah. (riwayat al-Bukhari)

Syiah, Karbala dan Assyura

Oleh Zulkiflee Bakar

Sebahagian pengikut Syiah memukul tubuh mereka dengan rantai besi.

HARI ini, dua bandar yang dianggap suci oleh penganut fahaman Syiah di Iraq iaitu Karbala dan Najaf akan menjadi tumpuan.

Ia kerana di kedua-dua bandar berkenaan akan diadakan perayaan menyambut Assyura sempena 10 Muharram. Pengikut Syiah menjadikan tarikh berkenaan sebagai hari memperingati kematian Saidina Hussein. Mereka akan menyambutnya dengan cara memukul badan sendiri sehingga berdarah.

Berikutan itu pihak berkuasa Iraq sudah menetapkan akan mengerahkan hampir 50,000 anggota tentera dan polis bagi mengawal keamanan di kedua-dua bandar berkenaan. Ia bertujuan bagi mencegah sebarang serangan yang dikatakan melibatkan puak Sunni. Di Iraq, penentangan dan perbalahan antara dua puak Islam ini masih berterusan sehingga kini.

Perbalahan mereka dikatakan semakin memuncak apabila Saddam Hussein disingkirkan daripada jawatan Presiden melalui pencerobohan yang dilakukan oleh Amerika Syarikat (AS) pada tahun 2003.

Langkah kawalan keselamatan yang ketat itu terpaksa dilakukan apabila pada Rabu lalu, dua terbunuh manakala 24 lagi cedera apabila sebutir bom meletup ketika mereka menghadiri salah satu acara sempena sambutan Assyura.

Komander tentera Iraq di Karbala, Jeneral Usma al Ghameni menyatakan, sebanyak 20,000 anggota keselamatan akan ditempatkan di bandar itu.

Berikutan serangan berani mati yang kerap kali dilakukan oleh kaum wanita, Usman juga telah mengerahkan 600 anggota tentera wanita untuk bertugas.

Apa yang dilakukan oleh pihak berkuasa Iraq itu adalah bagi memastikan peristiwa pengeboman yang terjadi ketika sambutan Assyura di Baghdad dan Karbala pada tahun lalu tidak berulang.

Dalam kejadian berkenaan lebih 170 pengikut Syiah terkorban sehingga ia menambahkan lagi ketegangan hubungan kumpulan itu dengan puak Sunni.

”Kita juga akan memastikan helikopter membuat pengawasan daripada udara bagi menghalang sebarang serangan mortar,” kata Usman.

Bagi mengelakkan ketegangan, Komandan Polis Karbala, Al Jassim Mohammed menegaskan bahawa pihaknya tidak akan membenarkan sebarang tindakan yang dilihat berunsur politik.

Ia memandangkan mereka tidak mahu sambutan itu dijadikan medan untuk berkempen memandangkan Iraq akan mengadakan pilihan raya Parlimen pada Mac nanti.

”Kami tidak akan membenarkan gambar calon atau mana-mana pemimpin politik dipamerkan. Ini adalah acara keagamaan maka ia tidak boleh dicemari dengan unsur politik,” katanya.

Gabenor Karbala, Amal Adin al Her pula menjangkakan lebih sejuta pengikut Syiah akan mengunjungi bandar itu mulai semalam hingga hari ini.

”Jumlah ini termasuklah 60,000 orang dari negara-negara Teluk, Iran, Pakistan,” katanya. Menyiksa Tubuh Badan Sempena 10 Muharram.

Pandangan ulama

Apa yang lebih menjadi perhatian kepada ulama-ulama besar ialah perbuatan pengikut Syiah yang mengadakan upacara memukul dada dan menyiksa tubuh sempena 10 Muharram bagi menangisi kematian Saidina Hussein.

Dalam Kitabnya al-Syiah Wa al-Tashih al-Sira’, Baina al-Syiah Wa al-Tasyayyu’, seorang ulama Musa al-Musawi menyatakan;

”Perlu kami asingkan satu pasal yang khas mengenai memukul dengan rantai besi ke atas bahu, mengetuk kepala dengan pedang dan menyiksa badan pada hari kesepuluh Muharram sebagai berkabung di atas kematian Saidina Hussein.

”Amalan yang masyhur ini sentiasa diadakan sebagai satu bahagian daripada musim-musim perayaan sempena kematian Saidina Hussein. Amalan ini berlaku di Iran, Pakistan, India dan sebahagian di negara Lebanon pada setiap tahun. Dengan sebab itu berlaku pertempuran darah di antara Syiah dan Ahli Sunnah di beberapa tempat di Pakistan menyebabkan beratus-ratus nyawa yang tidak bersalah terkorban daripada kedua-dua belah pihak yang tidak dapat tidak banyak diperkatakan.

Perayaan

”Sebagaimana yang kami telah katakan pada pasal yang lalu bahawa Syiah mengadakan perayaan pada hari Asyura semenjak berabad-abad lagi. Selain daripada itu bacaan ziarah yang banyak diperkatakan sebelum ini di mana para pujangga telah menasyidkan beberapa qasidah di hadapan kubur sehingga seorang penyair Arab yang bernama Syarif Reda semasa menyampaikan qasidahnya yang mulia di hadapan kubur Husain yang mana terdapat diawal qasidah tersebut iaitu “Karbala sentiasa kamu berada di dalam kesusahan dan bala’ hingga sampai kepada bait ini iaitu:

”Berapa ramai orang yang telah berperang di atas tanah ini, sehinggalah darah yang mengalir dan mereka yang terbunuh.”

”Penyair tersebut menangis sehingga ia pitam. Yang pastinya bahawa imam-imam Syiah merayakan hari kesepuluh Muharram, mereka duduk di rumah-rumah dengan menerima ucapan takziah daripada orang-orang yang memberikan takziah dan mereka mengadakan majlis jamuan pada hari itu. Imam mereka memberi khutbah dan qasidah bagi mengingati Saidina Husain dan Ahli Bait Rasulullah SAW. dan kelebihan-kelebihan mereka.”

Kesimpulannya, puak Syiah mungkin alasan tersendiri tetapi sebagai umat Islam, marilah kita memahami sabda Rasulullah SAW yang bermaksud;

”Bukanlah daripada golongan kami, orang yang menampar-nampar pipi dan mencarik-carikkan baju dan memekik-mekik seperti mana yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliah” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Masjid tertua di dunia

MASJIDIL Haram merupakan masjid tertua di dunia. Dalam bahasa Arab, Masjidil Haram bererti masjid yang dihormati atau dimuliakan. Masjidil Haram terletak di tengah-tengah kota Mekah. Sejak tahun kelapan kerasulan Nabi Muhammad SAW, baginda menjadikan Masjidil Haram sebagai tempat ibadah umat Islam.

Oleh hal yang demikian itu, masjid ini menjadi tumpuan umat Islam dari berbagai-bagai penjuru dunia untuk melakukan ibadah haji, umrah, solat dan menuntut ilmu. Mereka datang daripada pelbagai mazhab.

Kaabah

Di tengah-tengah Masjidil Haram terletaknya Kaabah. Bangunan terpenting dalam Masjidil Haram adalah Kaabah, yang berbentuk kiub dan disebut juga Baitullah (Rumah Allah), Baitulatiq (Rumah Kuno), dan Baitulharam (Rumah Suci).

Di dalam masjid ini juga terdapat makam Ibrahim (bekas tapak kaki Nabi Ibrahim as pada batu ketika membina atau mendirikan Kaabah), Hajar Aswad (batu hitam) dan telaga zamzam.

Masjidil Haram merupakan sebuah kompleks bangunan yang berbentuk empat persegi yang mengelilingi Kaabah. Masjid ini terletak di atas tanah empat segi di tengah-tengah kota Mekah. Keadaan Masjidil Haram pada masa Nabi SAW dan Saidina Abu Bakar tidaklah seluas sekarang.

Pada zaman Saidina Umar dan Uthman, masjid ini diperluaskan dan dibina dinding di sekelilingnya. Kerja-kerja pembaikan terus dilakukan sehingga pemerintahan Umaiyah.

Usaha untuk memperindahkan bangunan ini secara besar-besaran dilakukan pada zaman Kerajaan Abasiyah. Ketika Sultan Salim II (1566-1574 M) dari kerajaan Uthmaniah memerintah, baginda beberapa kali memperbaiki dan menambah bangunan berupa atap kecil.

Kerana tuntutan zaman dan perkembangan umat Islam, Masjidil Haram hingga kini terus menerus diperluas dan diperindah oleh pemerintahan kerajaan Arab Saudi.

Menara

Di sekeliling masjid ini terdapat tujuh buah menara yang menjulang tinggi. Ketujuh-tujuh menara itu masing-masing mempunyai nama trendier iaitu: Bab al-Umrah, Bab al-Hazurah, Bab as-Salam, Bab az-Ziadah, Bab al-Ali, Sulaimaniah, dan Kait Bai. Menara-menara ini turut menjadi model masjid di seluruh dunia.

Masjidil Haram memiliki keutamaan yang tersendiri bagi umat Islam. Hal ini berdasarkan sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: “Janganlah memberatkan untuk mengadakan perjalanan kecuali ke tiga masjid: Masjidil Haram, masjidku (Masjid Nabawi di Madinah), dan Masjidil Aqsa. Solat di Masjidil Haram lebih utama daripada 100,000 kali solat di masjid lain kecuali di Masjidil Aqsa.” (riwayat ad-Darimi, an-Nasai’ dan Ahmad)

Telaga zamzam

Telaga zamzam terletak di bahagian tenggara Kaabah dengan kedalaman 140 kaki. Telaga ini juga disebut Telaga Ismail. Pada masa Abdul Mutalib sebagai pembesar Mekah, telaga ini tertutup tanah. Beliau melakukan penggalian dan seterusnya telaga ini berada di bawah pengawasannya.

Masjid ini ditutupi dengan atap dan dilengkapi dengan menara, tiang-tiang kecil tempat lampu penerang dan kubah-kubah kecil (152 buah). Tiang setinggi 20 kaki (sekitar 6m) dan berdiameter 1.5 kaki (sekitar 0.5m) berjumlah 589 buah. Setiap tiga tiang diselangi dengan satu tiang besar dengan ketebalan sekitar 4 kaki (sekitar 1.2m).

Di bahagian utara pula terdapat satu tiang merah dan satu tiang abu-abu kemerah-merahan, manakala di bahagian timur terdapat dua tiang abu-abu. Di bahagian loteng atau lelangit terdapat ukiran kaligrafi ayat-ayat al-Quran dan perhiasan. Pada bahagian tembok pula terdapat batu yang bertuliskan Muhammad, Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali dan Asma ul Husna.

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 3,167 other followers