Tidak boleh ambil al-Quran yang diwakaf


Oleh Zainal Abidin Sulaiman

 

FIRMAN Allah SWT yang bermaksud: “Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhanmu) dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis unta yang kurus, yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.” (Surah al-Hajj, ayat 27)

Daripada Zaid bin Sabit, Rasulullah SAW bersabda: “Mengerjakan haji dan umrah itu dua fardu yang hanya sekali saja (bagi seseorang Islam yang cukup syarat) bolehlah engkau kerjakan mana satu dulu (sama ada haji ataupun umrah).”

Apabila dapat ‘jemputan’ ke Tanah Suci, sewajarnya kita mengambil peluang untuk menunaikan ibadat sebaik mungkin. Bukan senang untuk dapat peluang kerana bagi menunaikan haji, memerlukan belanja kira-kira RM10,000 dan belanja umrah pula minimum RM5,000.

Beribadat di Tanah Suci mendapat ganjaran pahala berlipat kali ganda seperti membuat tawaf sunat, bersolat dan membaca al-Quran. Bagaimanapun, tawaf sunat amat digalakkan kerana ibadat lain boleh dilakukan di mana-mana sedangkan tawaf hanya boleh dibuat di Baitullah. Segala doa boleh dimohon ketika bertawaf.

Ibnu Abbas berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya setiap hari Allah menurunkan 120 rahmat kepada Baitullah ini. Enam puluh rahmat untuk orang yang bertawaf, 40 rahmat untuk orang yang mengerjakan solat dan 20 rahmat untuk orang yang memandang Baitullah.”

Kebiasaan kita lihat, selain ibadat tawaf, ramai jemaah membaca al-Quran sementara menunggu masuk waktu solat fardu atau selepas solat. Ada yang rajin sehingga khatam 30 juzuk.

Sambil membaca al-Quran dan atau duduk-duduk saja, kita akan melihat petugas dalam masjid menyusun kemas kitab suci al-Quran yang diletakkan oleh jemaah secara tidak sempurna setelah membacanya.

Dalam pada itu, kita boleh melihat petugas masjid menarik keluar beberapa naskhah al-Quran daripada rak dan terus dibawa keluar dari masjid. Kenapa mereka berbuat demikian sedangkan kebanyakan kitab suci itu diwakafkan oleh jemaah yang datang ke masjid berkenaan?

Penulis ajukan soalan itu kepada sahabat yang hampir setiap tahun bertugas di Tanah Suci, Ahmad Shukri Mohamad Amin, yang ketika itu bertugas sebagai Penolong Pengurus Bimbingan, Tabung Haji Travel.

Beliau memaklumkan, naskhah al-Quran yang ditarik keluar itu tidak diluluskan oleh pihak berkuasa masjid. Mereka hanya membenarkan naskhah al-Quran yang dicetak di percetakan dan mendapat kelulusan Arab Saudi saja yang diwakafkan di Masjid Nabawi dan Masjidil Haram.

Ahmad Shukri difahamkan, naskhah al-Quran yang tiada cop wakaf itu akan dihantar ke masjid lain atau dihantar ke luar negara.

Oleh itu, jemaah dinasihatkan untuk mewakafkan al-Quran yang ada kelulusan di kedai kitab berhampiran masjid atau meminta bantuan mutawif jika tidak yakin kitab al-Quran yang ada kelulusan untuk diwakafkan.

Biasanya naskhah al-Quran yang murah, berharga kira-kira 20 riyal tiada kelulusan dan kebanyakan dijual peniaga jalanan. Naskhah yang boleh diwakafkan berharga 50 riyal atau 60 riyal.

Penulis sendiri pernah terbeli naskhah berkenaan dan diberitahu yang naskhah berkenaan tidak bertahan dalam masjid sebaliknya akan ditarik keluar oleh petugas masjid.

Ramai jemaah mewakafkan al-Quran untuk dibaca jemaah lain yang mengunjungi masjid dengan berniat jika diberi pahala, ia akan disedekahkan kepada arwah ibu bapa, datuk nenek dan seseorang yang disayangi.

Di sebalik amalan mewakaf al-Quran, ada pula cerita segelintir jemaah yang tidak faham maksud wakaf. Mereka mengandaikan oleh kerana al-Quran itu diwakafkan, maka sesiapa saja boleh membawa pulang al-Quran wakaf.

Dalam kejadian dua tahun lalu, ada jemaah umrah kita ketika di Madinah, telah mengambil al-Quran wakaf daripada Masjid Nabawi. Dia beranggapan itu boleh diambil. Jemaah berkenaan telah membawa naskhah al-Quran itu ke Makkah dan seterusnya untuk dibawa balik ke tanah air.

Kejadian itu dimaklumi jemaah lain dan mutawif menasihatkan beliau supaya memulangkan kembali al-Quran berkenaan. Kebetulan, penulis sudah selesai menunaikan ibadat umrah dan akan berangkat ke Madinah pula.

Ketua rombongan umrah meminta bantuan penulis untuk membawa naskhah al-Quran berkenaan yang kebetulan bersaiz besar ke Madinah. Tiba di Madinah penulis meletakkan semula naskhah al-Quran berkenaan di Majid Nabawi.

Jemaah yang ingin berbuat sesuatu yang ia tidak pasti boleh atau tidak seperti membawa balik batu dari tanah haram, mengambil al-Quran wakaf, sebaiknya bertanya kepada yang lebih arif seperti guru agama dan mutawif.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: