Hukum makan telur ular.


Dr Mohd Izhar Arif

 

JAWAPAN! Al-Imam Jamaluddin Muhammad bin Abd Rahman al-Ahdal berpendapat segala jenis telur binatang (sama ada binatang itu jenis yang halal dimakan atau tidak) adalah halal dimakan. Tetapi jika telur itu beracun seperti telur ular, maka hukum memakannya adalah haram kerana boleh membahayakan nyawa manusia.

Perkara ini turut dijelaskan oleh al-Imam Qalyubi bahawa telur ular haram dimakan kerana ia akan membawa kerosakan kepada diri.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil).”

Secara muktamadnya, ulama mazhab al-Syafie kebanyakannya mengharuskan hukum memakan telur haiwan yang tidak dimakan dagingnya selagi ia tidak memudaratkan manusia.

Al-Imam al-Suyuti berkata dalam bukunya al-Asybah Wal Nazair: “Tiada bagi kami (Shafi’iyyah) telur yang haram dimakan. Namun, sesetengah daripada kami telah mengecualikan telur ular dan telur serangga kerana dikhuatiri ia mendatangkan kemudaratan.”

Hukum itu agak berbeza dengan pandangan mazhab Hanbali, mazhab itu dengan tegas mengatakan telur haiwan yang tidak dimakan dagingnya adalah haram dimakan kerana telur adalah salah satu juzuk daripada haiwan terbabit.

Seandainya haiwan itu tidak boleh dimakan, maka manamana bahagian haiwan itu juga haram dimakan. Perkara ini dikuatkan dengan kaedah ‘al-Taabi tabi’ yang bermaksud, sesuatu yang mengikut sesuatu, mestilah mengikut pada hukumnya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: