Golongan ini juga mahu pihak Kerajaan mempertegas ‘hak’ wanita untuk menolak sebarang perlakuan seksual walaupun oleh suami wanita tersebut. Namun yang peliknya jika perlakuan seks tersebut dilakukan dengan kerelaan maka ia hendaklah dibenarkan walaupun bukan dengan suami yang sah. Kononnya mereka mengatakan itu hak peribadi mereka dan Kerajaan tidak berperanan di dalam mengawal akhlak rakyat jelata. Prasyarat yang jelas menurut mereka ialah kerelaan. Kerelaan boleh mengatasi undang-undang sedia ada.

Zina mempunyai implikasi yang teruk terhadap masyarakat, khususnya umat Islam. Kesahtarafan anak dan perwarisan mungkin akan menjadi suatu perkara yang amat sukar dipastikan sekiranya zina berleluasa.

Isu rogol di dalam perkahwinan ini bukanlah kali pertama muncul di dada akhbar, beberapa tahun lalu ia juga pernah disensasikan oleh golongan seperti ini tetapi telah dijawab oleh ilmuwan Islam sehingga ia tiada disuarakan lagi selepas itu. Mungkin ‘tempoh bertenang’ tersebut telah tamat dan isu ini dibangkitkan semula oleh golongan seangkatan dengan mereka.

Reaksi awal telah dikeluarkan oleh Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria yang menegaskan tanggungjawab seorang isteri memenuhi keperluan batin suaminya walaupun sedang berada di atas unta. Reaksi ini dimomokkan oleh golongan tersebut yang hampir menyifatkan tugas utama isteri hanyalah melayan nafsu suaminya walaupun berada di atas unta.

Mawaddah wa rahmah

Perlu difahami di negara Arab zaman dahulu apabila seorang wanita menaiki unta wanita tersebut bukan terdedah sebagaimana lelaki menaiki unta. Ada dibuat binaan khas seperti sebuah kamar bagi keselesaan wanita tersebut. Oleh itu jika pun hubungan suami isteri dilakukan aurat wanita tersebut tidak terdedah kepada bukan mahram ataupun perlakuan tersebut boleh disaksikan oleh orang lain.

Suami juga tidak dibenar melakukan inzal (memancutkan air maninya di luar faraj isteri) tanpa persetujuan isteri tersebut. Ini bermakna kepuasan seks isteri juga diambil kira oleh Islam.

Dalam Islam, perkahwinan bukan semata-mata untuk memuaskan nafsu syahwat sahaja. Perkahwinan dibina atas konsep berkasih sayang atau mawaddah wa rahmah. Tanggungjawab mesti dilaksanakan dan hak mesti diberikan.

Golongan pro-proposisi rogol dalam perkahwinan ini berpandangan adalah mustahak untuk ‘menjenayahkan’ perbuatan seks tanpa kerelaan walaupun dalam perkahwinan bagi menjaga wanita daripada didera.

Penderaan dan perbuatan seks yang halal adalah dua perkara yang berbeza. Islam mengharamkan sebarang bentuk penderaan. Umpamanya seorang suami haram mendera isterinya semasa melakukan seks walaupun dengan keredaan isteri tersebut, apatah lagi sekiranya isteri tersebut tidak meredainya.

Jenayah penderaan telah pun dijadikan kesalahan di bawah Kanun Keseksaan dan Akta Keganasan Rumahtangga 1994. Oleh hal yang demikian isu penderaan tersebut telah pun ditangani di bawah undang-undang yang disebut tadi.

Jika berlaku penderaan semasa melakukan hubungan seks suami ataupun isteri boleh dituduh di bawah undang-undang di atas.

Penulis juga musykil kenapa isu rogol di dalam perkahwinan ini hanya ditujukan kepada lelaki. Mengikut kajian terkini rogol tidak hanya berlaku akibat paksaan lelaki terhadap perempuan, tetapi kini terdapat juga rogol dilakukan oleh perempuan yang memaksa lelaki melakukan seks terhadap mereka tanpa kerLogielaan lelaki tersebut.

Oleh itu, jika si isteri yang memaksa suami melakukan seks tanpa kerelaan suami tersebut adakah ia tidak rogol? Sudah jelas definisi rogol tersebut berbaur diskriminasi dan mempunyai agendanya tersendiri.

BAGI umat Islam, apapun isunya umat Islam perlu berbalik kepada panduan diberikan agama. Logik akal tidak boleh mengatasi nas dan ajaran agama Islam. Dalam Islam perkahwinan merupakan suatu ibadah. Melakukan hubungan suami isteri juga merupakan suatu ibadah yang diberikan pahala.

Ikatan suci ini mestilah disulami dengan ajaran agama dan dijahit dengan perasaan kasih dan sayang antara keduanya. Barulah kegembiraan sebenar akan dapat dikecapi dan piawaian takwa dicapai.

Sebab itulah perlakuan seks di luar perkahwinan langsung tiada kompromi di dalam Islam. Hukuman yang berat berdasarkan hukuman hudud menunggu mereka yang melakukan zina sama ada bagi yang bujang ataupun sudah berkahwin.

Ketegasan ini bukanlah dibuat tanpa memberi alternatif kepada umat Islam. Perkahwinan amat digalakkan di dalam Islam bagi mereka yang telah memenuhi syarat-syaratnya. Setelah perkahwinan kedua mempelai hendaklah melayari bahtera perkahwinan mereka mengikut syariat yang ditetapkan.

Berbalik kepada isu rogol di dalam perkahwinan ini, penulis menyeru kepada golongan yang mempromosikannya agar bermuzakarah dengan para agamawan berkaitan isu ini. Janganlah disebabkan teruja dengan kehebatan akal mereka ingin menandingi ajaran agama khususnya agama Islam.

Ajaran Islam pula hendaklah tidak dilihat daripada aspek yang mikro sahaja tetapi kaca mata makro hendaklah dipakai bagi memahami keindahan ajaran agama Islam tersebut. Islam tidak boleh hanya di pakai untuk ruang-ruang tertentu, tetapi diamalkan secara keseluruhannya.

Penulis menegaskan bahawa zina yang haram tersebut hendaklah diharamkan, manakala hubungan suami isteri yang halal hendaklah dibenarkan. Umat Islam sudah faham tanggungjawab masing-masing, khususnya persoalan nafkah batin ini. Tidak payahlah digoncang institusi perkahwinan Islam ini dengan perkara-perkara asing daripada syariat Islam.f