Cara nak ubah suami liat Solat


Suami saya amat liat mengerjakan solat sejak awal usia perkahwinan kami 30 tahun lalu. Selepas kami mengerjakan ibadah haji pada 2011 pun, dia masih tidak berubah walaupun banyak kali saya menasihatinya. Saya amat sedih kerana sebagai ketua keluarga, dia tidak menitik beratkan tiang agama dan saya bimbang dua anak lelaki kami terikut dengan perangai dia. Bagaimana cara saya mengatasi masalah ini?

Halima Delima, Selangor

UKE: Teruskan mengajak dia sembahyang. Bentangkan sejadah apabila masuk waktu dan ajak dia berjemaah. Anda tunggu di atas sejadah sampailah dia datang. Ajaklah dia berjemaah di masjid apabila ada kuliah di sana. Di samping itu, apabila ada kematian, ajaklah dia menziarah bersama kerana boleh membawa keinsafan. Anda kena banyakkan solat malam dan berdoa supaya lembutkan hatinya untuk bersolat. Apabila memasak makanan amalkan membaca ayat 19 surah as-Syura untuk melembutkan hatinya.

Tinggalkan Jawapan

