Hukum suami abai nafkah zahir dan batin


Saya sudah berkahwin hampir dua tahun. Masalah saya ialah sejak kandungan saya berusia tujuh bulan sehingga anak kini sudah berusia setahun, suami saya langsung tidak menyentuh saya. Suami juga tidak pernah memberikan nafkah kepada saya. Apakah hukumnya ustaz?

* Amy, Muar, Johor

 

UKE: Puan Amy, wajib seorang suami memberi nafkah zahir dan batin terhadap isterinya dan berdosa jika suami mengabaikan perkara tersebut. Dalam hal ini, Puan Amy berhak menuntut hak dan mengadu masalah ini ke pejabat agama. Jangan takut untuk menyuarakan hak kerana Islam melindungi hak seorang wanita dan seorang isteri. Sabar, sabar juga tetapi sabar itu ada hadnya.

Tinggalkan Jawapan

