Hukum jadikan al-Quran punca rezeki


Soalan: Apakah hukum orang yang menjadikan al-Quran sebagai mata pencarian seperti mendatangi rumah orang tertentu lalu membaca al-Quran di pintu rumahnya bertujuan meminta sedekah. Begitu juga mereka yang duduk di tepi kedai membaca al-Quran sambil menghulur tangan meminta sedekah.

Apakah perbuatan ini dikira haram, makruh atau diharuskan sedangkan Nabi Muhammad SAW dalam sabda baginda melarang seseorang menggunakan al-Quran sebagai mata pencarian.
Rasulullah SAW bersabda: “Bahawa sesungguhnya kamu boleh (mendapat hasil) melalui upah (mengajar kitab Allah (al-Quran).”

Dalam hadis lain baginda bersabda: “Siapa yang mencari makan melalui al-Quran, pada hari kiamat nanti ia akan datang menghadap Allah dengan mukanya hanya tulang saja tanpa daging.” Justeru bagaimana kita melihat perkara ini berdasarkan sabda baginda.

Jawapan: Membaca al-Quran dengan tujuan seperti dinyatakan hukumnya adalah makruh tanzih kerana tidak memuliakan dan menghormati al-Quran. Kebiasaan tempat sedemikian kotor dan boleh mengganggu orang yang lalu lalang.

Sabda Nabi SAW: “Bahawa sesungguhnya kamu boleh ambil hasil melalui upah mengajar kitab Allah itu.” Maksudnya orang yang bersusah payah mengajar orang lain membaca al-Quran, diharuskan mendapat sedikit upah sekadar yang diperlukan.

Hadis yang menyebut, “Bacalah olehmu akan al-Quran dan janganlah kamu mencari makan dengannya”, bermaksud supaya tidak ada orang menjadikan al-Quran (membaca atau mengajarnya) semata-mata sebagai mata pencariannya.
* Furu’ Al-Masa’il

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: