Panggilan romantis suami isteri ikut sunah


Sikap romantis Rasulullah panduan terbaik melayari perkahwinan

Soalan: Ustaz, apakah panggilan paling sesuai untuk suami atau isteri. Saya sering memanggil suami sebagai papa dan suami memanggil saya mama saja. Sebelum ada anak, suami memanggil saya sayang begitu juga saya memanggil suami abang. Boleh terangkan gelaran atau panggilan yang sesuai untuk suami isteri.

Marsitah, Telok Panglima Garang.
Jawapan:

Romantis dalam hubungan suami isteri adalah sunah Rasulullah SAW. Rasulullah sendiri dilaporkan oleh isteri Baginda melayan mereka dengan sangat baik, terhormat dan disayangi. Antara sikap romantis Baginda ialah kebiasaannya mengucup isteri-isteri apabila keluar dari rumah walaupun hanya hendak ke masjid.

Baginda juga memanjakan isteri-isterinya sehinggakan pernah diriwayatkan Baginda menjadikan paha Baginda sebagai tempat pijak isterinya ketika mahu menaiki unta. Sudah tentu kita dapat meneladani baginda dengan membantu isteri menaiki kenderaan seperti membukakan pintu kereta untuknya.
Sikap romantis Baginda juga dapat dilihat pada panggilan manjanya kepada Aisyah seperti yang diriwayatkan. Dia memanggilnya dengan gelaran ‘humaira’ yang bermaksud yang putih kemerah-merahan. Panggilan manja seperti ini memberikan kebahagiaan kepada isteri. Justeru, mengapa tidak kita umat Muhammad ini mencontohi baginda dalam sikap romantis bersama isteri.

Panggil isteri dengan panggilan yang menggembirakannya dan membuatkan dia bangga serta memiliki harga diri. Lebih-lebih lagi sekiranya dipanggil di hadapan keluarga, rakan-rakan dan jiran. Ini bercanggah dengan kebiasaan pasangan yang baharu beranak seorang, sudah mengubah gelaran kepada ‘bapaknya’ dan ‘emaknya’. Malah sesetengah pasangan sudah mudah menggunakan panggilan seperti ini sejak bertunang lagi.

Sesetengah suami memanggil isteri dengan gelaran yang memalukannya seperti ‘mama gemuk’ dan memarahinya di hadapan keluarga atau rakan-rakan. Perbuatan seperti ini tidak mengikut sunah dan menyakiti isteri. Ia juga memberikan contoh tidak elok kepada anak-anak. Paling kurang pun panggil saja dengan nama singkatan yang baik. Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW kadang kala memanggil isterinya Aisyah dengan nama singkatan, iaitu ‘Aisy’ yang bermaksud ‘yang hidup.’

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: