Doa anak dapat tingkat darjah ibu bapa


Soalan:

Saya sudah berkeluarga serta dikurniakan tiga cahaya mata. Pertanyaan saya, apakah perkara terbaik dilakukan anak untuk diberikan kepada ibu bapa yang sudah meninggal dunia?
Rahmat,Muar, Johor.

 

Jawapan:

Apabila kedua-dua orang tua masih hidup, anak yang salih dapat membimbing kedua-duanya perkara yang dapat mengangkat darjat mereka di syurga. Adapun apabila kedua-duanya sudah meninggal dunia, anak hendaklah rajin memohon ampun dan berdoa bagi pihak ibu bapanya kepada Allah SWT.

Abu Hurairah meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya akan ada seseorang yang sangat tinggi kedudukannya di syurga bertanya-tanya: Dari manakah aku memperoleh tingkat kedudukan yang sangat tinggi ini? Lalu dikatakan kepadanya: Itu adalah berkat permohonan ampun yang diucapkan oleh anakmu.” (Riwayat Ahmad)
Penting berdoa

Pentingnya doa dan permohonan ampun dari seorang anak untuk orang tuanya, Imam al-Bukhari membuat bab untuk hadis berkaitan hal ini. Beliau menamakan bab ini ‘Bab Berbuat Baik Kepada Orang Tua Selepas Keduanya Meninggal Dunia’.

Dalam bab itu, beliau menyebutkan satu hadis daripada Abu Hurairah yang menceritakan mengenai seorang yang meninggal dunia dinaikkan tingkatnya di syurga beberapa darjat. Orang itu pun bertanya: “Wahai Rabb, apa yang menyebabkan perkara ini terjadi? Maka dikatakan kepadanya: Itu adalah kerana anakmu memohonkan ampunan untukmu.” (Riwayat al-Bukhari)

Justeru, bagi mendapat kedudukan yang baik di syurga nanti, apa yang perlu dilakukan seorang ayah ialah mendidik anak menjadi anak salih yang akan mendoakan keampunan ibu bapanya terutama selepas mereka meninggal dunia.

Anak yang salih akan selalu mengingati kedua orang tuanya yang sudah tiada dengan perkara baik kerana mereka tentunya selalu mendekatkan diri kepada Allah dan tidak lupa mendoakan serta memohon keampunan bagi kedua ibu bapanya.

Berbeza halnya jika bapa lalai mendidik anaknya menjadi anak yang salih. Mereka tentu lupa dan mungkin tidak pernah mendoakan untuk ibu bapanya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: