Wang kutu kena zakat


IBU saya menyertai skim kutu bersama kawan-kawannya dan dijangka pada hujung tahun ini dia bakal mendapat bahagian kutunya itu yang berjumlah RM12,000. Adakah ibu saya wajib mengeluarkan zakat pendapatan atas wang kutunya itu? Ibu saya juga mempunyai banyak barangan kemas daripada emas, tetapi telah dipinjam oleh kakak-kakak saya dan mereka tidak memulangkannya kembali kepada ibu, walaupun sudah lebih 10 tahun meminjamnya. Selama itu juga, ibu saya tidak mengeluarkan zakatnya ke atas emas perhiasan itu atas alasan tidak ada sempurna milik. Adakah betul tindakan ibu saya tersebut? Mohon penjelasan ustaz.

Jawapan:

Semoga kondisi saudara dan ibu serta kita semua berada dalam kasih-sayang dan rahmat daripada Allah SWT dan mudah-mudahan mendapat taufik dan hidayah-Nya, Amin. Saya juga berharap semoga jawapan yang bakal saya sajikan ini dibimbing Allah SWT dan mampu menghilangkan rasa kegalauan di hati kita semua, insya-Allah.

Baiklah, di dalam persoalan yang telah diberikan di atas, ada dua perkara yang berbeza sebenarnya yang diajukan. Pertama, soalan mengenai wang kutu dan kedua, soalan mengenai zakat ke atas emas perhiasan yang dipinjamkan kepada orang lain. Bagi soalan yang pertama, untuk menilai adakah kutu itu suatu pendapatan atau tidak, maka kita mestilah melihat kepada definisi pendapatan terlebih dahulu.

Merujuk kepada keputusan mengenai Zakat Pendapatan telah yang dikeluarkan oleh pihak Jawatan kuasa Fatwa Selangor pada 2010, pendapatan itu sendiri merujuk kepada semua jenis sumber penghasilan atau pendapatan, dan tidak semata-mata daripada sumber gajian. Maknanya, boleh jadi wang itu adalah hasil daripada (1) sumber pekerjaan, (2) bukan daripada pekerjaan dan (3) hasil sewaan.

Maka, jika dirujuk kepada takrifan pendapatan di atas, adakah benar bahawa wang kutu itu termasuk dalam kategori zakat pendapatan? Ini kerana ada juga pihak yang menyatakan bahawa wang kutu ini, hakikatnya adalah satu bentuk simpanan, kerana masing-masing menabung dalam satu tabungan yang dinamakan ‘skim kutu.’ Oleh itu, mari pula kita telusuri makna ‘kutu’.

Alhamdulillah, Dr. Zaharuddin Abdul Rahman, pakar kewangan Islam di dalam laman sesawangnya ada memetik tafsiran kutu sebagaimana yang dijelaskan di dalam Akta 28 Akta (Larangan) Kumpulan Wang Kutu 1971, iaitu:

“Kumpulan wang kutu” ertinya rancangan atau perkiraan yang dikenali dengan berbagai-bagai nama sepeti kutu, cheetu, chit fund, hwei, tontine atau sebagainya yang menurutnya peserta-pesertanya membayar yuran berkala atau selainnya kepada suatu kumpulan wang bersama dan kumpulan wang bersama itu dijual atau dibayar kepada peserta-peserta dengan jalan lelong, tender, tawaran, undi atau selainnya dan termasuklah apa-apa rancangan atau perkiraan daripada pelbagai jenis seperti kutu, cheetu, chit fund, hwei atau tontine.

Terkumpul

Menurut perbahasan Dr. Zaharuddin lagi: “Sebenarnya wang diperoleh oleh seseorang itu hanyalah wangnya sendiri yang terkumpul pada masa akan datang, cumanya keistimewaannya apabila tiba gilirannya maka sebagai ahli dia akan dapat menggunakannya secara ‘in advance’ disebabkan sumbangan wang dari semua ahli kumpulan.

Pembayaran ‘in advance’ ini daripada sudut Islam dilihat sebagai pinjaman tanpa faedah daripada semua ahli kumpulan. Bermakna, setiap bulan semua ahli kumpulan akan menyumbangkan pinjaman yang mana wang pinjamannya itu akan kembali padanya apabila tiba gilirannya.” (rujuk http://www.zaharuddin.net)

Maka, saya bersetuju dengan pandangan yang dikemukakan oleh Dr. Zaharuddin, bahawa wang kutu itu hakikatnya adalah suatu bentuk wang pinjaman. Apabila ia berbentuk pinjaman (in advance), maka di sisi keputusan fatwa di Selangor, wang yang diperoleh itu dikira sebagai satu bentuk pendapatan juga. Ini kerana, si pemilik wang kutu itu mempunyai sempurna milik ke atasnya. Oleh itu, wajiblah ia dizakatkan sebagai zakat pendapatan.

Untuk mentaksirkannya, maka campurkanlah wang kutu itu dengan semua pendapatan lain yang telah diperoleh pada tahun semasa, sekiranya sudah melebihi nisab maka buatlah tolakan sebagaimana yang dibenarkan dan dikeluarkan zakatnya sebanyak 2.5 peratus.

Bagaimana halnya jika ibu saudara bermain kutu dan dia memasukkan wang daripada lebihan gajinya yang sudah dizakatkan ke dalam kutu berkenaan? Saya berpandangan, dia masih wajib berzakat ke atas wang kutunya bagi jumlah RM11,000. Yakni tidak diambil kira jumlah RM1,000 daripada dirinya sendiri. Ini kerana, jumlah RM11,000 itu adalah dari poket orang lain yang dipinjamkan kepadanya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: