Hukum musafir hari Jumaat


Ustaz Ahmad Adnan Fadzil,

Soalan;

Saya mohon pendapat mengenai solat bagi orang yang bermusafir. Situasi adalah seperti berikut –

1. Saya menaiki penerbangan pada hari Jumaat. Bertolak dari Kuala Lumpur jam 10 pagi dan tiba di Alor Setar jam 10.45 pagi. Adakah saya perlu mengerjakan solat Jumaat atau cukup sekadar solat Zuhur?

2. Saya menaiki penerbangan pada hari Jumaat. Semasa solat Jumaat sedang berlangsung, saya masih berada di dalam kapal terbang. Apabila tiba di destinasi, adakah cukup sekadar saya mengerjakan solat Zuhur sahaja?

Sekian, diharap ustaz dapat membantu dalam perkara tersebut. Terima kasih.

Jawapan;

Soalan di atas menyentuh hukum bermusafir pada hari jumaat. Solat jumaat sebagaimana sedia diketahui adalah wajib ke atas lelaki muslim. Telah disepakati oleh para ulama bahawa haram orang yang wajib atasnya solat jumaat bermusafir apabila telah masuk waktu jumaat iaitu apabila matahari telah tergelincir dari tengah langit pada hari jumaat. Adapun bermusafir sebelum itu, terdapat khilaf (beza pandangan) antara ulama;

a. Menurut mazhab Syafiie; haram bermusafir pada hari jumaat setelah terbit fajar (masuk waktu subuh) sekalipun waktu jumaat belum masuk, kecualilah jika yakin dapat mengerjakan solat jumaat di tengah perjalanan atau di tempat tujunya, maka tidaklah haram bermusafir. Dikecualikan juga kepada orang yang terpaksa bermusafir kerana takut ketinggalan rombongannya, harus baginya bermusafir sekalipun terpaksa meninggalkan solat jumaat.

b. Menurut jumhur ulama(mazhab Hanafi, Maliki, Hanbali); tidak diharamkan bermusafir pada hari jumaat selagi belum masuk waktunya (yakni sebelum tergelincir matahari pada hari jumaat), kerana solat jumaat hanya wajib apabila telah masuk waktunya. Saidina Umar RA pernah berkata; “Jumaat tidak menghalang dari musafir” (al-Mughni, Imam ibnu al-Qudamah). Namun demikian, menurut mazhab Maliki dan Hanbali; walaupun tidak diharamkan, makruh hukumnya.

Merujuk kepada soalan di atas; berdasarkan mazhab Syafiie kewajipan solat jumaat tidak gugur dari saudara kerana saudara bermusafir selepas fajar pada hari jumaat (iaitu jam 10 pagi), maka wajiblah saudara mengerjakan solat jumaat di perjalanan atau bila tiba di destinasi. Adapun mengikut jumhur ulama, kewajipan jumaat gugur dari dari saudara kerana saudara bermusafir sebelum masuk waktu solat jumaat.

2. Untuk soalan kedua; orang yang tidak dapat menunaikan solat jumaat, hendaklah dia menggantikannya dengan solat zohor.

http://ilmudanulamak.blogspot.com/

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: