Penilaian ratu cantik ikut nafsu


Oleh Moeis Basri
Larangan selaras hukum al-Quran, tak boleh persoal fatwa

Keputusan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan menghalang penyertaan orang Islam dalam pertandingan Ratu Cantik Malaysia untuk menjadi wakil negara ke pertandingan Ratu Cantik Dunia, baru-baru ini, berdasarkan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan, menjadi topik hangat diperdebatkan.

Paling mengecewakan ialah terdapat orang Islam yang mengkritik keputusan pengharaman penyertaan orang Islam dalam pertandingan itu berbanding keputusan Majlis Fatwa mengharamkan shisha.
Berkemungkinan penggemar shisha jauh lebih sedikit berbanding penggemar pertandingan ratu cantik. Daripada luarannya, jelas menunjukkan masyarakat termasuk sebahagiannya beragama Islam tidak dapat menerima pengharaman satu bentuk hiburan yang menjadi hidangan kepada mereka.

Sokong jadi bahan pertandingan

Golongan wanita sendiri masih ramai yang menyokong kaum sejenis mereka menjadi bahan pertandingan dan objek hiburan kepada masyarakat. Wanita sejak zaman dulu sebelum kedatangan Islam, menjadi bahan dagangan komersial dan dinilai daripada bentuk fizikalnya.

Walaupun terdapat kenyataan pertandingan itu juga mengambil kira intelektual peserta, hakikatnya markah asas dan utama dimulakan dengan bentuk badan peserta. Intelektual dijadikan markah bonus justeru, nafsu dijadikan asas utama menilai markah peserta.

Islam diutuskan melalui Rasul terakhir menganjurkan wanita perlu dilindungi. Bentuk badan mereka hanya untuk tatapan penjaga bertujuan supaya martabat wanita itu sentiasa dijaga. Sesuatu yang eksklusif itu biasanya hanya untuk tatapan golongan tertentu menjadikan sesuatu itu tinggi nilainya.
Majlis Fatwa di Malaysia berfungsi untuk menghurai dan menjelaskan sesuatu hukum atau permasalahan. Perkataan fatwa itu sendiri bermaksud menjelas dan menghuraikan hukum permasalahan.

Hukum dalam al-Quran tak perlu fatwa

Dari segi istilah, fatwa adalah jawapan yang dibuat oleh mufti pada perkara yang berlaku apabila diajukan soalan kepadanya. Bagi perkara yang telah jelas hukumnya dalam al-Quran dan hadis adalah tidak memerlukan fatwa untuk kita mematuhi hukum itu.

Melalui peruntukkan undang-undang syariah di Malaysia, terutama sekali di Wilayah Persekutuan di mana isu ini hangat diperkatakan, Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993, fatwa dijelaskan mengikut seksyen 34, fatwa boleh dibuat apabila diperintahkan oleh Yang di-Pertuan Agong.

Fatwa juga dikeluarkan atas permintaan orang ramai melalui surat yang dihantar kepada mufti atau dibuat atas kehendak mufti sendiri. Sesuatu yang diwartakan, ia menjadi sebahagian daripada undang-undang yang perlu diikuti semua Mahkamah Syariah di negeri itu.

Fatwa yang telah dikeluarkan dan diwartakan, dari segi teknikalnya pihak berkuasa syariah bertanggungjawab untuk melaksanakan penguatkuasaan fatwa itu.

Tidak salah untuk berbeza pendapat dengan fatwa yang dikeluarkan namun, apa yang dikesalkan segala kritikan terhadap keputusan fatwa lebih bersifat menentang perkara asas dan perdebatan oleh orang Islam sendiri lebih berpandukan fahaman hak asasi manusia anjuran Barat.

Ini sama sekali bertentangan dengan hukum asas Islam yang melarang wanita mendedahkan aurat, apatah lagi dalam situasi ini, mereka memperjuangkan hak asasi supaya bentuk tubuh dan rupa paras wanita itu boleh dipertandingkan.

Terdapat juga kritikan membandingkan dan mempersoalkan mengapa tiada fatwa pengharaman yang sama terhadap atlit gimnastik wanita Islam yang juga mengenakan pakaian melekat pada tubuh serta mendedahkan sebahagian besar aurat mereka.

Perkara salah tetap salah

Perbandingan juga dibuat di mana ada negara membenarkan rakyat beragama Islam menyertai pertandingan ratu cantik dan ada yang telah dinobatkan sebagai pemenang. Persoalan ini harus difahami kerana kita tidak boleh berfikiran jika orang lain buat satu perkara yang jelas salah, maka adalah tidak salah untuk kita melakukan perkara salah yang sama. Perkara yang salah tetap salah.

Jika perlu untuk fatwa dikeluarkan bagi perkara yang kita adukan itu, gunakanlah kaedah dan tatacara yang teratur dan bertamadun untuk Majlis Fatwa membuat keputusan bukan menjustifikasikan perbuatan salah kita hanya kerana orang lain juga melakukan kesalahan sama.

Adakah wajar untuk kita semua dibenarkan mencuri dan memecah masuk rumah hanya kerana ia menjadi kebiasaan kes kecurian dan pecah masuk rumah.

Melainkan kita mempunyai kelayakan untuk membuat ijtihad, iaitu fasih dalam ilmu syarak, janganlah kita mudah mengkritik keputusan fatwa yang telah dikeluarkan. Sebagai orang beragama Islam, kita mempunyai tanggungjawab untuk memelihara dan menjaga agama yang kita anuti.

Janganlah jadikan diri kita sebagai medium untuk orang melihat bahawa agama Islam itu jelek dan janganlah dipergunakan bagi memecah-belah orang Islam di negara ini khususnya melalui perang saraf yang halus hingga kita menjadi senjata menghancurkan agama sendiri.

Seperti kata pepatah, ‘jika kita tidak mampu menjadi garam yang memasinkan ikan janganlah kita menjadi langau yang merosakkan ikan itu’.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: