Rebutlah kelebihan puasa sunat Syawal



Oleh – Roshlawaty Raieh

Hari ini masuk hari kelapan kita menyambut Syawal. Ini bererti Ramadan tahun ini telah pergi meninggalkan kita semua. Terdetik di hati penulis, apakah kita sudah bersungguh-sungguh memanfaatkan bulan penuh keberkatan itu dengan sebaik-baiknya atau mungkinkah kita membiarkan Ramadan berlalu begitu sahaja tanpa memberi sebarang makna pada kita? Tepuk dada, tanya selera.

Berbicara tentang Hari Raya Aidilfitri, sudah tentu membawa berbagai-bagai erti dan makna. Membawa kembali pelbagai kenangan dan ingatan. Suka dan duka silih berganti. Kenangan manis dan kenangan sedih.

Apa jua yang berlaku, 1 Syawal tetap disambut dengan penuh gilang-gemilang. Tak kira tua, muda, miskin dan kaya semuanya bergembira tatkala tarikh kemenangan itu menjelma. Ada antara kita menikmati juadah pagi raya seperti lemang, ketupat dan rendang yang penuh menyelerakan terhidang di atas meja makan menunggu untuk dijamah.

Sementara menanti makan tengah hari pula, mulut mengunyah biskut raya dan kerepek sambil menonton rancangan menarik sempena raya di kaca televisyen.

Kemeriahan sebegini bukan sahaja dirasai pada 1 Syawal sahaja, tetapi sepanjang bulan tersebut. Bagi yang berpuasa sunat enam Syawal (dimulakan pada 2 Syawal, iaitu sehari selepas Hari Raya Aidilfitri) berpuasa bukanlah penghalang untuk tidak menghadiri jamuan rumah terbuka sahabat handai dan jiran-jiran.

Tidak salah untuk hadir, yang penting, beritahu pada tuan rumah bahawa kita sedang berpuasa. Ini bagi menjaga hati dan perasaan rakan-rakan yang mengundang kita.

Memberitahu sahabat handai bahawa kita sedang berpuasa pada waktu itu bukanlah suatu yang riak. Perkara sebegini tidak termasuk dalam riak, asalkan niat kita betul dan semata-mata menjaga perasaan rakan-rakan.

Pelaksanaan puasa enam Syawal

Sering kali menjadi perbincangan kalangan ulama mengenai puasa itu dilaksanakan, sama ada secara berturut-turut atau berselang- selang.

Felo Rancangan Latihan Kakitangan Akademik (RLKA), Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV), Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia, Mohd Shukri Hanapi berkata, ada juga pandangan lain boleh dilakukan secara berselang-selang (tidak berturut-turut) asalkan jumlah enam hari dicukupkan sebelum berakhirnya Syawal. Hal ini kerana apabila Rasulullah SAW menganjurkan puasa sunat enam Syawal, Baginda SAW hanya menyebut bulan Syawal secara umum tanpa memberi ketentuan hari-harinya.

Oleh itu, puasa sunat enam Syawal boleh dilakukan pada mana-mana hari dalam Syawal asalkan bukan pada 1 Syawal dan bukan sesudah berakhir Syawal.

“Adalah lebih afdal (utama) disegerakan pelaksanaan puasa sunat enam Syawal. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud “Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal yang baik untuk mendapat) keampunan daripada Tuhan kamu, dan (ke arah mendapatkan) syurga yang amat luas, seluas segala langit dan bumi yang disediakan bagi orang bertakwa.” (Surah Ali ‘Imran, ayat 133) ,” katanya.

Beliau berkata, masih ramai tidak sedar akan ganjaran pahala disediakan Allah sekiranya berpuasa enam.

“Saya berpendapat, langkah paling utama menjelaskan kepada umat Islam tentang hal ini. Tanggungjawab menjelaskannya tidaklah terletak pada golongan ustaz sahaja, malah setiap individu berilmu patut memainkan peranan.

“Misalnya, seorang bapa berperanan mendidik ahli keluarganya berpuasa sunat secara bersama. Begitu juga seorang ketua di pejabat, dia berperanan mengajak pekerjanya sama-sama melaksanakan puasa sunat enam Syawal dengan menetapkan hari-hari tertentu dalam Syawal untuk mereka berpuasa selagi tidak membebankan,” katanya.

Menurutnya, pelbagai alasan sering kali diberikan oleh golongan yang tidak mahu menunaikan puasa sunat, antaranya, menerima banyak jemputan kenduri atau rumah terbuka, ingin menziarahi rumah sahabat handai, letih melayan anak-anak dan banyak kerja berat hendak dilakukan.

“Alasan paling popular pada ketika ini ialah puasa enam Syawal itu hanya sunat. Tidak berdosa pun jika tidak melakukannya. Hal ini bertepatan peribahasa Melayu “Mahu seribu daya, tak mahu seribu dalih”,” katanya.

Beza puasa Syawal dan Ramadan

Puasa Syawal dan Ramadan mempunyai beberapa perbezaan. Pertama, dari aspek hukum, puasa Syawal sunat, manakala puasa Ramadan wajib dan termasuk dalam satu daripada Rukun Islam. Sesiapa meninggalkan puasa Syawal tidak diwajibkan qada (ganti), tetapi berbeza dengan orang yang meninggalkan puasa Ramadan, mereka wajib mengqadanya semula pada hari-hari lain. Kedua, puasa Ramadan (wajib) lebih tinggi darjatnya daripada puasa Syawal (sunat). Ketiga, puasa Syawal boleh terus dilakukan bermula 2 Syawal, manakala puasa Ramadan tertakluk kepada penetapan anak bulan terlebih dahulu atau secara hisab (mencukupkan 30 hari Sya‘ban). Keempat, jumlah hari puasa Syawal hanya enam hari sahaja, manakala puasa Ramadan dilakukan sebulan (30 hari).

Beliau berkata, disunatkan berbuka dengan buah kurma bagi mereka yang berpuasa enam Syawal.

“Tidak kira puasa wajib atau sunat, semuanya disunat berbuka dengan kurma, sama ada kering ataupun yang basah (paling afdal). Sekiranya tiada kurma, disunatkan berbuka dengan air. Hal ini berdasarkan amalan Rasulullah SAW ketika berbuka puasa, iaitu “Nabi SAW berbuka sebelum solat (Maghrib) dengan beberapa biji buah kurma basah. Sekiranya tidak ada kurma basah, maka Baginda berbuka dengan kurma kering. Sekiranya tidak ada juga, Baginda menghirup beberapa teguk air, sesungguhnya ia adalah suci” (Riwayat al-Tirmizi dan Abu Daud)

Gabung puasa qada dan sunat enam Syawal

Isu menggabungkan puasa qada dan sunat enam Syawal sememangnya amat popular di negara ini.

“Pandangan ringkas saya tentang perkara ini ialah tidak elok menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh badan dan lain-lain) untuk memisahkannya (dilakukan secara berasingan). Ini kerana, tidak ada dalil jelas membuktikan Nabi SAW pernah melakukannya atau menganjurkan kepada sahabat untuk menggabungkan antara kedua-duanya,” ujar Mohd Shukri.

Beliau berkata, apabila Nabi SAW, sahabat dan salaf soleh tidak melakukannya, maka sudah pasti ia bukanlah amalan terpilih dan terbaik untuk diikuti, kerana pilihan Nabi SAW dan sahabat selama-lamanya adalah terbaik.

Kesimpulannya, elok sangat tidak digabungkan dan elok sangat didahulukan wajib (qada) daripada sunat (puasa sunat enam Syawal).

Advertisements

4 responses to this post.

  1. satu info yg baik

    Balas

  2. i liqe it……………

    Balas

  3. Posted by alhambra on 4 September 2011 at 10:44 pm

    alhamdulillah..

    Balas

  4. Posted by fazley on 15 September 2011 at 4:09 pm

    wajib qada dlu puasa sblm buat puasa 6. Manusia ni (umat rasulullah) adalah dhaif spti pe yg di gtau oleh Nabi Ibrahim masa mikrajnye rasulullah. Jadi mmg manusia nak kan pkre mudah spti mengabungkan puasa qada ngn puasa 6. Jadi kita kne bljar bab hukum2 ni. Jgn ikut je pe org lain buat atau sarankan.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: