Iman penentu jawapan soalan kubur


Mega: Bagaimanakah gambaran nikmat dan seksaan di alam barzakh?
DR. MUSA: Banyak nas al-Quran dan hadis menerangkan hal ini.

Antaranya adalah firman Allah yang bermaksud: Kamu kembalikan roh itu (kepada keadaan sebelumnya) jika betul kamu orang yang benar?

Kesudahannya jika ia (yang mati itu) dari orang Muqarrabiin. Maka (ia akan beroleh) rehat kesenangan, dan rahmat kesegaran, serta syurga kenikmatan.

Dan jika ia dari puak kanan. Maka (dikatakan kepadanya): Selamat sejahteralah kepadamu, (kerana engkau) dari puak kanan.

Dan jika ia dari (puak kiri) yang mendustakan (Rasulnya), lagi sesat. Maka sambutan yang disediakan baginya adalah dari air panas yang menggelegak. Serta bakaran api neraka. (al-Waaqiah: 87-94)

Sebahagian ulama berkata yang disoal dalam kubur hanyalah orang mukmin atau munafik. Adapun orang kafir tidak disoal.

Hadis yang mengatakan orang kafir akan disoal, dimaksudkan orang itu adalah yang batinnya kafir yakni pada zahirnya Islam.

Ulama juga mengatakan berdasarkan hadis-hadis tersebut, difahami bahawa soalan-soalan yang dikemukakan di dalam kubur adalah berbeza-beza antara seorang dengan yang lain.

Ada manusia yang ditanya tentang sebahagian akidah, yang lain tentang keseluruhannya, ada yang ditanya sekali sahaja dan ada pula yang ditanya berkali-kali.

Yang bertanya itu pula adalah salah seorang daripada dua malaikat iaitu Munkar dan Nakir. Keduanya dikatakan menggerunkan dan menakutkan.

Semua kita sudah tahu soalan bocor yang akan ditanya oleh malaikat di dalam kubur. Tetapi bukan semua akan dapat menjawabnya. Apakah yang menentukan seseorang itu mampu menjawab soalan-soalan Munkar dan Nakir?

DR. MUSA: Pertanyaan yang dikemukakan dalam kubur adalah untuk mengkhabarkan tentang akidah yang dianuti seseorang semasa hidupnya.

Seseorang itu tidak dapat berdusta atau menyatakan sesuatu yang bercanggah dengan akidah yang dipegangnya. Manusia berhadapan di kubur dengan amalannya sendiri.

Pada hari itu juga, mulut kita terkunci sebaliknya anggota badan akan menjadi saksi segala perbuatan kita semasa di dunia.

Ia sebagai mana firman Allah yang bermaksud: Pada hari itu (akhirat) Kami tutup mulut mereka; kedua tangan mereka memberitahu Kami, dan kaki mereka menjadi saksi terhadap apa yang mereka telah usahakan. (Yasin: 65)

Orang yang diberi taufik oleh Allah SWT akan menjawab dengan fasih soalan-soalan malaikat antaranya Allah tuhanku, Muhammad nabiku, al-Quran imamku, Ibrahim bapaku dan agamanya agamaku.

Manusia yang tidak dapat menjawab sedemikian adalah disebabkan keraguan terhadap Allah di dalam hatinya.

Ada yang tidak dapat mengatakan Muhammad nabiku kerana dia meninggalkan sunnah dan tidak mengikut syariat baginda. Ada yang tidak mampu mengatakan al-Quran imamku kerana tidak mengamalkan segala perintah yang terkandung di dalamnya.

About these ads

One response to this post.

  1. Posted by salma on 6 Mac 2012 at 8:47 pm

    Soalan bocor yang paling susah…ya Allah tolonglah kami..

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 458 other followers

%d bloggers like this: