Apa maksud Solat menghormati waktu


Dalam musafir khususnya menuju ke Baitullah al-Haram, menaiki kapal terbang yang mengambil masa antara 7 hingga 8 jam. Kadang-kadang membabitkan waktu solat.

Saat yang sama mungkin merasa kesukaran untuk berwuduk atau menentukan arah tanda kiblat justeru, ada atau tidak solat menghormati waktu?

Jawapan:

l Solat adalah salah satu rukun Islam yang utama, disebut dalam banyak hadis gelaran atau nama yang baik kepada solat seperti tiang seri agama, cahaya, dan lain-lain.

Islam amat cakna dan prihatin terhadap solat supaya dipeliharakannya dalam apa jua keadaan. Saat yang sama ancaman amat keras bagi siapa yang meninggalkan solat dan mengabaikannya atau melakukan sambil lewa.

Justeru, atas dasar inilah melaksanakan ibadat solat perlu walau dalam apa keadaan sekalipun. Dalam Mazhab Syafie terdapatnya solat menghormati waktu antaranya kerana:

i. Orang yang luput dua alat taharah iaitu air dan tanah. Dalam al-Fiqha’la Mazahib al-Arba’ah (1/167) wajib ia’dah (mengulangi) solat bagi yang melakukannya dalam keadaan menghormati setelah mendapati air.

ii. Tersalah mengadap kiblat ketika mengijtihad mengadap kiblat tanpa arah yang betul, hendaklah ia’dah solat.

Begitu juga yakin tersilap kiblat secara pasti maka wajib ia’dah 1/201. Imam al-Nawawi dalam al-Idhah hal. 80 juga menyebut hal yang sama.

Advertisements

One response to this post.

  1. Posted by Zahir on 4 Mei 2015 at 12:48 am

    jazakallah khair, saya tidak ada kitab ini, bolehkah tuan e-mail pada saya ulasan penuh yg ditulis didalam kitab al-Fiqha’la Mazahib al-Arba’ah (1/167) berkenaan solat menghormati waktu.yg menerangkan wajib ia’dah (mengulangi) solat bagi yang melakukannya dalam keadaan menghormati setelah mendapati air.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: